روش هایی که فروشگاه ها می توانند مشتریان وفادار داشته باشند

  • روش هایی که فروشگاه ها می توانند مشتریان وفادار داشته باشند

عامل نهایی یا رکن اصلی در استراتژی توسعه فروشگاهی که در کلیه استراتژی های فروشگاهی بسیار مهم بوده، رویکرد فروشگاه ها به ایجاد مزیت رقابتی بادوام است. مزیت رقابتی با دوام مزیتی است که در دراز مدت می تواند ثابت و پایدار بماند. 

ایجاد مزیت رقابتی ثابت و بادوام بدین مفهوم است که فروشگاه ها برای جلوگیری از ورود رقبا به بازار هدف و مشتریان خود، حصاری ایجاد کنند و مانع از نفوذ رقبا به این بازار شوند. با وجود اینکه فروشگاه ها حصاری میان جاذبه های خود ایجاد می نمایند، رقبا تلاش خواهند نمود که چنین حصاری را شکسته و در آن نفوذ نمایند. 

در حقییقت ایجاد یک مزیت رقابتی بادوام و ثابت، کلید بهبود عملکرد مالی در دراز مدت خواهد بود. مزیت های رقابتی بادوام باید در برنامه های بلندمدت فروشگاه ها قرار گیرند، به نحوی که امکان کپی برداری آن توسط رقبا کاهش یابد.

یکی از فرصتهای فروشگاه ها، به منظور توسعه و ایجاد مزیت رقابتی با دوام مشتری وفادار است. وفاداری مشتری در مفهوم تعهد مشتریان برای خرید از ایک فروشگاه است که با وجود شرایط بهتر و نزدیکتر برای انجام عمل خرید مکان و فروشگاه مورد نظر خود را انتخاب نماید.


روشهای جذب مشتریان وفادار

موقعیت و جایگاه فروشگاه:

موقعیت و جایگاه فروشگاه که در ذهن مشتری قرار دارد، دارای ارزش است و یک عامل حیاتی و موثر محسوب می شود، نه آن تصوری که یک مدیر فروشگاه از واحد خود دارد. بنابراین فروشگا ها باید بدانند که چه تصوری در ذهن مشتری نسبت به فروشگاه وجود دارد و آیا فروشگاه با خواسته های او هماهنگ و سازگار می باشد؟


سرویس و خدمات

فروشگاه ها با ارائه سرویس و خادمات ویژه قادر هستند مشتریان خود را به فروشگاه وفادار نمایند. اما باید بدانیم که ارائه خدمات و سرویس های مناسب و عالی به مشتریان به صورت دائمی امری بسیار دشوار است و ایجاد هماهنگی و سازگاری با پرسنل فروشگاه در جهت ارائه خدمات دشوار می باشد. بدین سبب ارائه خدمات باید به شکل مکانیزه و ماشینی صورت پذیرد.

ارائه خدمات مناسب به مشتریان یک سرمایه گذاری محسوب شده و فروشگاه ها را به یک شهرت رقابتی می رساند که در نتیجه آن فروشگاه ها با ارائه خدمات مناسب و عالی به مشتریان می توانند به یک مزیت رقابتی با دوام و با ثبات دست یابند که در دراز مدت منافع قابل توجهی برای آنان به دنبال خواهد داشت.


پایگاه داده های فروشگاه

ایجاد پایگاه داده های فروشگاهی، توسعه و عملیاتی کردن برنامه های فروشگاه و بهینه سازی آن ها را به دنبال دارد. ایجاد سیستم اطلاعات مشتریان تجزیه و تحلیل الگوی خرید آن ها از طریق جمع آوری اطلاعات خرید و بررسی نیازها و خواسته های مشتریان و ارزیابی مستمر این پایگاه های اطلاعاتی به فروشگاه ها در جهت برنامه ریزی فعالیت های خود مطابق با خواسته های مشتریان و رفع نیاز آن ها و نهایتا به وفاداری مشتریان کمک قابل ملاحظه ای می نماید.


کالاهای منحصر به فرد و فوق العاده

داشتن کالاهایی با مارک های تجاری عمومی برای توسعه وفاداری مشتریان کاری بسیار دشوار است. زیرا رقبا نیز به این کالاها برای خرید دسترسی دارند وشما صرفا با داشتن کالاهای ویژه ای که در انحصار شما باشد می توانید از این اهرم برای ایجاد وفاداری در مشتریان استفاده نمایید.

 

استراتژی های رشد

چهار مدل از فرصت های رشد که ممکن است فروشگاه ها به آن دست یابند، عبارتند از:

 

نفوذ در بازار

یکی از فرصت های نفوذ در بازار سرمایه گذاری مستقیم بر روی مشتریان کنونی فروشگاه هاست. از جمله رویکردهایی که برای افزایش نفوذ در بازار می توان استفاده نمود عبارتند از:

  • ایجاد شرایط مناسب، تعداد دفعات بازدید مشتریان را افزایش می دهد و میزان خرید آن ها را در هر بار مراجعه افزایش می دهند.
  • جذب مشتریان جدید از طریق گشایش فروشگاه ها بیشتر و افزایش ساعت کاری فروشگاه های موجود.
  • نمایش کالاهای متنوع که منجر به افزایش خرید تفننی و خرید بدون برنامه مشتریان خواهد شد.
  • آموزش پرسنل فروش
  • افزایش کالاهای مکمل برای تکمیل سبد کالایی مشتریان

 

توسعه بازار

فرصت های مناسب برای توسعه بازار را می توان به طرق مختلف ایجاد نمود از جمله:

  • ایجاد واحدهای جدید کالایی/ خدماتی
  • افزایش تنوع خدمات ارائه شده به مشتریان
  • احداث فروشگا ههایی مناسب با سلیقه مشتریان در مکان های جغرافیایی جدید

 

توسعه چارچوب فعالیت فروشگاه

فروشگاه ها می توانند در زمینه ی توسعه فعالیت های خود، به نیازها و خواسته های مشتریان در یک چارچوب جدید و دریک بازار هدف مشابه توجه نمایند. افزودن چنین کالاها و خدماتی به طرح کلی فروشگاه با سرمایه اندکی قابل اجراست.

 

تنوع

فروشگاه می تواند با ایجاد هدف بازار جدید و شناسایی خواسته های مشتریان در شرایط کنونی و شناسایی وجه مشترک آنان و توسعه سیستم اطلاعات مدیریت، بازار جدیدی برای افزایش فروش ایجاد نماید. 

منبع:: کتاب اصول و روشهای مدیریت و چیدمان فروشگاه
نویسندگان:: مازیار قاسم زاده سنگرودی | گلناز علیزاده حرفتی

مطالب مرتبط

 اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی

چیدمان به طور کلی به معنای هماهنگ سازی طراحی شده برای جلوه دادن رنگ ها، اثاثیه و سایر اشیاء ...

درباره کتاب اصول و روشهای مدیریت و چیدمان فروشگاه

درباره کتاب اصول و روشهای مدیریت و چیدمان فروشگاه

نقش اصولی چیدمان فروشگاهی در افزایش رضایت مشتریان و  از مسائل کلیدی روز، در فرآیند بازاریابی و فروش است.

انواع استراتژی های چیدمان

انواع استراتژی های چیدمان

انواع استراتژی چیدمان در صنعت شامل اصول و قواعدی برای تسهیل مدیریت بخشهای مختلف یک فروشگاه می باشد.

محصولات مرتبط