بازی وارسازی چگونه مسائل کسب و کار را حل می کند؟

  • بازی وارسازی چگونه مسائل کسب و کار را حل می کند؟

یک شبیه ساز پرواز می تواند به خلبان آموزش دهد که در وضعیت های خطرناکی که ممکن است در طول فرود با آن روبرو شود را چگونه مدیریت و کنترل نماید. اما اگر شما  مدیر یک خط هوایی باشید مسائل دیگری چون تمایل مثبت خدمه پرواز، اجرای به موقع وظیفه توسطط کنترل کنندگان بارها و وفاداری مشتریان نسبت به شرکت نیز مهم خواهد بود.

تکنیک های بازی وارسازی می توانند به شرکت ها کمک کنند هر کدام از جنبه های ماموریت های حیاتی، کسب وکار خود را بهبود دهند. بازی وارسازی را می توان در زمینه های مختلفی اجرا کرد؛ اما در قدم اول به سه زمینه غیربازی اصلی می پردازیم: داخلی، خارجی و تغییرات رفتاری.

شکل ۱. رابطه بین دسته بندی های مختلف بازی وارسازی

بازی وارسازی چیست؟

 بازی وارسازی دقیقا به چه معناست؟ شرکت ها اغلب از تفکر مبتنی بر بازی برای حل برخی از مسائل کسب وکار خود استفاده می کنند. این در حالی است که آن ها هنوز متوجه ابعاد این مفهوم نیستند. برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ به بازی وار کردن سیستم های آنلاین اشاره شده است.

پروفسور ریچارد بارتل استاد دانشگاه اسکس، محقق پیشرو حوزه بازی های چندنفره آنلاین، بازی وارسازی را اینگونه تعریف می کند:

" تبدیل چیزی یا کاری به بازی که در اصل خودش یک بازی نیست"

کاربرد امروزی از مفهوم بازی وارسازی مشخصا در سال ۲۰۰۳ مطرح شد و آن هنگامی بود که یک توسعه دهنده بازی انگلیسی به نام نیک پلینگ شرکت مشاوری برای ارائه راهکارهای ایجاد رابط های بازی گونه برای دستگاه های الکترونیکی راه اندازی کرد.

بازی وارسازی یک کلمه چندوجهی است که نمی توان برای آن حد و مرزی را مشخص کرد. همین امر باعث شده که محققان نگران باشند که این ابهام پیچیدگی های یک طراحی اثربخش بازی را کم اهمیت جلوه دهد. اگر از پیچیدگی های این اصطلاح بگذریم، بدون در نظر گرفتن اینکه این اصطلاح دشواری ها و سختی های خاص خودش را دارد. در نهایت ممکن است بازی وارسازی را با اسم های دیگری به کارببرند.

مشکل این است که در حال حاضر یک تعریف کلی و مورد قبول همگانی برای واژه بازی وارسازی وجود ندارد.

تعریف مورد استفاده ما در اینجا عبارت است از:

استفاده از عناصر بازی و فنون طارحی بازی در زمینه هایی غیر از بازی


بازی وارسازی داخلی

نوآوری های راس اسمیت نمونه ای از بازی وارسازی داخلی هستند. در این برنامه ها شرکت ها از بازی وارسازی جهت افزایش بهره وری در سازمان و بهبود رضایت شغلی و یا به دست آوردن نتایج تجاری مثبت به کمک کارمندانشان استفاده می کنند. بازی وارسازی داخلی را گاهی بازی وارسازی کسب وکار نیز می گویند.

حتما لزومی ندارد برای استفاده از این نوع بازی وارسازی شرکت بزرگی داشته باشید. حتی شرکت های کوچک و نوپا نیز می توانند از تکنیک کهای طراحی بازی جهت بهبود عملکرد خود استفاده نمایند.

دو ویژگی متمایز در بازی وارسازی داخلی وجود دارد:

  • اولا، بازیکنان بخشی از یک جامعه از پیش تعریف شده هستند.
  • دوما دینامیک های انگیزشی بازی وارسازی باید با مدیریت موجود در شرکت و ساختارهای پاداش کنونی تعامل ایجاد کنند.

 

بازی وارسازی خارجی

بازی وارسازی خارجی مشتریان فعلی یا آتی شما را شامل می شود. این کاربرد از بازی وارسازی عموما توسط اهداف بازاریابی هدایت می شود. بازی وارسازی در اینجا راهی برای بهبود روابط بین کسب وکارها و مشتریانشان، افزایش درگیزی مشتریان، درگیری مشتریان، شناخته شدن از طریق محصولات، وفاداری قوی تر و نهایتا درآمدهای بیشتر است.

یک مثال ساده استفاده بازی وارسازی خارجی روزنامه ریکورد سرچ لایت در ردینگ کالیفرنیا است. طبیعتا در زمانه ای که مخاطبان در حال انتقال از رسانه های مکتوب به سمت رسانه های دیجیتال هستند، روزنامه ها متکی بر درآمدهای آن ها از آگهی ها و حق اشتراک روزنامه است. اما وقتی مشتریان اخبار مورد نیاز خود را از وبلاگ ها و یا سرویس های خبررسانی آنلاین تامین کنند، این درآمدها به شدت کاهش می یابند.

مدیریت روزنامه ریکورد سرچ لایت متوجه شد که اگر انجمنی دائمی روی وب سایت روزنامه که از طریق تبلیغات تامین مالی می شود، بسازد، خواهد توانست با این مشکل مقابله کند. مسئله، تبدیل خوانندگان منفعل به کاربران درگیر و فعال بود که زمان خود را صرف خواندن مقاله ها بر روی سایت و پیشنهاد آن ها به دوستانشان کنند.

برای حل این مسئله، ریکورد سرچ لایت یک سیستم مدال دهی برای نظراتی که درباره مقالات آنلاین داده می شد، ایجاد نمود. اگر نظرات مفید کاربران به یک حد مشخصی می رسید، توسط مدال به آن ها پاداش داده می شد. شاید این مدال ها خیلی مهم به نظر نرسد، اما آنها می توانند محرک های قدرتمندی باشند.

مدال ها موفقیت ها را برجسته کرده و در معرض دید همه قرار می دهند. به وصله هایی فکر کنید که توسط پسران پیشاهنگ استفاده می شد ویا علائم روی یونیفرم های نظامی و یا عبارت " فارغ التحصیل هاروارد" در یک رزومه. مدال های بازی وارسازی شده همین کار را به صورت دیجیتالی انجام می دهند.

هدف اول روزنامه افزایش میزان درگیری مخاطبان با وب سایت بود. بعد از سه ماه، سرچ لایت شاهد 10 درصد افزایش در حجم نظرات بود، و زمان صرف شده در سایت به ازای هر بار ورود 25 درصد افزایش یافت. هدف دیگر بهبود کیفیت گفتگوها در وب سایت بود. سیستم مدال دهی با تحریک خوانندگان مطالب به جایزه دادن به نظرات دیگر مخاطبان موجب کاهش تعداد نظرات بی معنی و نامفهوم و به نوبه خود باعث کاهش هزینه های ویراستاری روزنامه گردید و فضایی برای بحث آنلاین مخاطبان ایجاد نمود.

بازی وارسازی خارجی به عنوان نوعی از بازاریابی می تواند از همه پیچیدگی های شیوه های بازاریابی مدرن مبتنی بر داده بهره ببرد. بازی وارسازی ابزاری قدرتمندتر و بهتر برای فهم و تحریک انگیزه مشتریان است.


بازی وارسازی تغییر رفتار

مفهوم دیگر بازی وارسازی به منظور تغییر رفتار به دنبال ایجاد عادت های جدید سودمند در میان افراد است که می تواند شامل هر چیزی می شود. از تشویق افراد به انتخاب های بهتر برای حفظ سلامتی خودشان مانند بهتر غذا خوردن یا بیشتر تفریح کردن گرفته تا طراحی دوباره کلاس های درس به منظور جذاب نمودن مدارس و در نتیجه افزایش علاقه کودکان به یادگیری.

مثلا می تواند در طراحی سامانه ای به کار رود که مردم را تشویق به ذخیره پول برای دوران بازنشستگی شان کند بدون اینکه برای آن ها توضیح دهید که اگر از این سامانه استفاده نکنید در سال های آینده با بی پولی روبرو خواهید شد. این عادت های جدید منجر به نتایج مطلوبی در جامعه هدف می شوند مثل کاهش وزن، کاهش هزینه های پزشکی، سیستم های آموزشی موثرتر و تصمیم گیری های مالی بهتر.

چنین برنامه های بازی وارسازی تغییر عادات و رفتار مردم اغلب توسط دولت ها و یا سازمان های مردم نهاد و خیریه راه اندازی و یا حمایت مالی می شوند. البته از این گونه بازی وارسازی برای اهداف شخصی و یا منافع گروه های خاصی نیز می توان استفاده کرد. 

 

 

منبع:: کتاب بازی وارسازی
نویسندگان:: کوین ورباخ | دن هانتر
مترجمین:: کیانوش کریمی | دکتر سیاوش صلواتیان | دکتر داتیس خواجه ئیان

مطالب مرتبط

درباره کتاب بازی وار سازی

درباره کتاب بازی وار سازی

گیمیفیکیشن که در فارسی به دو واژه بازی وارسازی و بازی گونه سازی ترجمه شده است. این تکنیک ساز و کاری است...

محصولات مرتبط