درباره کتاب آموزش کاربردی لینوکس

  • درباره کتاب آموزش کاربردی لینوکس

کتاب آموزش کاربردی لینوکس، کتابی است که به سادگی شما را با دنیای لینوکس آشنا می کند. در ابتدا تاریخچه و انواع توزیع های لینوکس معرفی می شود. سپس با توضیحات کامل در مورد نصب و ساختار سیستم لینوکس آشنا می شوید.

تمامی عملیات هایی که برای راه اندازی و اجرای لینوکس مورد نیاز است را، طی می کنید. با کمک لینوکس شما سلطان سیستم خود خواهید بود. این شما هستید که فرمان می دهید و سیستم از شما اطاعت خواهد کرد. سیستم را به سادگی درک کرده و آن را همان گونه که می خواهید می سازید.

نحوه کار با محیط گرافیکی لینوکس را یاد میگیرید. این کتاب یک راهنمای سریع، برای افراد تازه کار و حرفه ای می باشد، تا با دستورات پرکاربرد لینوکس آشنا شوند. نحوه کار با ویرایش گر Vim را با تمارین عملی خواهید آموخت. طریقه اتصال سیستم از طریق شبکه و تبادل فایل به صورت مفصل توضیح داده شده است.

به طور خلاصه این کتاب برای انجام کارها و یادگیری لینوکس به شما کمک خواهد کرد. شما می توانید بسیاری از دستورات ضروری لینوکس را به سرعت بیاموزید.


خلاصه ای از فصول کتاب

کتاب آموزش کاربردی لینوکس نوشته زهرا نصیری اقدم و غلامحسن کشاورز افشاری است و در ده فصل تنظیم شده است.  محتوای هر فصل به صورت خلاصه آورده شده تا شما عزیزان با مندرجات هر فصل این کتاب بیشتر آشنا شوید.


فصل اول

در این فصل تاریخچه ای از سیستم عامل لینوکس ارائه شده است و با توزیع های مختلف لینوکس از جمله ابونتو Ubuntu آشنا خواهید شد. ابونتو محور اصلی آموزش ما در این کتاب است. خواندن کامل این فصل به منظور پیدا کردن دید کلی نسبت به لینوکس، الزامی است.


فصل دوم

در این فصل با معماری سیستم عامل لینوکس و توزیع های مختلف آشنا خواهید شد. سپس نصب سیستم عامل لینوکس Ubuntu را بررسی خواهیم کرد. مراحل نصب به طور کامل توضیح داده شده است. این فصل هم چنین شامل نکاتی برای افراد فارسی زبان است.


فصل سوم

در فصل سوم، نرم افزارهایی را که همراه Ubuntu نصب شده اند، به طور ساده و مختصر معرفی خواهند شد. در انتها فهرستی از چند نرم افزار مفید و پرکاربرد را که در Ubuntu قابل استفاده است، به همراه معادل ویندوزی آن معرفی می کنیم.


فصل چهارم و پنجم

در این فصل مقدمه ای بر محیط ترمینال لینوکس خواهیم داشت و با دستورات مختلفی در ترمینال آشنا خواهید شد. در فصل بعد نیز این دستورات را گسترش خواهیم داد.


فصل ششم

در این فصل ویرایشگر Vim معرفی شده و طریقه نصب و اجرای آن، و دلایل استفاده از آن توضیح داده شده است.


فصل هفتم

دستورات Shell دستوراتی هستند که داخل یک فایل نوشته می شوند تا به ترتیب اجرا شوند. فصل هفتم به آشنایی با Shell Scripting اختصاص داده شده است. نحوه کامنت نوشتن، متغیرها، حلقه ها، پارامترهای مختلف TEST، تعریف توابع، آرگومان ها و دستورات مدیریتی در لینوکس، همه در این فصل توضیح داده شده اند.


فصل هشتم

در این فصل ، اشتراک گذاری فایل بین Ubuntu و Windows آموزش داده شده است. با پروتکل اشتراک گذاری فایل ها، سامبا، آشنا خواهید شد. در این فصل می خواهیم نشان دهیم چه طور می توان یک سرور VPN اسخت. چندین نرم افزار رایگان برای این کار با امکانات مختلف وجود دارد، که در این فصل معرفی خواهند شد.

آموزش کار با نرم افزار Grub که یکی از مشهورترین Boot Loader های لینوکسی می باشد از دیگر اهداف این فصل است. در بخش بعدی نیز به تنیظمات این نرم افزار خواهیم پرداخت.


فصل نهم

زبان برنامه نویسی Qt4 در این فصل آموزش داده خواهد شد. این زبان را شاید بتوان قابل حمل ترین زبان حال حاضر دانست.  


فصل دهم

فصل دهم به معرفی سیستم عامل Ubuntu Touch پرداخته است. در این فصل کتاب، صرفا به روش نصب ابونتو تاچ روی دستگاه های Core و Core Pre-release پرداخته ایم. دلیل آن این بود که این دستگاه ها فرآیند توسعه را کامل کرده اند و امن ترین گزینه ها برای نصب هستند.

منبع:: کتاب آموزش کاربردی لینوکس
نویسندگان:: زهرا نصیری اقدم | غلامحسن کشاورز افشاری

محصولات مرتبط