سبک های برنامه نویسی

  • سبک های برنامه نویسی

سبک های برنامه نویسی رایج که برنامه نویسان ازآنها برای توسعه سیستم های نرم افزاری استفاده می کنند عبارتند از:


برنامه نویسی ساخت یافته – Structured Programming

در این سبک برنامه نویسی، برنامه به صورت مجموعه ای از فعالیت ها در نظر گرفته می شود که باید بر روی داده ها اجرا شوند. هر کار پیچیده ای به چند کار کوچک تر تجزیه می شود تا این کارها به راحتی قابل پیاده سازی باشند. سپس برای انجام هریک از این کارها، زیر برنامه خاصی که متد-Method- نامیده میشود نوشته میشود.

برنامه نویسی ساخت یافته، روش مناسبی برای حل مسائل پیچیده است، اما مشکلات خاص خودش را دارد. در این روش داده ها از فعالیت ها –متدها- که آنها را پردازش میکنند جدا هستند. وقتی حجم داده ها زیاد میشود، نگهداری آنها مشکل می شود. هر چه بیشتر با داده ها کار میکنید، با مشکلات بیشتری مواجه میشوید. متدها قابلیت استفاده مجدد را دارند؛ یعنی می توان متدهای یک برنامه را دربرنامه های دیگر نیز استفاده کرد.

به این ترتیب، کدنویسی کمتر می شود و توسعه نرم افزار با سرعت بیشتری صورت می پذیرد. متدها این امکان را فراهم می کنند تا توسعه نرم افزار با استفاده از گروه ممکن شود. به این شکل که پس از مشخص شدن متدهای مورد نیاز برنامه، هریک از اعضای گروه وظیفه نوشتن و تست متدهای مشخصی را برعهده میگیرد و به این شکل اعضای گروه به صورت همزمان روی بخشهای مختلف برنامه فعالیت میکنند بدون اینکه یکی منتظر دیگری بماند.

در نهایت این متدها به هم پیوند می خورند تا جریان منطقی برنامه برقرار شود. بدیهی است که عیب یابی و اصلاح برنامه نیز آسان میشود؛ زیرا با بررسی جریان برنامه، متد معیوب به سرعت شناسایی و اصلاح میشود بدون اینکه بقیه بخشهای برنامه تغییر یابند.



برنامه نویسی شی گرا – Object Oriented Programming

برنامه نویسی شئ گرا، جدیدترین سبک برنامه نویسی است که در آن همه چیز به دید شئ –-object- دیده می شود. شئ از یک کلاس –- class- مشتق می شود. برنامه نویسان با شناسایی مساله و انتزاع موجودیت های  -entities- آن، کلاس هارا طراحی می کنند.

هر کلاس مجموعه ای از ثابت ها –- constants- خاصیت ها-–Properties - متدها و غیره است که یک بار طراحی میشود. اما می توان چندین نمونه-Instance- ازآن ایجاد کرد. در حال حاضر پرطرفدارترین سبک برنامه نویسی، این سبک است.

ایده اصلی در زبان های شئ گرا ترکیب داده ها و متدها در یک موجودیت واحد تحت عنوان شئ است که در آن متدها عملیات مورد نظر را برروی داده ها انجام می دهند. زبان های شئ گرا با الهام و تبعیت از دنیای واقعی به وجود آمده اند. بدین گونه که در دنیای واقعی به هر جا که بنگریم، موارد زیادی ازنمونه های متمایز و متفاوت و در عین حال با ساختار و قالبی یکسان قابل مشاهده است. به این ساختار و قالب مشترک، کلاس گفته میشود و نمونه های موجود در یک ساختار را شئ آن کلاس می نامند.

پس از طراحی کلاس، با ایجاد نمونه هایی از آن، می توانید اشیای کاملا متمایزی در اختیار داشته باشید. کلاس ها نسبت به اشیا مثل نقشه ها نسبت به ساختمان ها هستند، یعنی همانطور که ازیک نقشه می توان چند ساختمان تهیه کرد، از یک کلاس می توان چند شئ ایجاد کرد.


معرفی کتاب- برنامه نویسی شئ گرا - انتشارات ادیبان روز


تفاوت برنامه نویسی شی گرا با برنامه نویسی ساخت یافته

با بررسی سه اصل نهان سازی -Encapsulation-،وراثت-Inheritance- و چندریختی -polymorphism-که از اصول مهم برنامه نویسی شئ گرا محسوب می شوند، تفاوت برنامه نویسی شئ گرا با برنامه نویسی ساخت یافته نمایان خواهد شد:

نهان سازی:

اشیا بدون اطلاع از چگونگی کارکرد یکدیگر میتوانند باهم در ارتباط باشند.

وراثت:

یک کلاس می تواند رفتار یا صفاتی را از کلاس دیگر به ارث ببرد.

چندریختی:

اشیا می توانند در موقعیت های مختلف، رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهند.

این مقاله بخشی از کتاب مبانی رایانه و برنامه نویسی مقدماتی C#، نوشته مهندس حسن جعفریه و ساناز کتابی بود. این کتاب مجموعه ای به منظور آشنایی با اصول و مبانی رایانه در حوزه سخت افزار و نرم افزار، بررسی نحوه ایجاد و نوشتاربرنامه های رایانه ای با رویکرد معرفی الگوریتم نویسی و طراحی فلوچارت، مشخص نمودن روند نوشتار یک برنامه از شروع تا پایان و نتیجه گیری نهایی، در آخر بررسی و معرفی یک زبان برنامه نویسی منتخب به نام C# به عنوان یک زبان برنامه نویسی محبوب عصر حاضر، می باشد.

مثال ها و فصل های بیان شده در کتاب، قدم به قدم خوانندگان را برای ساخت و اجرایی نمودن یک برنامه کاربردی و مطلوب جلو می برد.

منبع:: مبانی رایانه و برنامه نویسی #C
نویسندگان:: حسن جعفریه | ساناز کتابی