اصول طراحی داخلی

  • اصول طراحی داخلی

طراحی داخلی آفرینش فضاست. فضایی که در عین زیبا و خاطره انگیز بودن عملگرا و کارآمد نیز باشد. در واقع طراحی با تنیدن اصول فنی و تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی، فضایی را طراحی می کند که بیانگر هویت، نیاز، درک و خواسته های مخاطبش است.

قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه،به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازیبه علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی،برنامه ریزی و غیره نظیر زیست شناسی و محیط زیست است. موضوع معماری درباره فضاست. معماری به عنوان اجتماعی ترین هنر بشری با فضای اطراف انسان مرتبط است.

آنچه معمار داخلی باید با آن آشنا باشد طراحی وخلق فضای داخلی است. جایی که ما درآن مکث میکنیم، آرامش می یابیم، حرکت میکنیم، کار میکنیم، می بینیم، صداها را می شنویم، گرما و سرما را احساس می کنیم.


طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی به معنای برنامه ریزی، چیدمان وطراحی فضاهای داخلی در ساختمان است. در واقع فضاهای فیزیکی نیازهای ابتدایی بشررا به سرپناه و امنیت رفع نموده فعالیت ها را ساماندهی کرده بر شکل آنها اثر گذاشته و به پرورش آرزوها و بیان ایده ها می پردازد.

طراحی داخلی صرفا زیبایی شناسی نیست/غ بلکه یکنظم و انضباط عملی و فلسفی است. فضهای زیبا، پرسش عقلانی و منطقی فضای موجود راافشاء میکنند و تلاشی صادقانه دارند برای دستیابی به روشهای جدید جهت ارتقاء کیفیتزندگی مخاطب.

 

روند طراحی داخلی

اصول و قوانین طراحی داخلی آن ادارکی است کهطراح را وامیدارد ارتباط ما بین اندازه ها، اعضای بدن افراد و میزان فضای لازم جهتحرکت در وضعیت های گوناگون را به درستی تحلیل نماید. طراح می بایست ابعاد وسیلههای داخلی فضاهای مختلف را بشناسد وبتواند از حداقل ابعاد اشیاء داخلی تا بزرگترینآنها را به سرعت با تناسب ذهنی تحلیل نماید.

شناخت میزان فضای مورد نیاز هر فرد در انواعفضاهای داخلی به طراح کمک میکند تا به سرعت با تحلیل جمعیت متقاضی فضا ایده هاییدر خصوص ارتباط فضایی و ابعاد و تناسب ارائه دهد. پیچیدگی و جذابیت هنر طراحی داخلی در این است کههر کدام از موارد یاد شده خود به تنهایی و حتی در ارتباط دوگانه یا چندگانه باسایر موارد می تواند بر حس مکان تاثیر گذار باشد.


بازنمایی و ارایه در طراحی داخلی

طراحی داخلی حرفه  ای است که بهخلق دقیق فضا و ساختار می پردازد. مقیاس و پیچیدگی اجرای یک فضای داخلی موجب میگردد که تا حد امکان فضای طراحی شده پیش از اجرا شبیه سازی و کنترل و بازسازیگردد؛ هر گونه اشتباهی پر هزینه و دردسر ساز می باشد. با توجه به اهمیت این مرحلهاز فرآیند طراحی، معمولا بازسازی فضای داخلی با استفاده از شیوه ها و تکنیک هایمختلفی صورت می گیرد. این کار برای انتقال سیما، سازه، حجم و فرم، و حال و هوای یکفضا انجام میشود.

فرآیند بازسازی و ارایه یک فضا به دو بخش قابلتقسیم است.:

  • پیش از اجرا، برای کارفرما و گاهی اوقات برای استفاده کنندگان می بایستدسته ای از نقشه ها و تصاویر تولید گردند، این نقشه ها برای به نمایش گذاشتن حجم،هویت و حال و هوای طرح مورد نظر می باشد. 
  • در بخش دوم طراح مسئولیت طراحی را بر عهده گرفتهو کار آغاز می شود. سپس آلبوم کاملی از نقشه های فنی و اجرایی برای ارایه بهپیمانگاران تهیه می گردد که نشان دهنده چگونپی اجرای طرح می باشد.

طراحی و معماریداخلی هنرهایی سخت و دقیق می باشند که بدون نقشه ای پر جزئیات نمی توانند ساختهشوند.


توسعه طراحی

گسترش طرح، ایده پردازی ها، تشخیص قوت و ضعف آنو حل همه مشکلات برای ایجاد یک راه حل طراحی قوی می باشد. طراحان تقریبا فرآیندتوسعه ایده ها را از طریق طرح ریزی یا طراحی پیش می برند، دقت کنید که کلمه طراحیضرورتا خلق رسم ها با معیارهای هنری نیست. بلکه، به مفهوم خلق ایده های تجسم شدهاست، و در مورد راهی که طرح ها طراح را قادر می سازند تا یک ایده را به صورت تجسمیبا استفاده از خودکار یا مداد یا کاغذ بیان کند، بوده است. ترسیم باید یک ازابزارهای اساسی طراحی باشد که به وسیله آن می توانید راه حل های طراحی موفقی ایجادنمایید.


استانداردهای طراحی داخلی

طراحی ابنیه مانند بسیاری از صنایع متداول درجهان دارای قوانین و مقررات خاص خود می باشد که عدم رعایت این قوانین و مقرراتباعث تقلیل استحکام و تداوم روابط فضایی جبران ناپذیری در حین انجام کار و پس ازانجام کار خواهد شد.

قانون طراحی و ساخت ابنیه مجموعه ای ازدستورالعمل هایی است که از سوی مجموعه ای از سازمان های ذیصلاح تدوین و به اجراگذاشته می شود و جهت کنترل کیفیت اجرایی آن عمل نظارت نیز بر آن صورت می پذیرد.این دستورالعمل ها به عنوان میانجی در پیوندها و قراردادهای ساختاری بین مردم ونحوه زندگی و استفاده از فضا در جوامع مختلف بشری متناسب با فرهنگ و سبک زندگیشانعمل میکند.

مجموعه قوانین و مقررات طراحی داخلی شامل بخشهای زیر می باشد:

  • مسکونی
  • آموزشی
  • فرهنگی
  • تجاری
  • راه پله ها و آسانسورها

تمامی مباحث و بخشهایی که در این مقاله آمدهکاملتر و مفصلتر در کتاب "اصول و قوانین طراحی داخلی" نوشته مهندس آرتاحدادی آمده است. 

منبع:: کتاب اصول و قوانین طراحی داخلی
مؤلف:: مهندس آرتا حدادی

مطالب مرتبط

اصول و قوانین طراحی داخلی

اصول و قوانین طراحی داخلی

طراحی داخلی یا معماری داخلی آفرینش فضاست، فضایی که در عین زیبا و خاطره انگیز بودن عملگرا و کارآمد نیز باشد.