تاثیر متقابل تجارت الکترونیکی در صنعت گردشگری

  • تاثیر متقابل تجارت الکترونیکی در صنعت گردشگری

تعداد کاربران اینترنت و شبکه های بین المللی ارتباطی اینترنتی به شکل فزاینده ای رو به رشد می باشند و به کارگیری فناوری ارتباطی نوین، جزء لاینفک زندگی امروز شده است. بدین ترتیب هر بنگاه تجاری- خدماتی موظف است تا پاسخگوی خیل عظیم این گروه از مشتریان و کاربران بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی باشد.

یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت،  در صنعت گردشگری - گردشگری الکترونیک - است. به دلیل نقش و اهمیتی که صنعت گردشگری خارجی می تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی داشته باشد؛ برای ورود به بازار رقابتی جهان نیاز به تجهیز امکانات و بهره برداری از تکنولوژی های نوین می باشد.

ابزار الکترونیکی و اینترنت در تمام زنجیره توزیع خدمات گردشگری شامل خطوط هوایی، مهمان پذیری، گردانندگان تور، آژانس های مسافرتی و مقاصد سفر تغییرات شگرفی ایجاد کرده است. با توجه به آنچه مطرح شد ورود تجارت الکترونیک یک ضرورت انکار ناپذیر می باشد و ما ناگزیر به استفاده از این فن آوری درصنعت گردشگری هستیم.


گردشگری از دیدگاه تجارت الکترونیک

بخش های مختلف صنعت گردشگری در این محیط اطلاعاتی، می تواند به شناسایی فرصت های تجاری در بازار پرداخته، به توسعه همکاری با تهیه کننده ها و واسطه ها بپردازند و همچنین می توانند موسسات غیررسمی را به منظور توسعه و ارائه خدمات گردشگری، ایجاد کنند.

به این ترتیب بیشتر سودها نصیب سهامداران می شود، چرا که تغییرات تکنولوژی همکاری های موثری را به وجود آورده و ابزاری را برای جهانی شدن صنعت گردشگری فراهم کرده است.

کانال توزیع گردشگری در نمودار زیر نمایش داده شده است. مشتری ها ممکن است محصولات مختلفی را مستقیما از تولید کننده دریافت کنند در حالی که توزیع کننده ها و واسطه های فروش برای تبلیغ خدمات گردشگری فعالیت می کنند. مسافر آینده هم ممکن است از بیش از یک یا یک دسته کانال توزیع توریستی برای یک سفر استفاده کند.

شکل ۱.  مکانیز توزیع در صنعت گردشگری


منحنی عمومی عمودی و یا افقی پیوسته ای را می توان در صنعت گردشگری مشاهده کرد. یکپارچگی افقی تواما موزای با هریک از کانال های توزیع توریستی شکل می گیرد و موسسات مشابه را قادر می سازد تا بتوانند محصولات و سرویس های فوق را به شکل موثرتر و کارآمدتری توزیع کنند.

یکپارچگی عمودی زمانی پدیدار می گردد که سازمان ها کانال توزیع توریست در یک سطح را با اعضاء در سطح دیگر را برای دستیابی به مقیاس های اقتصادی، کنترل بهتر هزینه ها، هماهنگی مدیریت سرویس ها، کنترل بیشتر کانال و افزایش و امکانات به هم ارتباط دهند. مدیران متصدیان تور و موسسات مسافرتی خارجی، هواپیمایی و موسسات همکار نمونه یکپارچگی عمودی هستند.

 

توریسم الکترونیکی – تعامل بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنعت گردشگری

فناوری اطلاعات و ارتباطات با ارائه ابزار و امکانات موثر هم برای مشتری ها به منظور شناسایی و خریداری تولیدات مناسب و هم برای تولیدکنندگان به منظور توسعه، کنترل و توزیع تولیداتشان در سطح جهانی، به طور موثری به افزایش و حمایت از جهانی شدن سطح عرضه و تقاضای فعلی در سراسر جهان در صنعت گردشگری پرداخته است.

استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات و به طور اخص، اینترنت و تجارت الکترونیک در زنجیره توریسم از زمان تصمیم تا رضایت مندی پس از انجام سفر، نشان دهنده تاثیر این فناوری در تمام چرخه تولید و توزیع خدمات توریسم است که به بخش های زیر قابل تقسیم است:

  • خطوط هوایی الکترونیکی
  • میهمان پذیری الکترونیکی
  • متصدیان تور االکترونیکی
  • آژانس های مسافرتی الکترونیکی
  • مقصد سفر الکترونیکی

 

کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری

گردشگری الکترونیک از زمینه هایی است که در آن کارشناسان و متخصصان با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت جهانگردی توانسته اند افق های جدید بازارهای گسترده و رشد بی سابقه ای را نصیب کشورهای خود کنند. با استفاده از این خدمات، این امکان وجود دارد که کاربر به سادگی، با هزینه کمتر و با کیفیت بیشتر به اطلاعات و خدمات مورد نیاز خود دست یابد که در ادامه به برخی از کاربردها اشاره می شود.

 

رابطه گردشگری الترونیک و رشد اقتصادی

گردشگری الکترونیک عبارت است از فن تلفیق متدهای کسب وکار الکترونیکی و فناوری اطلاعات در شیوه ها و ابزارهای ارائه و پشتیبانی خدمات گردشگری با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر. از طرف دیگر، رشد اقتصادی معمولا به منزله افزایش در ظرفیت های تولیدی هر کشور یا افزایش پایدار در تولید ناخالص داخلی سرانه در طول زمان تعریف می شود.

 

بازاریابی در صنعت گردشگری

بازاریابی در صنعت گردشگری یک روند مدیریتی اداری شامل پیش بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران فعلی و آتی است به طوری که اساس شرکت های مسافرتی و عرضه کنندگان را در رقابت با یکدیگر قرار داده است. مدیریت مبادله توسط منفعت شخصی، سوداجتماعی و یا هر دو هدایت می شود و موفقیت یک روش بلند مدت، به رضایت متقابل عرضه کننده و مصرف کننده بستگی دارد.

یکی از مهم ترین روش های بازاریابی در زمینه گردشگری الکترونیک، مدیریت ارتباط با مشتری می باشد که تعاریف و مدل های مختلفی دارد. یکی از نظریه های مرتبط با مدیریت رضایت مشتری، فرآیندهای مدل سوئیفت می باشد. بر اساس این مدل چرخه فرآیند سوئیفت شامل مراحل زیر است:

  • کشف دانسته: تحلیل مشخصه های مشتریان و استراتژی های سرمایه گذاری است که با فرآیند شناسایی، بخش بندی و پیش بینی مشتری سازمان صورت می گیرد.
  • تعامل با مشتری: اجرا و مدیریت ارتباط با مشتری از طریق اطلاعات مرتبط در زمان صحیح و ارائه محصولات با استفاده از دامنه ای از کانال های تعاملی
  • برنامه ریزی بازار: تعریف مسیر توزیع و محصولاتی که به مشتریان خاص ارائه می شود و تدوین طرح ها و برنامه های ارتباطات استراتژیک.
  • تجزیه تحلیل با هدف جذب و تحلیل داده های مشتریان از طریق ارتباطاتی که سازمان ها از مسیرهای تعاملی خود به دست آورده اند.


منبع:: کتاب مقدمه ای بر گردشگری الکترونیک
نویسندگان:: دکتر مرتضی یادگاری | شیرین ریاحی

محصولات مرتبط