درباره کتاب بازی وار سازی

  • درباره کتاب بازی وار سازی

در سالیان اخیر کابرد فناوری های مبتنی بر روانشنانسی فردی در سازمان ها و کسب وکارها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. برنامه های متعدد انگیزشی کارکنان و مشتریان توامان و یا به صورت مجزا درسازمان ها، فروشگاه ها و سایت ها دیده می شوند. کسب وکارها سعی می کنند به شیوه های مختلف کارکنان و مشتریان خود را برانگیزانند تا رفتارهای مطلوب آنها را انجام دهند.

باشگاه های مشتریان، طرح های وفاداری و برنامه های ارائه خدمات به مشتریان خاص، نمونه هایی از سیستم های امتیاز محور هستند.

گیمیفیکیشن که در فارسی به دو واژه بازی وارسازی و بازی گونه سازی ترجمه شده است. این تکنیک ساز و کاری است که در اغلب این طرح ها وجود دارد. کتاب بازی وار سازی با هدف برآورده ساختن تقاضای رو به افزایش برای کاربرد بازی وارسازی در سازمانهای ایرانی ترجمه شده است.

با ظهور و رواج فناوری های ارتباطی همراه، برنامک های موبایل، و محتواهای گوناگون به شکل فزاینده ای به سمت کاربران هجوم آورده اند و باهم رقابت می کنند. مخاطبان نیز قدرت انتخاب پیدا کرده اند و در برگزیدن رسانه ارتباطی و کسب وکار خدمات دهنده سخت پسندتر شده اند.

این قدرت انتخاب، منجر به وفاداری کمتر آنها شده و به سادگی و با دریافت پیشنهاد بهتر به سمت رقبا حرکت می کنند. در چنین بازاری استفاده از تکنیک هایی همچون بازی وار سازی از مهمترین فنونی است که می تواند به جلب توجه، حفظ مخاطب و افزایش فعالیت او کمک کند.

ترجمه این کتاب تلاشی است برای ارائه یک منبع مهم و کارآمد برای مخاطبان و کاربران ایرانی.


بازی وارسازی به عنوان موضوعی در رشته مدیریت رسانه

یک سوال پرتکرار دانشجویان رشته مدیریت رسانه این است که "آینده شغلی ما در چه زمینه هایی است؟" پاسخ های این سوال عمدتا با سطح تحلیل تقسیم بندی می شود:

  •  برای برخی فرصت های شغلی در سطح کلان و خط مشی گذاری پیشنهاد می شود
  •  برای برخی فرص ت هایی در سطح سازمانی و مدیریت
  • برای برخی نیز شغل هایی در سطح فردی که موضوع کاری آنها تاثیرگذاری بر افراد و انسانهاست.

برنامه های مبتنی بر بازی وارسازی، همچون باشگاه مشتریان و طرح های هواداری که مطرح شد، از جمله فرصت های شغلی است که برای دانش آموختگان رشته مدیریت رسانه در سطح فردی موجود است.


بخوانیم -رسانه شناسی- انتشارات ادیبان روز


چرا این کتاب نوشته شده است؟

اگر چه کتاب های زیادی درباره طراحی بازی و تاثیرات آن بر افراد جامعه نوشته شده اند، اما منبعی که بیانی صحیح و واضح از چرایی و چگونگی ساخت سیستم های بازی وار سازی ارائه داده باشد، یافت نمی شود. اکثر آنچه پیرامون "مطالعات موردی" ارائه شده است مقالات و یا پست های وبلاگ ها بودند. در نتیجه نیاز شدیدی به یک راهنمای عملی وجود دارد که پیاده سازی بازی وارسازی را به شکلی مناسب تشریح نماید.

اما دلیل واقعی نوشتن این کتاب، این بود که بازی وارسازی فریبنده و جذاب بوده و ممکن است انقلابی در کسب وکار و صنعت ایجاد کند. بازی وارسازی در ذات خود به معنی ایجاد تفریح در دل کارهایی است که ما باید انجام دهیم.

جذاب ساختن فرآیندهای کسب و کار از طریق سرگرم کننده کردن آن ها با مزه ترین چیزی است که می توان به آن فکر کرد.

اکثر مفاهیمی که در این کتاب در خصوص آنها بحث می شود مربوط به همه این زمینه ها می باشند. مشخصا بازی وارسازی در حال ورود به بخش های بازاریابی است که به دنبال یافتن راهی برای افزایش درگیری مخاطبان با محصولات یا خدمات خود هستند.

همچنین مورد استقبال تیم های منابع انسانی که به دنبال تشویق و ایجاد انگیزه در کارکنان خود هستند نیز واقع شده است. البته این موضوع در مدیریت منابع انسانی، در دولت و همچنین در زمینه تاثیر اجتماعی نیز کاربرد دارد.


بخوانیم- مبانی مدیریت منابع انسانی-انتشارات ادیبان روز


اگر شما کسی هستید که یک برنامه را مدیریت می کنید، نحوه پیاده سازیتان می تواند متفاوت باشد. وظیفه ما نشان دادن بازی وارسازی در تئوری و عمل و بیان تکنیک ها و رویکردهای مربوط به آن است. ضمن گفتگو با متخصصین این حوزه، تدریس آن و مطالعه موردی نمونه های مختلف موجود در این زمینه، عناصری را که به عنوان اجزای اصلی اجرای یک پروژه بازی وارسازی کارآمد به آن ها نیاز داریم شناسایی کردیم.

شما می توانید از ابزارهایی که در این کتاب ارائه خواهد شد برای ایجاد امکانی مناسب برای خود و یا نیازهای خاص سازمانتان بهره ببرید.


نقشه کلی کتاب

  • سطح 1: یک دیدگاه کلی از بازی وارسازی ارائه شده است.
  • سطح 2: نشان داده شده که چگونه از بازی وارسازی برای حل مشکلات کسب وکار خود استفاده کنید.
  • سطح3: چگونگی ایجاد انگیزه برای کاربران سیستم بازی وارسازی شرح داده شده اسند. و به این سوال پاسخ داده شده که چگونه یک سیستم بازی وارسازی شده کاربران خود را تحریک می کند و به آنها انگیزه می دهد.
  • سطح 4: این سطح نیز نگاهی به تکنیک کهای بازی وارسازی خواهد کرد که شامل سلسله مراتب دینامیک های بازی، مکانیک های بازی و اجزای بازی است.
  • سطح 5: نحوه طراحی پروژه بازی وارسازی را درخلال شش مرحله بازگو خواهد کرد.
  • سطح 6: ریسک های مهم نظیر مسائل اخلاقی و قانونی، رهیافت های بسیار ساده جهت پیاده سازی، و اینکه بازیکن ها چکونه اوضاع را به نفع شما تغییر می دهند، بررسی شده اند.

 

بازی وارسازی چیزی نیست که شما انتظار داشته باشید کارکند و سپس آن را برای مدتی طولانی به حال خود رها کنید، زیرا افراد درگیر همواره تقاضای بیشتری دارند. هدف نویسندگان این کتاب، این بوده که مخاطبین را در بازی جلوتر قرار دهند. این کتاب تمام آن چیزی را که شما جهت شروع کردن نیاز دارید، شامل می شود.

منابع تکمیلی دیگر را می توانید از وب سایت www.gamifyfothewin.com مطالعه کنید. 

منبع:: کتاب بازی وارسازی
گروه مولفین:: کوین ورباخ | دن هانتر
گروه مترجمین:: کیانوش کریمی | دکتر سیاوش صلواتیان | دکتر داتیس خواجه ئیان

مطالب مرتبط

بازی وارسازی چگونه مسائل کسب و کار را حل می کند؟

بازی وارسازی چگونه مسائل کسب و کار را حل می کند؟

تکنیک های بازی وارسازی می توانند به شرکت ها کمک کنند هر کدام از جنبه های ماموریت های حیاتی، کسب وکار خود را بهبود دهند.

محصولات مرتبط