درباره کتاب نگاره

  • درباره کتاب نگاره

معماری به عنوان اجتماعی ترین هنر بشری است که می تواند روح آدمی را از دیرباز تا به امروز متاثر سازد و جلوه گر اندیشه، تمایلات و اعتقادات بشری باشد.

هنری که با فضای اطراف انسان مرتبط است، حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز ودر آینده، لحظه ای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود. اصول زیبایی شناسی برگرفته از هنر، علم و ریاضیات در طراحی معماری مورد استفاده قرار می گیرند، همانند کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ایجاد یک الگو، توازن، ریتم، کنتراست و وحدت...

بیان، فرآیندی با تحقق یا ظهور یک بعد درونی است. بعدی از ادراک که پس از تحلیل در ذهن و ضمیر انسان به شکلی متفاوت جهت ادراک سایرین تغییر شکل می دهد. کتاب نگاره، سعی دارد به معماران امروز و فردا شیوه های بیان معماری تاثیر گذار را بیاموزد. طرح واره هایی که معمار رسم می کند، رنگی که برحسب مفاهیم بر روی اثر می گذارد، مفهوم منسجم نگاره معمارانه را پدیدار می گرداند.

جهت تقویت نگاره های معمارانه خود ضروریست با برخی مفاهیم ترسیمی و تجسمی آشنا شوید. کتاب نگاره به شما کمک می کند ارکان اساسی ترسیم را بشناسید، دستتان را جهت رسم خطوط، کروکی ها و اسکیس ها آماده سازید، از رنگ ها متناسب با مضامین مورد نظرتان استفاده کنید و با شیوه های بیان گرافیکی و معماری جهت ارائه طرح هایتان کمک بگیرید.

این کتاب در سه فصل اصلی و پرکاربرد تالیف و تدوین شده است:


فصل اول: اسکیس

این فصل به تبیین مفاهیم مقدماتی ترسیم و تعریف اسکیس پرداخته است. صورت های مختلف ترسیمات را در شیوه های بیان معماری بررسی کرده و از همه مهم تر به صورت گام به گام طریقه رسم اسکیس را به شما می آموزد. در این فصل می توانید روش های ترسیم پرسپکتیو را به بیان هندسی و کمی ملموس تر فراگیرید.

هدف از ارائه مطالبی در قالب تعریف و آموزش اسکیس؛ فراگیری شیوه های ترسیم خط معمارانه، ترسیم اشکال و انواع مصالح ساختمانی، برخی موضوعات طبیعی و مصنوع و همچنین آشنایی با شیوه های ترسیم پرسپکتیو و به کارگیری آن در ترسیمات سریع معمارانه (اسکیس) بوده که در نهایت منجر به آفرینش ایده و احجام انتزاعی یعنی همان خلق کانسپت می شود.

 

فصل دوم: راندو

یکی از مفاهیم جذاب و پرطرفدار در بین دانشجویان رشته های هنری، معماری  و رشته های متجانس، مفهوم راندو و فراگیری تکنیک های آن می باشد. در فصل دوم کتاب با بیست و هفت نوع تکنیک راندو آشنا می شوید و هشت تکنیک را به طور کامل می آموزید. حال که در فصل اول طریقه رسم اسکیس را آموخته اید کافیست با مفاهیم رنگ آشنا شده، ابزارهای به کارگیری رنگ را بشناسید و تکنیک ها را فرابگیرید.

هدف از ارائه مطالب این فصل، آشنایی با رنگ و ویژگی های آن، آشنایی با مفهوم راندو، شناخت ابزارهای راندو و آشنایی با تکنیک های راندو می باشد. انتظار می رود مخاطب در پایان فصل با استفاده از 8 متد راندو، قادر به بیان مفهومی از طریق رنگ باشد.

 
فصل سوم: گرافیک معماری

گرافیک معماری مفهومی گسترده دارد که تمامی مباحث فصل اول و دوم را در خود جای می دهد و هدف کلی آن ارائه نگاره های مفهومی معمارانه است. در واقع در گرافیک معماری شما با ابزارهای ترسیم، شیوه های ترسیم، ابزارهای رنگ گذاری و مفاهیم کاربردی رنگ و در نهایت شیوه های شیت بندی و ارائه طرح آفریده شده آشنا می شوید.

این فصل به طور اختصاصی به شیت بندی و پرزانته، آموزش خط گرافیکی، شیوه های تحلیل سایت و نمادها و نشانه های پرکاربرد شیت معماری می پردازد.

هدف از ارائه مبحث گرافیک در معماری آشنایی مخاطب با مفهوم پرزانته و اصول شیت بندی است. در پایان این فصل انتظار می رود هنرجو قادر به استفاده از خط گرافیکی، علایم و نشانه ها، تحیلی سایت و قالب بندی یک شیت ارائه با بهره از خطوط و استفاده به جا و اصولی رنگ ها باشد. 

منبع:: کتاب نگاره - اسکیس، راندو، گرافیک معماری
مؤلف:: دکتر آرتا حدادی

مطالب مرتبط

آشنایی با مفاهیم ترسیمی و تجسمی

آشنایی با مفاهیم ترسیمی و تجسمی

جهت تقویت نگاره های معمارانه خود، آشنایی با مفاهیم ترسیمی و تجسمی ضروریست.