درباره کتاب مدل کسب و کار

  • درباره کتاب مدل کسب و کار

در مسیر رشد و توسعه بنگاه ها مخصوصاً بنگاه های با فناوری پیشرفته، در بسیاری مواقع، مدیریت بنگاه عمدتاً درگیر رفع مشکلات کسب و کار خود و تصمیم گیری در مورد فعالیت های اجرایی بنگاه می باشد، درحالی که در کنار اقدامات اجرایی، توجه به برنامه ریزی مسیر رشد و موفقیت بنگاه و بکارگیری نهایت تجربه و هوشمندی در طرح ریزی مدل کسب و کار بسیار حیاتی و ضروری است.

موفقیت در کسب و کار در اثر عوامل مختلفی بدست می آید که یکی از مهم ترین و محوری ترین آنها طراحی و اجرای یک مدل بهینه کسب و کار در ابتدای کار شرکت است. طراحی مدل کسب و کار این امکان را به کارآفرینان و شرکت های کوچک می دهد که با درنظر گرفتن عوامل کلیدی موفقیت، شایستگی های محوری برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار موردنظر را معین کرده و مشخص نمایند با چه مکانیزم و مدلی این شایستگی ها را فراهم خواهند کرد. طراحی مدل کسب و کار موجب درک اصولی واقع بینانه و جامع از زوایای اجرایی کسب وکار می شود و می تواند محور هماهنگی تمام مدیران و کارکنان درباره نحوه انجام امور و توسعه یک کسب و کار شود. مدل های کسب و کار بخش اساسی استراتژی و راهبرد شرکت ها و سازمان ها هستند.

مدل کسب و کار، الگوهای اولیه برای یک کسب و کار جهت رقابت در بازار را فراهم می کند، در واقع آن الگوها درباره چگونگی دستیابی شرکت به پول و چگونگی کار با بازیکنان داخلی و بازیکنان خارجی را فراهم می کند.


مدل کسب وکار

تصورکنید که مدیر یک پیشنهاد جدید هستند. مانند مدیران دیگر درموقعیت مشابه، با تعدادی از تصمیمات کسب و کار مواجه هستید. برخی از این تصمیمات مربوط به ویژگی های ارائه محصول یا خدماتی است که برای ورود به بازار آماده شده اند. به عنوان مثال:

ویژگی های اصلی که محصول جدید باید داشته باشد چیست؟

شرکت باید چه خدماتی را پیشنهاد کند؟

محصول یا خدمت پینشهادی چگونه باید تبدیل به برند شوند؟

با چه قیمتی باید به بازار عرضه شوند؟

سوالات دیگر بسیار کلی تر بوده و بر بازاری که محصول یا خدمت در آن ارائه شده و رقابت خواهد کرد تمرکز دارد و ارزشی است که آن محصول یا خدمت در نظر دارد تا برای بازار ایجاد کند و به کمک سوالات زیر پاسخ داده می شود:

مشتریان شرکت چه کسانی هستند که بایستی برای آن ها پیشنهادی ارائه شود؟

چرا باید مشتریان پیشنهاد ارائه شده را خریداری کنند؟

چه پیشنهادهای دیگری برای این مشتریان در دسترس است؟

شرکت بایستی چه منابعی را برای ایجاد یک پیشنهاد که پاسخگوی نیاز مشتریان باشد ایجاد کند؟

شرکت چه شرکایی باید داشته باشد؟

غرق شدن در پیچدگی برخی از این سوالات و تعدادی از موضوعاتی که باید به آن ها در این رابطه پاسخ داد سبب شده تا بسیاری از مدیران از پاسخ به چنین سوالاتی طفره روند به این امید که پاسخ ها در طول زمان به صورت طبیعی شکل خواهند گرفت. هرچند عملاً این موضوع به ندرت اتفاق می افتد.

مدل کسب و کار طرح جامعی است که روش دستیابی به موفقیت را برای یک شرکت ترسیم می کند. مدل کسب و کار، فرآیندی را که شرکت بایستی برای دستیابی به بازار هدف خود شناسایی کند ساده و موثر می کند، ارزش پیشنهادی را که به این بازار ارائه می دهد مشخص کرده و پیشنهادی را که برای مشتریان هدف، همکاران و ذی نفعان ایجاد ارزش می کند را ارائه می نماید. داشتن مدل کسب و کار روشن، منطقی و پایدار پیش شرط لازم برای تشکیلات اقتصادی است، چه یک استارتاپ یا یک شرکت با ثبات باشد.


ساختار کتاب مدل کسب و کار

کتاب مدل کسب و کار، راه توسعه محصولات جدید، خلق ارزش بازار و ایجاد رقابت نابرابر اثر الکساندر چرنو، استاد بازاریابی در دانشکده مدیریت کلاگ دانشگاه نورث وسترن آمریکاست. این کتاب در چهار فصل رویکردی سیستماتیک برای شناسایی فرصت های بازار و توسعه مدل های کسب وکار موفقیت آمیز را ارائه می دهد. این کتاب اصول کلیدی تولید مدل کسب و کار را مشخص می کند. یک چارچوب مبتنی بر ارزش برای توسعه قابل اطمینان را فراهم می کند و مجموعه ای از ابزارهای عملی را برای ایجاد پیشنهاد معنی دار که موفقیت بازار را هدایت می کند، به وجود آورده است.

این کتاب با ترسیم جنبه های کلیدی ذاتی در ساخت یک مدل کسب و کار آغاز شده و نقش اساسی که مدل های کسب وکار هم در استارتاپ ها و هم در شرکت های جا افتاده ایفا می کنند را مورد تاکید قرار می دهد. در مرحله بعد، کتاب حاضر ارزش محوری برای توسعه یک مدل کسب و کار قابل اعتماد معرفی کرده است و نقشه ی ارزش بازار را ترسیم می کند. این کتاب با مثال هایی درباره مدل های کسب و کار پنج شرکت موفق که در طول پنج سال پس از راه اندازی شان به ارزشی یک میلیارد دلاری یا بالاتر دست یافته اند، خاتمه می یابد.

مدل کسب و کاری که در این کتاب معرفی شده است، در مورد طیف گسترده ایی از شرکت ها اعم از استارتاپ ها، شرکت های جاافتاده، شرکت های بسته بندی کالاهای مصرفی، تشکیلات اقتصادی مرتبط با بازار عمده فروشی (b2b)، شرکت های جسورانه با فناوری بالا و پایین، شرکت های مجازی و حقیقی، تولیدکنندگان کالا یا ارائه دهندگان خدمات با ارزش افزوده، سازمان های غیرانتفاعی و شرکت های انتفاعی به کار برده می شود.

به شکل کاربردی، عملیاتی و مختصر کتاب مدل کسب وکار، مرجعی ضروری و راهنمایی خودآموز برای هر شخصی است که در پی دستیابی به موفقیت در بازار می باشد. از مدیران باتجربه گرفته تا کارآفرینان، از طراحان محصول تا مدیران ارشد اجرایی، از سازندگان محصول پیشنهادی جدید برای بازار تا کسانی که محصولات موجود را بهبود می بخشند. این کتاب برای کسانی است که علاقمند به ساخت محصول عالی در جهت خلق ارزش بازار و دگرگونی صنایع هستند.

مترجمین:: سیدرضا جلال زاده | شهلا آقاپور
منبع:: مدل کسب و کار: راه توسعه محصولات جدید، خلق ارزش بازار، ساخت رقابت نابرابر
نویسنده:: الکساندر چرنو

مطالب مرتبط

پیاده سازی مدل های کسب وکار تجارت الکترونیک

پیاده سازی مدل های کسب وکار تجارت الکترونیک

در خصوص مدل های کسب وکار تجارت الکترونیک شایدبیشترین اظهار نظرها صورت گرفته است، اما...

محصولات مرتبط