درباره کتاب هم آفرینی ارزش

  • درباره کتاب هم آفرینی ارزش

مصرف کنندگان دنیای امروز، علی‌رغم مواجه شدن با حجم بالایی از کالاها و خدمات قابل انتخاب، ناراضی‌تر و دارای سطح وفاداری کمتری نسبت به یک محصول خاص می‌باشند. یک دلیل واضح این امر در ویژگی‌های خاص مشتریان نسل فعلی می‌باشد که به دلیل داشتن دانش بالای ناشی از شفافیت محیط کسب‌و‌کار و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی دردسترس، تمایل بیشتری به مذاکره با بنگاه‌ها در تمامی بخش‌های فرآیند مبادله دارند.

به عبارت بهتر، لازمه موفقیت یک کسب‌و‌کار و برخورداری از سهم بازار پایدار و روبه رشد در بازارهای خارجی، شناسایی همه فاکتورهای اثرگذار بر این حوزه به‌ویژه عوامل مربوط به مشتری در جهت شناسایی راه‌های تعامل بهتر با وی می‌باشد.

خواسته‌ها و نیازهای نسل نوین مشتریان را با ابزارهای سنتی صرف مانند تحقیقات بازار و نظرسنچی نمی‌توان مورد ارزیابی قرار داد. زیرا نسل نوین مشتریان دارای خصوصیات متفاوتی هستند و از این‌که در دنیای کسب‌و‌کار، مانند اشیاء با آنها برخورد شود، به‌شدت رنجیده‌خاطر می‌شوند. آن‌ها به‌دنبال آن هستند که از خرید هر محصول و یا خدمتی، تجربه جدید و سازنده‌ای کسب کنند.

دلیل این امر ویژگی‌های خاص نوین مشتریان و همچنین شرایطی است که پیش روی مشتریان دنیای امروز قرار دارد. از طرف دیگر، رشد چشم‌گیر و فوق‌العاده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و محیط به‌شدت رقابتی بازار، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات و خدمات را با چالش‌های جدی روبه‌رو ساخته است.

هم‌آفرینی ارزش به نوعی بر حق دخالت مشتری در فرایند تولید ارزشی که قرار است خروجی آن برای خودش باشد، تاکید می‌کند و از این منظر منطق مرکزیت مشتری در همه تصمیم‌گیری‌های بنگاه را دلیل ارائه این حق می‌داند.

راهبرد هم‌آفرینی ارزش به نوعی فرایند تحقیقات بازاریابی و تکیه بر اطلاعات مربوط  به نظرسنجی را یک فرایند ناقص دانسته و شکست بسیاری از محصولات و خدمات جدید در مراحل اولیه عمر را گواهی بر این ادعای خود می‌داند.  برای این نقص یک جایگزین بهتر، ملموس‌تر و مورد پذیرش بیشتر مشتری، ارائه می‌کند و آن درگیر نمودن وی در فرایندهای نوآورانه است.


اهدافی که موجب تالیف کتاب هم‌آفرینی ارزش شد:

  • اهمیت راهبرد هم‌آفرینی و اثرات چشمگیری که در زمینه ارتقا عملکرد بنگاه‌ها، داشته است
  • شکاف تئوریکی و پژوهشی موجود در ایران
  • مهم‌تر از همه علاقه نویسنده به این مبحث جذاب
  • اعتقاد راسخ به این‌که بخش مهمی از مشکلات تولید به امور داخلی و مدیریتی بنگاه‌ها برمی‌گردد
  • آشنایی بیشتر آنها با مباحث روز حوزه کسب‌و‌کار و بازرایبی گام مهمی در جهت رفع مشکلات این بخش خواهد بود

 

این کتاب به مدیران بنگاه‌های کسب‌و‌کار و داشنجویان عزیز رشته‌های مرتبط با این حوزه ارائه گردیده است.

 

ساختار کتاب

کتاب هم‌آفرینی ارزش در هفت فصل اصلی طراحی و تنظیم گریده است:

  • در فصل اول، مقدمه‌ای بر راهبرد هم‌آفرینی ارائه شده است. در این بخش سعی شده ویژگی‌های نسل نوین مشتریان و ویژگی‌های رفتاری آن‌ها، معرفی شده است. همچنین سه مفهوم منطق چیرگی خدمت، نوآوری و هم‌آفرینی، در این فصل ارائه شده اند و در فصل‌های بعدی کتاب بیشتر با آن‌ها، آشنا خواهیم شد.

  • در فصل دوم مبحث جالب منطق چیرگی خدمت، به‌طور جامع مورد بررسی قرار گرفته است.
  • در فصل سوم به موضوع نوآوری و دسته‌بندی آن پرداخته شده و از جنبه‌های مهم و کاربردی به این موضوع پرداخته شده است.
  • در فصل چهارم به موضوع هم‌آفرینی ارزش، پرداخته شده و عملا گام‌های لازم برای اجرای راهبرد، ارائه شده است.
  • در فصل پنجم مبحث اجتماعات مشتریان در فضای کسب‌و‌کار، مورد بررسی قرار گرفته و بر اهمیت اجتماعات مجازی تاکید شده است.
  • در فصل ششم، قابلیت‌ها، پویایی‌ها، شایستگی‌ها و محرک‌های هم‌آفرینی ارائه شده است.
  • در فصل هفتم مبحث فرهنگ سازمانی و نحوه اثرگذاری آن بر راهبرد هم‌آفرینی، آورده شده است.

منبع:: کتاب هم آفرینی ارزش
مؤلف:: علی اشرف احمدیان