رایانش ابری - نسل پنجم انرژی

  • رایانش ابری - نسل پنجم انرژی

رایانش ابری را می توان حاصل تغییر و تحولات درنیازمندی های کاربران و توسعه ی فن آوری های نوین برشمرد. با گذشت زمان، فن آوری های نو، تغییرات پیوسته ی نیازمندی ها و مدل های کسب وکار و سبک های محاسباتی دچار تغییر و تحول شده اند تا به بهترین شکل نیازمندی های کاربران مختلف را پاسخگو باشند.

سیر تکاملی رایانش ابری به گونه ای است که می توان آن را پس از آب، برق، گاز و تلفن به عنوان عنصر اساسی پنجم فرض نمود. از جمله عواملی که تمایل کاربران به استفاده ازرایانش ابری را افزایش داده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:


نوآوری های قابل توجه در مجازی سازی

  • رایانش توزیع شده و افزایش دسترسی به اینترنت با سرعت بالا
  • اقتصاد های ضعیف

 رایانش ابری تا رسیدن به بهترین وجه خود راه طولانی در پیش روی دارد. با انتخاب صحیح مدل، می توان ازمزایای رایانش ابری به بهترین وجه ممکن استفاده نمود. در کتاب رایانش ابری: نسل پنجم انرژی، رایانش ابری بصورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفته و شما می توانید به عنوان منبعی مطالعاتی جهت آشنایی با این حوزه ازآن استفاده کنید.


تاریخچه رایانش ابری

محاسبات ابری برای انجام کارهای محاسباتی در همه جا و همه زمان و توانایی انجام عملیات سنگین محسباتی بدون داشتن سخت افزارها و نرم افزارهای گران قیمت معرفی شده است. همین ویژگی محاسبات ابری آن را از تمام مدل های محاسباتی دیگر متمایز ساخته است.

گسترش محاسبات ابری وابسته به ارتباط شبکه است. حال این سوال مطرح است که محاسبات ابری تا چه اندازه به رشد شبکه های و خدمات رفاهی کمک خواهد نمود؟

دهه ی 1960 را می توان سرآغاز پیدایش مفاهیم اساسی ابر دانست. زمانی که جان مک کارتی بیان کرد رایانش ممکن است روزی به عنوان یکی ازصنایع همگانی سازمان دهی شود. واژه ابر در واقع برگرفته ازصنعت تلفن است به گونه ای که کمپانی های ارتباطات راه دور که تنها تا دهه ی 1990 تنها خطوط نقطه به نقطه ی اختصاصی ارائه می کردند، شروع به ارائه ی شبکه های خصوصی مجازی با کیفیتی مشابه و قیمت های کمتر نمودند.

در سال 2007، گوگل و آی بی ام به همراه چند دانشگاه دیگر پروژه ای تحقیقاتی در مقیاسی بزرگ را در زمینه ی رایانش ابری آغاز نمودند.

در اواسط سال 2008 شرکت گارتنر متوجه وجود موقعیتی در رایانش ابری شد که برای شکل دهی ارتباط بین مصرف کنندگان خدمات فناوری اطلاعات- آن هایی که این سرویس ها را مصرف می کنند و آنها که سرویس را می فروشند- به وجود می آید.  

در جولای سال 2010، Open Stack انتشار یافت. جذب کردن حدود 100 شرکت و بیش از هزار کد مشارکتی در اولین سال فعالیت خود، آن را به پروژه نرم افزاری رایگان و Open Source دارای سریع ترین رشد در تاریخ تبدیل نمود.



شکل ۱. رایانش ابری در گذر زمان

 

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری (Cloud Computing) مدل رایانشی بر پایه شبکه های بزرگ کامپیوتری مانند اینترنت می باشد. در رایانش ابری، به جای اینکه کاربر نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز خود را بر روی کامپیوتر شخصی خود نصب کند، از طریق کامپیوترهای متصل به شبکه، خدمات مورد نیاز خود را به صورت وب سرویس دریافت می کند.

نرم افزارهای کاربردی بر روی سرورهای پرسرعت شبکه نصب شده و کاربر می تواند به نرم افزارهای مورد نیاز خود ازطریق شبکه دسترسی پیدا کند.

 

مزایای رایانش ابری

با ظهور محاسبات ابری مزایا و مفاهیم جدید مطرح شده که مورد توجه اکثر کاربران و مدیران و استفاده کنندگان حوزه ی فناوری اطلاعات قرار گرفت.

  • چابکی: کاربر می تواند در زمان نیاز میزان منابع مورد استفاده را کاهش یا افزایش دهد
  • هزینه: هزینه ها به میزان زیادی کاهش می یابند و هزینه سرمایه ای را به هزینه عملیاتی تبدیل می کند. همین امر موانع ورود به بازار را کاهش می دهد. یکی از رویکردهای مهم کاهش هزینه این است که مراکز داده ای در مکان هایی ایجاد شود که هزینه ی خرید زمین آن پایین بوده و دسترسی آسان و کم هزینه به منابعی مانند برق و آب داشته باشد.
  • استقلال دستگاه و مکان: فرقی نمی کند ازچه نوع سخت افزاری استفاده می کنید زیرا اسناد و برنامه های کاربردی شما در همه حال به یک شکل هستند.
  • چند مستاجری: به جای اینکه هر کاربر از یک نمونه در حال اجرای برنامه اختصاصی استفاده کند، این نمونه بین چندین کاربر به اشتراک گذارده می شود.
  • مقیاس پذیری: کاربران می توانند در زمان تقاضا منابع را تدارک دیده و نیازی به تدارک از قبل برای زمان های حداکثر بار مصرف منابع نیست.
  • امنیت: به دلیل تمرکز داده ها و منابع امنیتی بیشتر و پیچیده تر امنیت افزایش می یابد، اما نگرانی هایی هم وجود دارد.
  • نگهداری: به دلیل عدم نیاز به نصب برنامه های کابردی برای هر کاربر نگهداری آسان تر و با هزینه کمتر انجام می شود.
  • قابلیت اطمینان: در صورتی که ازسایت های چندگانه استفاده شود قابلیت اطمینان افزایش می یابد. در دنیایی که تنها تعداد اندکی از کاربران به طور مرتب و منظم از داده های مهم و حساس خود نسخه ی پشتیبان تهیه می کنند، محاسبات ابری حرف آخر در زمینه ی محافظت از داده ها محسوب می شود.

منبع:: کتاب رایانش ابری: نسل پنجم انرژی
نویسندگان:: آرمین تهمتن | عمید خطیبی | رضوان عباسی

محصولات مرتبط