جذب سرمایه برای استارت آپ

  • جذب سرمایه برای استارت آپ

جذب سرمایه برای استارت آپ ها یکی از سخت ترین و چالشی ترین مراحل ایجاد و توسعه یک کسب و کار است و همواره یکی از دغدغه های حائز اهمیت کسب و کارها، جذب سرمایه و تأمین مالی مناسب در مراحل مختلف چرخه عمر آنهاست. منابع مالی به مثابه خون در رگ ها کسب وکار است. بحث تأمین مالی و جذب سرمایه برای استارت آپ ها از اهمیت دو چندانی برخوردار است. استارتاپ ها به دلیل نداشتن سوابق مالی و نیز عدم شفافیت روند کار که خود منجر به ریسک بالای سرمایه گذاری بر آنها می شود، نمی توانند انتظار زیادی از منابع مالی سنتی داشته باشند.


جذب سرمایه برای استارت آپ  و راه های آن

به منظور جذب سرمایه برای استارت آپ راه هایی وجود دارد. یکی از این راه ها این است که سرعت ماشین را زیاد کنید نه اینکه به ساخت ماشین بپردازید. این کار به واقع می تواند بهترین فرصت را چه برای طرف سرمایه گذار و چه برای طرف سرمایه پذیر فراهم نماید. با ساخت محصول در ابتدای کار، کارآفرینان می توانند مالکیت، کنترل و هدایت آن را در دست بگیرند.

همچنین آن ها فرصتی برای ایجاد و آزمایش مدل کسب و کاری که بدون نیاز به سرمایه اضافه قابلیت اجرایی داشته باشد را نیز به دست می آورند. این موقعیت، موقعیتی بسیار مقتدرانه برای جذب سرمایه برای جذب سرمایه و مذاکره در مورد آن خواهد بود. چراکه در طرف دیگر میز مذاکره، سرمای هگذاران قادر هستند پول خود را با اطمینان بیشتری در استارت آپی که دارای محصول بوده و کارایی آن به اثبات رسیده است سرمایه گذاری نمایند. پول بیشتر رسیدن به نقاط عطف مختلف را سرعت می بخشد و به برجسته شدن موفقیت ها و توانایی ها کمک می کند.

جذب سرمایه کار چندان آسانی نیست حداقل برای بیشتر استارت آپ ها این کار به آسانی انجام نمی پذیرد. واقعیت این است که جذب سرمایه کاری است زمان بر و نیازمند تلاش و صرف وقت برای تفکر و انجام قدامات کوچکی است که می تواند نتایج بزرگی به بار آورد. به غیر از داشتن ذهنیت و انتظارات درست، جذب موفقیت آمیز سرمایه به داشتن ارتباطات، بازاریابی و به اثبات رساندن خود و محصولتان نیاز دارد. لازمه جذب سرمایه به طور استراتژیک برنامه ریزی و اجرای طرح هایی است که اغلب برای به انجام رساندن آنها نیاز به کمک طلبیدن از دیگران دارید.

 

جهت جذب سرمایه برای استارت آپ باید از رقبای خود بهتر باشید

جهت جذب سرمایه برای استارت آپ خود لازم است نسبت به رقبای خود عملکرد بهتر و سود آورتری داشته باشید. این موضوع قطعا موجب بهبود نتایج و افزایش قدرت چانه زنی شما در تمامی گام ها، برنامه ها و مذاکرات خواهد شد و می تواند به شما کمک کند تا دیده شوید. توجه دیگران را به خود جلب کنید و در نتیجه فعالیت ها و منابع مالی مورد نیاز برای جستجوی سرمایه را به حداقل برسانید.

معیارهای مختلفی برای سنجش عملکرد وجود دارد. آیا شما می توانید در ایجاد حاشیه سود، فروش، ارتباطات اجتماعی، مبارزات استارت آپی یا رشد، عملکرد بهتری داشته باشید؟ پیتر تیل اشاره می کند توییتر نمونه بسیار خوبی برای این موضوع است. اگر چه هنوز لازم است کارهای زیادی را به انجام برساند، اما این رسانه خبری رشد بسیار خوبی نسبت به صنعت خبرگزاری چاپی که رو به زوال است داشته است.

عملکرد بهتر در رشد به این معناست که افراد نسبت به پتانسیل های آتی شما اطمینان داشه باشند، یعنی، با خود بیندیشند اکنون که هنوز امکان استفاده از تخفیف مهیاست (ارزش شرکت در مقایسه با پتانسیل های آن بسیار پایین است) زمان مناسبی برای ورود است. بنابراین، ویژگی برجسته و منحصر به فرد خود را پیدا کنید و معیاری را مشخص نمایید که بر اساس آن معیار بتوانید از دیگران پیشی بگیرید.


چگونه می توانید توجه دیگران را به کسب و کار خود جلب کنید

چگونه می توانید توجه دیگران را به کسب و کار نوپای (استارت آپ) خود جلب کنید و یا بهتر دیده شوید؟ هشت روش برای دستیابی به این هدف وجود دارد:

  • اولویت بندی و تمرکز بر اولویت ها
  • کمک گرفتن از دیگران
  • اقدام زودهنگام
  • شرکت در رقابت ها
  • مشارکت در ایجاد یا برنامه ریزی برای ماراتون ها
  • شرکت در کنفرانس ها
  • شرکت در جلسات شبکه ای
  • شرکت در فراخوان هایی که اجتماعی از افراد هم فکر در آنها حضور دارند


نقش بازاریابی در  جذب سرمایه برای استارت آپ

اکثر استارت آپ ها باید خود را به بازار عرضه کنند تا بتوانند به دریافت منابع مالی امید داشته باشند. آن ها باید به سختی بازاریابی کرده و خود را بهتر از صدها استارت آپ رقیب و کسب و کارهای موجود در معرض دید افراد قرار دهند. زمان و سرمایه ای که برای بازاریابی لازم است صرف شود را دست کم نگیرید. هم زمان باید به بازاریابی به طور عام و نیز بازاریابی برای جذب سرمایه به طور خاص توجه داشته باشید.

انواع فعالیت های بازاریابی، به نوعی برقراری ارتباط با سرمایه گذاران بالقوه است و مجرایی در اختیار شما قرار می دهد که از طریق آن می توانید داستانی در مورد ارزش و پتانسیل شرکت و واقعیت وجودی آن را برای افراد تعریف نمایید.

فعالیت های بازاریابی معمولی که در جذب سرمایه برای استارت آپ خود انجام می دهید می تواند در موفقیت، استقرار استارت آپ، و امتیاز گرفتن از سرمایه گذاران به شما کمک کند. اگر با مدنظر قرارد ادن جذب سرمایه فعالیت هایی مانند انتخاب نام تجاری و بازاریابی اولیه را انجام دهید، می توانید به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کرده و جذب سرمایه بیشتر و موفق تری داشته باشید.


انتظارات سرمایه گذاران در استارت آپ ها

بنیان گذاران استارت آپ ها باید بدانند سرمایه گذاران چه انتظاراتی داند و به دنبال چه هستند، در غیر اینصورت ارسال سیگنال های درست و آماده سازی و قرار دادن شرکت در جایگاه دریافت کننده منابع مالی کار دشواری خواهد بود. سرمایه گذاران واقعاً چه می خواهند؟ اغلب پاسخ دادن به این سؤال ساده تر خواهد بود اگر به چیزهایی که آنها نمی خواهند اشاره کنیم که عبارتند از:

  • از دست دادن پول
  • انجام کاری که آنها را احمق جلوه دهد

هر چیز دیگری، از جمله انتظارات سرمایه گذاران، به اجتناب از این دو نقطه نا خوشایند برمی گردد. برخی از انتظارات ممکن است طبیعی باشند و برخی دیگر منحصر به فرد، بسیاری دیگر چیزهایی هستند که سرمایه گذاران باور دارند باید به بررسی آنها بپردازند. اما تمامی اینها برای اجتناب از این دو نقطه ناخوشایند است.

اگر بنیانگذاران همان طور که به شناسایی مشتریان خود می پردازند بر شناسایی سرمایه گذاران خود نیز تمرکز کنند آنگاه فرایند جذب سرمایه آسانتر پیش خواهد رفت. ترس ها و نقاطی که برای سرمایه گذاران استارت آپها ناخوشایند است، انتخاب ها و اهداف آن ها را درک کنید. این تنها به معنای درک اهداف پولی خشک و بی روح نیست. فراتر از ROI و فروش و پیش بینی جریان نقدی وعده داده شده حرکت کنید. سرمایه گذاران نهادی و فردی معیارها و اعدادی دارند که تلاش می کنند به آنها دست پیدا کنند.

توجه داشته باشید که سرمایه گذاران بیشتر به رشد و پیشرفت طبیعی علاقه مند هستند. به این معنا که برای بالا بردن ترافیک سایت خود کانال هایی ایجاد کنید که به شما اجازه می دهند بدون صرف هزینة اضافه کاربران بیشتری بدست آورید.

منبع:: کتاب هنر جذب سرمایه برای کسب و کارهای نوپا
نویسنده:: الهاندرو کریمیدز
گروه مترجمین:: دکتر هستی چیت سازان | ساره کولجی

مطالب مرتبط

هنر جذب سرمایه در استارت آپ ها

هنر جذب سرمایه در استارت آپ ها

جذب سرمایه یکی از سخت ترین و چالشی ترین مراحل ایجاد و توسعه یک کسب وکار است و همواره...

محصولات مرتبط