اهمیت مدیریت تبلیغات

  • اهمیت مدیریت تبلیغات

مدیریت تبلیغات تاثیرمستقیم بر درآمد، فروش و سود شرکت ها و صاحبان کسب وکار دارد به همین دلیل تخصص ارزشمندی است که زمینه های شغلی متنوعی نیز برای علاقمندن فعالیت در این رشته فراهم میکند.


 سوال کلیدی در رابطه بامدیریت تبلیغات این است که
"از فعالان حوزه مدیریت تبلیغات چه انتظارهایی میتوانیم داشته باشیم؟"

بخشی از انتظارات ما ازمتخصصان حوزه تبلیغات خارج از حوزه تخصصی و عملیاتی آنهاست و همین مسئله باعث میشود قضاوت واقع بینانه و منصفانه درباره فعالان عرصه مدیریت تبلیغات نداشته باشیم.

تعریف تبلیغات

در واقع تبلیغات یک یادداشت یا آگهی در عموم مردم  است که به طورمتوسط یک محصول، خدمات، یا یک اتفاق را ترویج میدهد یا حتی انتشار یک موقعیت شغلی. از دید بازاریابی بنابر سازمان تبلیغات انگلستان، "تبلیغات" به معنی ارتباط با کاربران و مخاطبان یک محصول یاخدمت است. تبلیغات پیام هایی هستند جهت آگاه کردن و تحت تاثیر قراردادن مردمی که محصولات یا خدمات را دریافت میکنند. در دنیای امروز فعالان عرصه تبلیغات از تمامی رسانه های موجود مانند تلویزیون، روزنامه، مجلات، رادیو، اخبار، اینترنت، فروش مستقیم، بیلبورد، گرفتن اسپانسر، پوستر، رنگ ها، صداها، و غیره برای رساندن پیام خود استفاده می کنند.

 

اهمیت تبلیغات

تبلیغات برای مشتریان، فروشندگان و شرکت های تولید کننده محصول، و جامعه اهمیت دارد. تصور کنید که هیچ تبلیغی در رادیو، تلویزیون، یا روزنامه ها نبود!  مشتریان کسانی هستند که یک محصول را می خرند درصورتیکه بدانند این محصول در بازار دسترس است. تبلیغات مشتریان را از وجود محصول یا خدمتی در بازار آگاه میکند.


جان وانامیکر در مورد تبلیغات گفته:

" مطمئن هستم نیمی از بودجه تبلیغاتی به هدر میرود؛ اما نمی دانم کدام نیمه."
این جمله توجیه این تفکر است که حتی اگر بدانیم نیمی از بودجه تبلیغات هدر میرود، همچنان چاره ای جز تبلیغات نداریم.
نکته مهم این است که با توسعه دانش مدیریت تبلیغات، این بخش 50 درصدی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده اما هرگز به صفر نمیرسد.

 

تاریخچه تبلیغات

 درک عمیق رشته مدیریت تبلیغات در گروه آشنایی با تاریخچه تبلیغات و سیر تکامل آن است. باستان شناسان نشانه های استفاده از تبلیغات محیطی را در هزاران سال قبل پیدا کرده اند. شناخت روند تکاملی تبلیغات همچنین به پیش بینی آینده صنعت تبلیغات هم کمک میکند.

 

اهداف تبلیغات

چهار هدف اصلی تبلیغات عبارتند از:

1- آزمایش : شرکت هایی که در دوره معرفی خود هستند معمولا هدفشان از تبلیغات معرفی محصول جدید و ترغیب کردن و متقاعد کردن مشتریان برای خرید محصولی است که به بازار معرفی شده است. در این حالت شرکت های تبلیغاتی از تبلیغات جذاب و فلش استفاده میکنند تا مشتریان نگاهی به محصول انداخته و برای آزمایش هم که شده محصول را خریداری کنند.

2- حفظ مشتریان: با این هدف شرکت ها سعی می کنند مشتریان موجود را حفظ کنند تا همواره از محصول ارائه شده استفاده کنند. شرکت های تبلیغاتی در این مرحله معمولا یا یک حرف جدید درباره محصول می زنند یا تبلیغات جدیدی درباره محصول ارائه میکنند در نتیجه مشتریان موجود محصول همچنان به خرید محصول ترغیب میشوند.

3- جذب مشتریان رقبا: به منظور جذب مشتریان شرکت های رقیب، تبلیغات با هدف متقاعد کردن مشتریان برای تغییر برندی هستند که در حال حاضر از آن خرید میکنند.

4-برگرداندن مشتریان سابق: تبلیغات با هدف بازگردندان مشتریان سابق با روشهای مختلفی مانند تخفیف دادن، تبلیغات جدید، تغییر در بسته بندی یا دوباره کاری روی محصول و غیره می تواند انجام شود.

 

روشهای کم هزینه فروش

  •  آگهی های خود را بیشتر در زمانها و مکانهای شلوغ ارائه کنید.
  •  به جای یک تبلیغ بزرگ، آگهی کوچکی بسازید و در زمانها و مکانهای مختلف ارائه کنید.
  • استفاده از فضای تبلیغاتی تخفیف داده شده در ماهنامه ها برای تبلیغ
  •   تبلیغات پیوسته در نیازمندی های جراید که به مراتب تاثیر بیشتری نسب به تبلیغات تلویزیونی دارند.
  •  انتشار آگهی مشترک با فروشندگان و تولید کنندگان به منظور تقسیم شدن هزینه تبلیغات.
  • تبلیغ در ویژه نامه های محلی و یا جرایدی که در مکانهای خاصی توزیع میشوند.
  • مدت زمان تبلیغ را کاهش دهید. اگر هر روز تبلیغ کوتاهی داشته باشید به مراتب تاثیر گذارتر از تبلیغ طولانی تری است که یک بار در ماه پخش میشود.
  •  ارسال ایمیل به همراه یک بروشور برای مشتری


 رشته مدیریت تبلیغات یکی از بحث های ارزشمند و ارزش آفرین در مدیریت بازاریابی محسوب میشود. انتشارات ادیبان روز در این زمینه کتاب "مدیریت تبلیغات (در فرآیند بازاریابی و فروش)" را منتشر کرده و در اختیار عموم قرارداده است. انتخاب و چگونگی شعار تبلیغاتی مناسب، بازاریابی عصبی، روش های تبلیغ پنهان، تاکتیک های تبلیغاتی، اشتباهات تبلیغاتی، زبان بدن در تبلیغات، روش های کم هزینه تبلیغاتی ازجمله موضوعاتی است که در کتاب مدیریت تبلیغات در فرآیند بازاریابی و فروش توضیح داده شده اند.


منبع:: Economictimes | managementstudyguide |متمم
ترجمه:: تیم تخصصی انتشارات ادیبان روز | یاسمن دارابی

مطالب مرتبط

مدیریت تبلیغات در فرآیند بازاریابی و فروش

مدیریت تبلیغات در فرآیند بازاریابی و فروش

در دنیای امروز، تبلیغات به یک تجارت و صنعت بزرگ تبدیل شده است. تبلیغات هم یک صنعت است و هم...

تاثیر تجارت الکترونیکی بر تحقیقات بازار و تبلیغات

تاثیر تجارت الکترونیکی بر تحقیقات بازار و تبلیغات

تحقیقات بازار در جستجوی اطلاعاتی است تا روابط بین مشتریان، محصولات، روش های بازاریابی  و بازاریاب ها را توصیف کند...