درباره کتاب مدیریت بازاریابی استراتژیک

  • درباره کتاب مدیریت بازاریابی استراتژیک

مدیریت بازاریابی استراتژیک، رویکردی ساختاریافته برای شناسایی، درک و حل مسائل بازاریابی ارائه می کند. این کتاب، چارچوب جامعی را به منظور تدوین استراتژی ­های مناسب بازاریابی برای هدایت تصمیمات تجاری شامل طراحی محصول و خدمت، برندینگ، قیمت گذاری، ترویج فروش، ارتباطات و توزیع شرح می­ دهد.

مفاهیم، اصول و چارچوب­ های این کتاب برای گستره وسیعی از سازمان­ ها از استارتاپ­ ها گرفته تا سازمان­ های پابرجا، از تولیدکنندگان محصولات گرفته تا تامین­ کنندگان خدمات، از سازمان­ های غیرانتفاعی گرفته تا شرکت­ های انتفاعی کاربرد دارد. این کتاب، ابزار مناسبی را برای درک منطق و جنبه ­های کلیدی فرآیند بازاریابی برای دانشجویان فراهم می ­کند. به­ علاوه، چارچوب مفهومی را که به توسعه استراتژی کمک می کند، در اختیار مدیران و مشاوران قرار می­دهد.


ساختار کتاب

این کتاب دارای ۶ بخش اصلی است.:

بخش اول، تصویر کلی از اساتراتژی ها و تاکتیک­ های بازاریابی را ارائه می­ دهد که مبنایی برای بسط سایر بخش ­ها و فصول می­ باشد.

 بخش دوم، به شرح استراتژی ­های بازاریابی به صورت تفصیلی می ­پردازد که محور اصلی موضوعات آن شناسایی مشتریان هدف، خلق ارزش مشتری، خلق ارزش شرکت و خلق ارزش برای همکار است.

 بخش سوم به تاکتیک­ های بازاریابی اختصاص دارد و به ­طورمفصل به بحث مدیریت محصولات و خدمات، مدیریت برندها، مدیریت قیمت، مدیریت مشوق ­ها، مدیریت ارتباطات و مدیریت توزیع می­ پردازد.

 بخش چهارم در مورد مدیریت رشد بحث می­ کند که موضوعات کلیدی آن عبارتند از:

  • کسب و دفاع از جایگاه بازار
  • مدیریت رشد فروش
  • مدیریت پیشنهادهای خاصی جدید و مدیریت خطوط محصول

 

بخش پنجم، دستورالعمل­ هایی برای بازاریابی استراتژیک ارائه می دهد که در حقیقت، بخش کاربردی این فصل می­ باشد و شامل دستورالعمل بخش­ بندی و هدف­گیری، دستورالعمل مدل کسب ­وکار، دستورالعمل بیانیه جایگاه­ یابی و کاربرگ­ های برنامه بازاریابی می­ باشد.

 

در نهایت، بخش ششم، توجه مخاطبان را به مطالعات موردی در شرکت ­های مشهور جهان جلب می­ کند که می­ تواند ذهنیت بهتری از موضوعات بازاریابی استراتژیک را برای مخاطبان فراهم سازد تا بتوانند کاربرد این موضوعات را در دنیای واقعی درک کنند


اگرچه نسخه­ های قبلی این کتاب به زبان فارسی ترجمه شده است، لیکن مبنای ما برای ترجمه نسخه سال ۲۰۱۸ بوده است. بعلاوه در انتهای این کتاب برای هدایت بهتر مدیران و کارشناسان شرکت­ ها و نیا دانشجویان دستورالعملی برای تدوین یک برنامه بازاریابی اضافه کرده­ ایم. همچنین در بخش ششم به منظور درک بهتر مفاهیم مندرج در کتاب کیس هایی را از کتاب استراتژی  بازاریابی نوشته فرل و هارتلاین انتخاب و به این کتاب اضافه کرده­ ایم تا زمینه بهره­ برداری بهتر از محتوای غنی کتاب را فراهم کند.

این کتاب ابزارهای اصلی و فرآیندهای تصمیم گیری در برنامه ریزی و کنترل بازاریابی را ارائه می دهد. نظریه ارائه شده در این کتاب براساس سه ایده اصلی است:

ایده اول این است که موفقیت نهایی پیشنهاد خاص توسط پنج عنصر کلیدی مدل کسب و کار یعنی هدف، استراتژی، تاکتیک ها، اجرا و کنترل یا همان چارچوب جی اس تی آی سی تعیین می شود.

ایده دوم این است که هنگام توسعه پیشنهادهای خاص، شرکت باید تلاش کند تا برای سه نهاد اصلی بازار یعنی مشتریان هدف، شرکت و همکارانش ارزش خلق کند. ارزش پیشنهاد خاص باید بهینه شود تا بتواند ارزش برتری را به مشتریان هدف به نحوی ارائه دهد که شرکت و همکارانش را قادر به دستیابی به اهداف استراتژیک شان سازد.

ایده سوم  این است که فعالیت های بازاریابی شرکت را می توان از طریق فرآیند طراحی، ارتباط و تحویل ارزش به عناصر کلیدی اش نشان داد. این چارچوب، تفسیر جدیدی از رویکرد سنتی چهار پی را ارائه می دهد تا ماهیت پویای فرآیند مدیریت ارزش را نشان دهد.

مدیریت بازاریابی استراتژیک، این ایده ها را برای مشکلات رایج کسب وکار مثل افزایش سود و درآمدهای فروش، توسعه محصولات جدید، توسعه خطوط محصول و مدیریت پورتفوی محصول به کار می برد. با مرتبط ساختن نظریه به کاربردهای عملی، این کتاب رویکرد ساختاریافته ای را برای تحلیل و حل مشکلات کسب و کار ارائه می دهد و مجموعه ای از روش شناسی ها را برای تضمین موفقیت شرکت در بازار توصیف می کند.

تصدیق دانشجویان مدرکی است که نشان می دهد این کتاب برای تحلیل مطالعات موردی بازاریابی در کلاس درس بسیار مفید است. این کتاب برای مدیران درگیر در توسعه و اجرای برنامه های بازاریابی نیز سودمند است. همچنین این کتاب را به مدیران ارشد برای بهبود درکشان از تحلیل و برنامه ریزی بازاریابی پیشنهاد می شود.

شرکت باید به حداکثر سازی ارزش برای مشتری، شرکت و همکارانش متمرکز شود. این امر می تواند از طریق به کاربردن چارچوب بازاریابی استراتژیک مطرح شده در این کتاب حاصل شود.

 

بخوانیم - رازهای بازاریابی استارتاپ ها - انتشارات ادیبان روز


درباره دکتر الکساندر چرنو

الکساندر چرنو، استاد بازاریابی در دانشکده مدیریت کلاگ دانشگاه نورتوسترن است. او دارای مدرک دکترا در رشته روانشناسی و همچنین دارای مدرک دکترا در رشته مدیریت کسب­ وکار از دانشگاه دوک می­باشد.

دکتر چرنو مقالات متعددی با محور استراتژی بازاریابی، مدیریت برند، رفتار مصرف کننده و برنامه ریزی بازار نوشته است. کتاب های دکتر چرنو –مدیریت بازاریابی استراتژیک، مدیریت استراتژیک برند  به چندین زبان ترجمه شده اند و در دانشکده های برتر کسب وکار و توسط مدیران اجرایی بازاریابی در سراسر جهان به کار می روند.

علاوه بر تحقیق و تدریس، او به شرکت هایی در سراسر جهان در مورد موضوعات استراتژی بازاریابی، مدیریت برند، رفتار مصرف کننده، قیمت گذاری، برنامه ریزی استراتژیک و توسعه محصول جدید مشاوره می دهد. او با ۵۰۰ شرکت فروچون کار کرده است تا به آن ها کمک کند تا مدل های کسب و کارشان را بازسازی کنند، محصولات جدید را توسعه دهند و مزیت رقابتی کسب کنند. او به استارتاپ ها کمک کرده است تا فرصت های بازار را کشف کنند، مدل های کسب وکارشان را ایجاد کنند و استراتژی های بازارشان را اجرا نمایند.

مترجمین:: دکتر مسعود کیماسی | مژده خوشنویس
منبع:: کتاب مدیریت بازاریابی استراتژیک
مؤلف:: الکساندر چرنو

مطالب مرتبط

درباره کتاب رازهای بازاریابی استارتاپ‌ها

درباره کتاب رازهای بازاریابی استارتاپ‌ها

رازهای بازرایابی استارتاپ ها، راهنمای کاربردی در مورد نحوه رشد استارتاپ‌ها یا کسب و کارهای کوچک می‌باشد.

درباره کتاب راهنمای طرح بازاریابی

درباره کتاب راهنمای طرح بازاریابی

یک ویژگی ممتاز  کتاب راهنمای طرح بازاریابی تاکید آن بر بازاریابی به عنوان یک فرآیند ایجاد ارزش است. 

محصولات مرتبط