مبانی ارتباطات انسانی

  • مبانی ارتباطات انسانی

در این مقاله مبانی ارتباطات انسانی و تکنیک های برقراری ارتباط موثر و همچنین تکنیک های سخنوری در ارتباطات به طور خلاصه بیان شده است. ارتباطات با رمز سرو کار دارد. هر ارتباطی به رمز و رمزگذاری پیوسته است. در داشتن ارتباطات دو دسته از رمزها و یا کدها شناسایی شده و استفاده می شوند که شامل رمزهای کلامی و رمزهای غیر کلامی می شوند.

رمزهای کلامی در برگیرنده کلمات و ترتیب دستوری آنها در به کارگیری آنها می باشد. کلمات دستوری هر زبان در حقیقت کدها و رمزهایی است که در جاهای مناسب به کار گرفته شده اند.

رمزهای غیرکلامی دربرگیرنده رمزها و یا کدهایی هستند که به کلام ارتباط ندارند این رمزها شامل حرکات دست و صورت، ژستهای مختلف که فرد در هنگام صحبت به خود میگیرد ویا حالتهای نگاه کردن می شود.

پروفسور آلبرت مهرابیان، روانشناس اشاره میکند:

پیامهای خاموش ما می تواند سخن ما را تقویت و یا آن را نفی نماید. به هر صورت پیامهای غیر کلامی، در مقایسه با کلماتی که به زبان جاری می کنیم از نیروی بیشتری برخوردار هستند.

به عبارت دیگر گاهی رفتار غیر کلامی مخالف و مغایر پیام کلامی است. به طور خلاصه کلام، لحن و طنین و حرکات دارای تاثیر گذاری ذکر شده در ذیل هستند:

الف – کلام: بیشتر ارتباطهای ما از راه کلام صورت می گیرد، تنها هفت درصد از اطلاعات از طریق کلام انتقال می یابد.

ب- لحن و طنین: سی وهشت درصد اطلاعات ما از طریق لحن و طنین صدای ما منتقل می شود..

ج- حرکات: پنجاه و پنج درصد پیام از طریق حرکات که اصطلاحا به آن ارتباط غیرکلامی می گویند انتقال می یابد.

 

با توجه به مطالب فوق می توان چنین استنباط کرد که مخاطبین آنچه را که می بینند بیشتر باور میکنند تا آنچه می شنوند.

 

کاربرد تاکتیک های سخنوری در ارتباطات

سخنرانی به عنوان فن و هنر

سخنرانی فن و هنری است که از راه ارائه دلیل و برانگیختن عواطف، بر مخاطبان و شنوندگان خود تاثیر می گذارد و آنان را به سوی موضوع و هدفی خاص راهنمایی و برای آن زمینه سازی می کند.

دانش و ذوق دو ابزار مهم در سخنوری هستند که شما باید خود را به این دو ابزار مهم تجهیز کنید و روز به روز، بر " دانش سخنوری"  و " ذوق سخنوری" خویش بیفزایید.


روش صحبت کردن با دیگران و تاثیرگذاری کلام در سخنرانی

انسان با شیوه های خاص از تکلم به دنیا نیامده است. با سخنرانی یکنواخت و بی تنوع کسی متقاعد نمی شود. با احساس و شور و هیجان آنچه در دل دارید بر زبان آورید. زمانی کلام زیبا داریم که از هوش هیجانی خود استفاده کنیم و قلب دیگران را تسخیر کنیم.

راحت سخن گفتن، احساس راحت را هم می طلبد و یکی از کلیدهای این امر آمادگی داشتن و مطالعه کافی است. این کار سخن گفتن را به خودی خود ساده می کند. در پس هر سخنرانی قدرتمند معمولا کار مشقت آور و تمرین کافی نهفته است. نهایتا تجربه به یک سخنران موفق و با اعتماد به نفس می آید کمک می نماید.


مکث برای افزایش نفوذ کلام

در موسیقی بیشترین زیبایی سکوت بین نتهاست. در سخن گفتن و در نمایشنامه ها قدرت سخنوری در مکثها و سکوتهاست که هنگام بیان و انتقال از نکته یی به نکته دیگر برقرار می شود.


فاصله بین معارفه و سخنرانی

گاهی در جایی که سخنرانی را مطرح می کنید از قبل کسی شما را معرفی می کند. از مرحله معارفه تا زمانی که روی سکو قرار میگیرید به چند نکته باید دقت کنید تا تاثیر مثبتی روی شنوندگان بگذارید.

با اطمینان به صحنه قدم بگذارید.

  • وقتی معرفی شدید با معرفی کننده به گرمی دست دهید، در سکوت بایستید تا معرفی کننده صحنه را ترک کند.
  • هیچ چیز در ظاهر یا رفتار شما نباید به گونه ای باشد که توجه مخاطبان را از شما یا پیامتان جدا کند.
  • صادق و فروتن باشید
  • اگر از مخاطبان خود بیشتر می دانید با نمایان کردن این برتری اجازه ندهید احساس کنند تحقیر شده اند.

 

تکنیک های مهم در تنظیم متن سخنرانی

  • در مثالها و نقل قولها از مشکلاتی که همه با آن مواجه هستند استفاده کنید
  • در تدوین متن سخنرانی زمانی برای اظهار نظر شنوندگان در نظر بگیرید.
  • بعد از مطرح کردن چند اصل پرسشهایی برای شنوندگان مطرح کنید تا دیگران را نیز درگیر کنید.
  • در صورت لزوم با داستانهایی شروع کنید و یا از خودتان برایشان بگویید
  • گاهی با طرح سوالات شخصی مثل رنگ اتومبیلشان بین خودتان و شنوندگان پلی بزنید و اشتراکات تجربه خودتان و مخاطبین را کشف کنید و در صورت لزوم مثالهایتان را عوض کنید.

 

روشهای تسلط بر ارتباط گفتاری

آرام سخن بگویید

وقتی آرام و بی شتاب سخن می گویید صدای شما از قدرت و اقتدار بیشتری برخوردار است. شنوندگان فرصت دارند تا کلام شما را جذب کنند.


تربیت صدای قدرتمند و لحن بیان

صدای انسان با تمرین تقویت میشود. یکی از بهترین روشها برای تربیت و تقویت صدا خواندن شعر با صدای بلند است. هنگام شعر خواندن با تغییر صدا معنا را تغییر دهید. خودتان را در برابر جمع تصور کنید.


توجه به نقطه نظرات طرف مقابل

یکی از کلیدهای موفقیت در ارتباط، در نظر گرفتن نقطه نظر، عقاید، افکار و احساسات طرف مقابل است. وقتی دیدگاه طرف مقابل را در نظر می گیریم می توانیم طرز فکر و احساس طرف مقابل را هم درک کنیم. یکی از راههای موثر جهت نفوذ در دنیای مخاطب مدل سازی از مخاطب است.


خودتان را جای دیگران بگذارید

بی تفاوتی را نقطه پایان یک ارتباط می دانند. همدردی وقتی است که با کسی احساس مشترک داشته باشیم. همدلی یعنی قدرت درک نقطه نظرات فرد دیگر و برای این منظور باید خودمان را جای او بگذاریم. در همدلی نیاز نیست که لزوما با احساسات و عقاید طرف مقابل موافق باشیم.  

 

کنترل فضای سخنرانی

در هرسخنرانی چهار عامل مهم و تعیین کننده باید لحاظ شود که عبارتند از:

  • صدا
  • نور
  • درجه حرارت
  • نحوه چیدمان صندلیها

 معمولا مسئولین سالنها اطلاعات درستی نمی دهند. خصوصا اگر سخنرانی در هتلها باشد. معمولا هتل داران همه چیز را بدون نقص اعلام میکنند. لذا با کارکنان مسئول باید ارتباط برقرار کرد و در این ارتباط ضمن ملاطفت باید بسیار مصمم باشید.

 

روشهای آماده شدن برای سخنرانی

برای آماده شدن برای سخنرانی با بالا بردن اعتماد به نفس بر ترس هایتان غلبه کنید و فعالیتهایتان را شتاب و قدرت بخشید و تصویری که از خود دارید به اوج برسانید. از سایه سار آسایش طلبی خارج شوید و برای رسیدن به هدف چهار عنصر تمایل، مصمم بودن، منظم بودن و مصر بودن را فراموش نکنید.

اگر می خواهید نحوه صحیح صحبت کردن را یاد بگیرید، در جمع دوستان حضور یابید. در این صورت نظر و عقیده هر کدام را راجع به مسایل مختلف می شنوید، بنابراین شما نیز مجبور می شوید که سکوت را بشکنید، این روش به شما کمک میکند که بدون ترس از انتقاد دیگران و با اعتماد به نفس بالا شروع به صحبت کنید. 

منبع:: کتاب مبانی ارتباطات انسانی
مؤلف:: مژگان نیک خواه

مطالب مرتبط

مدیریت کسب و کار و بهره وری

مدیریت کسب و کار و بهره وری

کسب و کار مانند سایر امور زندگی اصولی دارد که باید در یک فرآیند تدریجی آموخته شود...

برنامه ریزی نیروی انسانی

برنامه ریزی نیروی انسانی

برنامه ریزی نیروی انسانی مثل هر یک از انواع برنامه ریزی ها، وسیله ای برای کسب مقصود است...

محصولات مرتبط