برنامه نویسی ساده به زبان ++C

  • برنامه نویسی ساده به زبان ++C

زبان برنامه نویسی C++ به عنوان یکی از زبان‌های قدرتمندی است که در طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌ها مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد. بدین منظور سعی برآن شده است در این مجموعه با بیانی ساده و با بهره‌گیری از مثال‌های متعدد مطالب این زبان برنامه‌نویسی کاملا روشن و قابل درک برای دانشجویان بیان گردد.

زبان C++ توسط بی‌یارنه استراس تروپ دانمارکی در سال 1979 در آزمایشگاه‌های بل، برای بهبود زبان C و برمبنای آن ساخته شد و آن را "C با کلاس" نام‌گذاری نمودند. در سال 1983 به C++ تغییر نام داد. افزونه هایی که بر این زبان اضافه شده بودند، از زبان Simula گرفته شده بودند.

از آن زمان تا کنون، C++، با سرعت زیادی در راستای نیازهای عملی برای یک زبان برنامه‌نویسی رو‌به رشد است. نیازهایی که یک زبان برنامه نویسی را قادر می‌سازد تا به‌طور موثری انواع مختلفی از داده‌ها را در کنار یکدیگر مدیریت نماید.

محور اصلی در پیاده‌سازی این زبان برنامه‌نویسی، مفهوم برنامه‌نویسی شی‌گرا است. امروزه C++ بازار تجاری را در اختیار خود گرفته است به طوری که این زبان برنامه‌نویسی، هم برای برنامه نویسان سیستم های عامل و هم برای برنامه نویسان نرم‌افزارهای کاربردی، مورد پسند می‌باشد.

 

تقسیم‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی

زبان‌های برنامه‌نویسی به سه دسته مهم و کلی تقسیم می‌شوند:


زبان ماشین (سطح پایین)

این زبان، زبان صفر‌و‌یک نام دارد و بدون هیچ واسطه‌ای بر روی کامپیوتر قابل اجرا می‌باشد. طراحان سخت‌افزار هر کامپیوتر، زبان ماشین مختص به خود را برای آن ماشین طراحی می‌کنند. زیرا هر کامپیوتر به‌طور مستقیم فقط زبان ماشین مختص به خود را درک می‌کند. برنامه‌های نوشته‌شده به زبان ماشین غیرقابل حمل می‌باشند و وابسته به ماشین می‌باشند. یادگیری این زبان مشکل می‌باشد و برنامه‌نویسی آن دشوار بوده و احتمال بروز خطا درآن زیاد می‌باشد.

 

زبان اسمبلی

هنگامی که کامپیوترها مورد استفاده عموم قرار گرفتند مشخص شد برنامه‌نویسی زبان ماشین برای بسیاری از برنامه‌نویسان خسته‌کننده و دشوار می‌‌باشد. برنامه‌نویسان از عبارات کوتاه شده زبان انلگیسی برای فهماندن عملیات ابتدایی به کامپیوتر استفاده کردند. این عبارات مخفف شده زبان انگیسی، مبنای زبان اسمبلی می‌باشند. این زبان صورت ساده‌تر شده زبان ماشین است.

اما این برنامه‌ها برای ماشین قابل فهم نمی‌باشد و باید قبل از اجراشدن، توسط برنامه مترجمی بنام اسمبلر به زبان ماشین تبدیل شود. کار با این زبان‌ها هنوز هم دشواری‌های خود را داشت و فقط متخصصان کامپیوتری قادر به استفاده از آن‌ها بودند.

 

زبان‌های سطح بالا

اگرچه کدهای زبان اسمبلی برای انسان از وضوح بیشتری برخوردار بود اما برای کامپیوتر تا به زمان ماشین ترجمه نگردد معنا ندارد. زبان اسمبلی باعث افزایش سرعت برنامه‌نویسی شد اما هنوز نیازمند دستورات فراوانی برای انجام یک عمل ساده بود. به‌منظور افزایش سرعت برنامه‌نویسی زبان‌های سطح بالا توسعه پیدا کردند که با استفاده از یک عبارت می‌توانند وظایف و اعمال سریع‌تری را انجام دهند.

برنامه‌های مترجمی که وظیفه تبدیل زبان‌های سطح بالا به زبان ماشین را برعهده دارند کامپایلر نامیده می‌شوند. زبان‌های سطح بالا این امکان را به برنامه‌نویس می‌دهند تا دستورات مورد‌نیاز خود را شبیه زبان انگلیسی و عملیات ریاضی را به‌صورت متداول بنویسد.

 

زبان‌های برنامه‌نویسی ساخت‌یافته

زبان‌های برنامه‌نویسی ساخت‌یافته زبان‌هایی هستند که در آن برنامه‌نویس قدم‌ها و روال‌هایی را که لازم است تا برنامه به جواب برسد، مشخص می‌کند. در این روش از برنامه‌نویسی، انجام یک روال به روال‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود و به‌این‌ترتیب یک برنامه با شکسته شدن به زیر برنامه‌های کوچک‌تر سعی می‌کند تا عملکرد مد‌نظر را پیاده‌سازی کند.

 

ویژگی‌های مهم زبان c++

  • قابل انعطاف بوده و بسیار قدرتمند است. در این زبان هیچ محدودیتی برای برنامه‌نویس وجود ندارد. هرآنچه را که فکر می‌کنید، می‌توانید در این زبان پیاده‌سازی کنید.
  • زبان برنامه‌نویسی سیستم است. برنامه‌های سیستم، برنامه‌هایی هستند که امکان بهره‌برداری از سخت‌افزار و سایر نرم‌افزارها را فراهم می‌کنند. بعضی از برنامه‌های سیستم عبارتند از: سیستم‌عامل، مفسر، کامپایلر، ویراستارها، واژه‌پردازها، مدیریت بانک‌های اطلاعاتی و اسمبلر.
  • ارتباط تنگاتنگی بین C++ و زبان اسمبلی وجود دارد و به‌این‌ترتیب می‌توان از تمام قابلیت‌های اسمبلی در زبان C++ استفاده کرد.
  • زبان کوچکی است و تعداد کلمات کلیدی این زبان اندک است. تصور نشود که هرچه تعداد کلمات کلیدی زبان بیشتر باشد، آن زبان قدرتمندتر است.
  • دارای ویژگی شی‌گرا است. برنامه شی‌گرا متد جدیدی در برنامه‌نویسی است که بر اشیای موجود در برنامه تاکید دارد.
  • نسبت به حروف حساس است؛ یعنی در این زبان، بین حروف کوچک و بزرگ تفاوت است و تمام کلمات کلیدی این زبان با حروف کوچک نوشته می‌شوند. توصیه می‌شود که تمام برنامه‌های C++ با حروف کوچک نوشته شوند.

 

منبع:: کتاب برنامه نویسی ساده به زبان ++C
مؤلف:: رضوان عباسی

محصولات مرتبط