چگونه کسب و کار خود را در دوران کوید -19 توسعه دهیم

  • چگونه کسب و کار خود را در دوران کوید -19 توسعه دهیم

علاوه بر عواملی چون توسعه اینترنت و شرکت های فناوری که تغییرات اساسی در عادات مشتریان ایجاد کرده اند؛ همه گیری کرونا از سال ۲۰۲۰ نیز عدم اطمینان جدیدی را ایجاد کرده و بینش جدیدی را به ارمغان آورده و مشتری را به ملزومات واقعی انسان نزدیکتر می کند.

ایجاد و توزیع اطلاعات، پویایی جدیدی را در بازارهای سراسر جهان آغاز کرده و مشتریان از گزینه ها و امکانات موجود آگاه تر می شوند. دیجیتال سازی به میزان متفاوتی در تمام دنیا گسترش یافته و استفاده از هوش مصنوعی راه خود را به زندگی روزمره باز میکنند.

امروزه علم بازاریابی با چالش ایجاد رویکردهای جدید برای پرداختن به وضعیت موجود به سبب بیماری کروناست. شیوع بیماری کوید-۱۹ در چین در سال ۲۰۱۹ که در آخرین روز آن سال رسماً اعلام شد، تأثیر شدیدی بر تولید و تجارت داشت و امکان تغییر در سبک های تجاری را در دستور کار قرار داد.

بنابراین در این عصر که شاهد تسریع تحول دیجیتالی هستیم، بازاریابی نیز دچار تغییر اساسی شده  و این دوران "عادی جدید" است.


بنابراین، گفته کاتلر در مورد بازاریابی مبنی بر اینکه "چشم انداز اقتصادی امروز توسط دو نیروی قدرتمند-فناوری و جهانی سازی در حال شکل گیری است" بار دیگر اثبات می شود. بنابراین، گورو زنده بازاریابی، در دوران ویروس کرونا هم حوزه کسب وکار را هدایت نمود.


کتاب "گفتگوهای بازاریابی در استانبول" با وسواس علمی به تغریف مفاهیم بازاریابی و کسب و کارها و تأثیر شیوع بیماری کرونا بر کسب و کارها پرداخته است.


درباره کتاب گفتگوهای بازاریابی در استانبول

این کتاب نوشته فیلیپ کاتلر و شکیب آوداگیچ است و در سه بخش اصلی طراحی شده:

  • بخش اول: بازاریابی کلاسیک
  • بخش دوم: بازاریابی در دوران چالش برانگیز
  • بخش سوم: برند استانبول و مزیت نسبی شهر در دوران پس از کوید ۱۹

این کتاب قویاً  برای صاحبان کسب وکار، اساتید، دانشجویان رشته های بازاریابی و مرتبط و کارآفرینان توصیه می شود.

مطالعه این کتاب گنجینه ای از بینش ها و مشاوره های کاربردی در مورد چگونگی توسعه کسب و کارها، خصوصا در شرایط بیماری کوید-۱۹ را در برمی گیرد.


بخش بندی و طراحی کتاب

مقالات مربوط به استراتژی های عمومی بازاریابی در بخش اول قرار گرفته اند. به این ترتیب، بار دیگر مقاله های کاتلر راجع به بازاریابی کلاسیک مورد تأکید قرار گرفته اند که به کیفیت بی پایانی دست یافته اند.

محتوای این مقالات موجب شفافیت در دوران عادی و همچنین دوران غیرعادی مانند همه گیری و پیامدهای آن میشود. درک بازاریابی ارائه شده در این مقالات فرصتی برای بررسی و درک روحیه هیمشه در حال تغییر برند و بازاریابی در تمام بخش های آن فراهم می کند.


"آینده پیش روی ما نیست بلکه همین حالا اتفاق افتاده است" فیلیپ کاتلر


در بخش دوم اصول اصلی که کارآفرینان و بازرگانان باید در زمان بیماری همه گیر ویروس کرونا رعایت کنند، در قالب یک مکالمه ارائه میشود. سوالات مربوط به "کارهایی که شرکت ها و بازرگانان باید در زمان شیوع بیماری انجام دهند" با " پاسخ های فیلیپ" روشن شده است.

بخش سوم شامل مقالاتی است که فیلیپ کاتلر و شکیب آوداگیچ نوشته اند.


داستان نگارش کتاب گفتگو های بازاریابی در استانبول

این کتاب داستان نگارش جالبی دارد. در واقع، دلیل ما برای نگارش این کتاب باور ما مبنی بر این بود که رویکرد جامع کاتلر و تیمش اثرات برجسته ای به طور خاص در استانبول و به طور گسترده در حوزه کسب و کار در ترکیه خواهد داشت.

این پروژه به روشنی روش مورد استفاده نویسندگان کتاب را از زمان تشخیص اولین مورد ویروس کرونا در ترکیه در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ نشان میدهد.

آقای کاتلر به مدیران شرکت توصیه می کند که در طول دوره شیوع بیماری هر کاری از دستشان برمی آید برای بقا انجام دهند و دو اصل برای بقا ارائه می دهد: "همان کاری را که قبلا انجام می دادید ادامه دهید و راهبرد جیددی را شناسایی کنید و خود را با این روند سازگار کنید."

این کتاب با تمرکز بر استانبول، روندهای بازاریابی و همه گیری بررسی شده و به کتاب الهام بخش و انگیزشی برای حوزه کسب و کار تبدیل شده است.


دلایل بررسی تاثیر بیماری کرونا بر کسب و کارهای استانبول

استانبول همیشه پویاترین مرکز تجاری بین شرق، غرب و مدیترانه و دریای سیاه در تمام اعصار بوده است. این شهر بزرگ ترین تأمین کننده محصولات آسیایی بود.

این شهر به عنوان بندری که از یک طرف به بالکان و اروپا و از طرف دیگر به دریای مدیترانه شمالی و شبه جزیره عربستان وصل است، در مسیر تجارت ترانزیت قرار داشت.

ترکیه به دلیل موقعیت منحصر به فرد خود، به عنوان مرکز انرژی و امور مالی قرن ۲۱ شناخته شده است.

در واقع اقتصاد ترکیه به جای فروپاشی، توانست از بحران های جهانی سالم به در ببرد و تعادل خود را حفظ کند. به همین دلیل ترکیه در زمره اقتصادهای پیشرو جهان است.

با افزایش تجارت و امکانات مالی، استانبول از نظر املاک و مستغلات به عنوان یک منطقه سرمایه گذاری مهم ثبت شده است و این یکی از مزایای حقیقی این شهر است.

طبق گذارش حاصل از مطالعه مشترک " نظارت دقیق جهانی" توسط اندیشکده بروکینگز ایالت متحده، دانشگده اقتصاد لندن و بانک پژوهشی دویچه، استانبول در صدر لیست شهرهای دارای سریع ترین رشد در دوره پس از رکود اقتصادی قرار دارد.

زیرساخت های ارتباطی استانبول بسیار قدرتمند است و زیرساخت شبکه نوری به طول ۱۲ هزار کیلومتر همچنان در حال رشد است. استانبول از نظر مزیت های موقعیت جغرافیایی، می تواند هر نقطه از جهان را به هم متصل کند.

استانبول یک شهر دانشگاهی است. شهری که میزبان اولین دانشگاه جهان است ۵۷ دانشگاه متشکل از ۱۳ دانشگاه دولتی و ۴۴ دانشگاه بنیادی دارد.

دلایل دیگری نیز همچون مرکز هماهنگی اقتصادی بین قاره ای، مرکز تدارکات جهانی، یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان، درآمد ۷۰ میلیارد دلاری از گردشگری، ارتباطات بین المللی محکم با سازمان های قدرتمند و پروژه های بسیاری که در رابطه با توسعه و گسترش اقتصاد ترکیه در دست اقدام است همگی به تفصیل در کتاب گفتگوهای بازاریابی در استانبول توضیح داده شده اند.

منبع:: کتاب گفتگوهای بازاریابی در استانبول
گروه مولفین:: فیلیپ کاتلر | شکیب آوداگیچ
گروه مترجمین:: دکتر حسین علی سلطانی | دکتر علی صادقی

محصولات مرتبط