انتخاب رویکردها و استراتژی های تحقیق در بازرگانی

  • انتخاب رویکردها و استراتژی های تحقیق در بازرگانی

در حالی که ما به علوم فیزیکی، علوم زیستی یاعلوم اجتماعی توجه میکنیم، با یک فکر جالب در مورد جهان اطراف ما فرآیند تحقیق شروع می شود. بدون این فکر، تحقیق وجود ندارد. انتخاب رویکردها و استراتژی های تحقیق در بازرگانی از موارد مهم در زمینه تحقیقات است. فکر جالب یا سوال تحقیق، نقطه شروع مشترک همه کارهای تحقیق در همه رشته های مطالعاتی است. پس از این نقطه تحقیق، اغلب مشاهده مدارک و شواهد و ارزیابی نتایج است که با ظهور نظریات به موجب توسعه مفاهیم و نظریات از طریق کاربرد ایده ها دارای اهمیت است.

غالبا این افکار و ایده ها ارزشمند است از این جهت که نتایج نهایی تحقیق، مقداری ارزش به مجموعه دانش تئوریکی اضافه می کند. این نقطه شروع بزرگ و مهمی است؛ به همین دلیل مباحث این فصل درباره این که چگونه یک مطالعه تحقیق را شروع کنید می باشد و این مرحله معمولا یک تفکر یا یک ایده یا یک نظر پشتیبانی نشده است.

 

شناسایی الگوهای متفاوت تحقیق در بازرگانی

  • پارادایم، سرمشق و الگوی مسلط و چارچوب فکری و فرهنگی است که مجموعه ای از الگوها و نظریه ها را به یک گروه یا یک جامعه شکل دادهاند. هر گروه یا جامعه، "واقعیات" پیرامون خود را در چارچوب الگو وارهای که به آن عادت کرده تحلیل و توصیف می کند.
  • پارادایم از جدیدترین مفاهیمی است که وارد حوزه فلسفه علم جامعه شناسی شده است. الگوواره هایی که از زمان های قدیم موجود بوده انداز طریق آموزش محیط به افراد، برای فرد به صورت چارچوب هایی " بدیهی" درمی آیند.

۱. یک پارادایم تاویل گرایانه، روش های تحقیق کیفی همچون تجزیه و تحلیل سخنان و مصاحبه های ساختار نیافته را استفاده می کند تا ادراکات و ساختارهایی از واقعیت را به وسیله ذی نفعان در سازمان مثل کارکنان،مدیران، سهامداران و غیره بررسی کند.

۲. یک پارادایم انسان گرایانه، دوباره  یک روش کیفی را نشان می دهد اما لزوما دربرداشت هایی از عوامل اجتماعی در سازمان دیده نمی شود، بلکه در تلاش برای بررسی یک سطح عمیق تر از ارزش ها و تعاریف اجتماعی که سازمان را پی ریزی می کنند وجود دارد.

۳. پارادایم ساخت گرا ممکن است یک تجزیه و تحلیل تاریخی را از قدرت یک سازمان به وسیله بسط مطالعات موردی یا پیگیری روابط نشان داده شده در بین عوامل سازمانی پیشنهاد دهد برای مثال یک تجزیه و تحلیل از روابط کارکنان در طول زمان.

 

روش های تحقیق کیفی و کمی

تفاوت های کلیدی بین روش های تحقیق کیفی و کمی

  • تحقیق کمی فرآیندی رسمی، عینی و نظامدار است که در آن از داده های عددی به منظور کسب اطلاعات درباره دنیا استفاده می شود وزیربنای فلسفی آن پوزیتیویسم است.
  • تحقیق کیفی رویکردی نظامدار، تعاملی و ذهنی است که به منظور توصیف تجارب زیسته افراد و معنی بخشیدن به آن ها به کار می رود و زیربنای فلسفی آن طبیعی و تفسیری، انسانگرایی است.

جدول ۱ . تفاوت تحقیقات کیفی و کمی

 

ترکیب روشهای تحقیق کیفی و کمی

ترکیب کردن روش های جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها به طور روزافزونی برای تحقیقات بازرگانی مفید است. این ترکیب می تواند بااستفاده از روش های جمع آوری داده مختلف که همه یا کیفی یا کمی هستند، انجام شود.همچنین می توانید هر دو روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های کیفی و کمی را بکارببرید.

تحقیق باید یک نقطه از زمان را در  برگیرد و این در تصمیم گیری تحقیق مهم است مثل دنبال کردن یک پدیده در یک زمان خاص که این یک تحقیق مقطعی است؛ اگر برای دیدن پدیده در طول یک دوره زمانی فرصت دارید، این یک مطالعه طولی است.

بیشتر دانشجویان دانشگاهی بر حسب شرایط تمایل بهانجام تحقیقات مقطعی دارند؛ زیرا آن ها در یک دوره زمانی خیلی محدود باید تحقیقشان را کامل می کنند. معمولا مطالعات طولی نیازمند زمان و بودجه خارجی برای انجام دوره تحقیق هستند.

 

انتخاب طرح یا استراتژی تحقیق

یک طرح تحقیق، نقشه ای از رویکرد یک عنوان تحقیق است که کار و خواندن بسیار زیادی را می طلبد. به گونه ای که دیدگاه های شما را به عنوان یک محقق به سادگی درک کنند. طرح تحقیق به عواملی مانند عنوان تحقیق، مخاطبان تحقیق، زمان و دیگر منابع در دسترس شما و نوعی از مطالعه که برای عنوان شما مناسب در نظر گرفته شده است و همچنین توجهات خاص دیگر همچون دستیابی به اطلاعات و افرادبستگی دارد.

بنابراین طرح تحقیق حیاتی است و انتخاب یک استراتژی بدان معنا خواهد بود که شما دیدگاه هایتان را روی دانش، حقیقت، اشخاص اجتماعی و آنچه تحقیق بازرگانی می تواند یا نمی تواند به دست بیاورد مورد توجه قرار داده اید؛ به طوری که همه اینها، آنچه را که شما واقعا برای پاسخ به سوالتحقیق تان انجام می دهید تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

طبقه بندی تحقیق

طبقه بندی تحقیق برای فکر کردن در مورد مدل های مختلف تحقیقات بازرگانی کمک کننده است. غالبا نظم و ترتیب موضوعی به وسیله تئوریها و مدل های مختلف ارائه شده، نشان داده میشوند و به ما زبان و راه های فکر کردن برای شرح و درک سوالات واقعی را می دهند. هنگامی که ما به تحقیقات بازرگانی نگاه می کنیم، این تحقیقات از بقیه متفاوت نیستند. شکل زیر پیشنهادات یک روش ازرویکردهای مختلف طبقه بندی تحقیقات بازرگانی را نشان میدهد.

 

شکل ۱. طبقه بندی رویکردهای تحقیقات بازرگانی


شکل فوق انواع متمایزی از تحقیقات بازرگانی رانشان میدهد. ابتدا تحقیق اکتشافی را داریم راجع به این که ما درحال تلاش برای شناسایی یا روشن کردن یک مسئله هستیم. مرتب سازی کردن مسائل واقعی بر اساس نشانه هایی از جایی که مسئله در آنجا اتفاق می افتد. ماهیت این فاز معمولا کیفی، واگرا و قیاسی است و نتیجه آن تعریف و درک بهتر از مسئله است.  

  • تحقیق توصیفی،  پاسخ به سوالات تحقیق است که تا حد زیادی درطبیعت واقعی هستند. این سوالات با "چگونه"، "کدام"،"درکجا"، "چه وقت"، " چه اندازه" و " هرچندوقت یکبار" شروع می شوند. در بازرگانی این سوالات با ایجاد چند حفره سادهاطلاعاتی، غالبا می توانند با پیداکردن افرادی برای پاسخ دادن انجام شود.
  • تحقیق همبستگی، در جستجوی روابط بین متغیرهاست.این روابط ممکن است همبستگی در مفاهیم آماری باشد بدان معنا که یک متغیر تغییر میکند، متغیر دیگر نیز تغییر میکند. همبستگی یک پیوستگی بین متغیرهاست؛ ولی به معنایرابطه علت و معلولی نیست.

 

معرفی فرآیند تحقیق

ترجیح ما دیدگاه چرخه ای است؛ زیرا در ایندیدگاه تحقیق فرآیندی است:

  • دوری یا چرخه ای (Cyclical)
  • پایان ناپذیر (Never-ending)
  • قابل بررسی مجدد
  • بازگشت پذیر به نقطه آغازهای متفاوت
  • با قابلیت ورود به چرخه از هر نقطه ای که بخواهید.

 

 

 شکل ۲. چرخه تحقیق


منبع:: کتاب روشهای تحقیق در بازرگانی
نویسندگان:: دکتر حسین نوروزی و هادی تقوی

مطالب مرتبط

اهمیت تحقیقات بازرگانی

اهمیت تحقیقات بازرگانی

تحقیقات بازرگانی را می توان به عنوان یک فرآیند سیستماتیک و هدفمند جمع آوری، ثبت و تجزیه و تحلیل داده ها...

محصولات مرتبط