مهارتها و قوانین کسب وکار

  • مهارتها و قوانین کسب وکار

راه اندازی کسب وکار با سرمایه کم، ویژگی ها و مزایای زیادی دارد. تعدادی از مشاغل و کسب و کارها هستند که به سرمایه زیادی نیاز ندارند واگر به درستی مدیریت شوند، می توانند درآمدهای بالا و سودهای خوبی را عاید شما کند. به ویژه جوانان جویای کار که سرمایه کمی دارند، به دنبال راه اندازی کسب وکارهای مناسبی هستند. برای آغاز کردن یک کسب وکار باید بدانیم که دقیقا چه کاری را کی می خواهیم انجام هدیم و هدف ما از انجام آن چیست؟ 


کسب وکار

نویسندگان مختلف، تعاریف متفاوتی از کسب وکار دارند. در واژه نامه ی آکسفورد کسب وکار به معنی خرید و فروش و تجارت آمده است. در واژه نامه ی لانگ من، کسب وکار به فعالیت پول درآوردن و تجارتی که از آن پول حاصل شود، گفته می شود.

به زبان ساده، کسب وکار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام، شامل فعالیت هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر میگیرد.

ارویک وهانت:
کاری که در آن خدمات یا کارهایی که دیگر افراد جامعه به آن نیاز دارند و مایل به خرید آن هستند و توان پرداخت بهای آن را دارند، تولید، توزیع و عرضه می شود، کسب وکار عبارت است از هر نوع کسب.
پترسن و پلومن بر این باورند که هر تبادلی که درآن خرید و فروش صورت گیرد، کسب وکار نیست، بلکه کسب وکار، هر نوع تبادل تکراری و تجدید شونده ی خرید و فروش است.


پروفسور "اون":
کسب وکار را یک نوع کاسبی می داند که طی آن کالاها یا خدمات برای فروش در بازار تولید و توزیع می شوند.
با توجه به تعاریف یاد شده می توان دریافت که کسب وکار یا خرید و فروش کالاها، تولید کالاها یا عرضه ی خدمات، به منظور به دست آوردن سود، سروکار دارد.


ویژگی های کسب وکار

با توجه به تعاریف کسب وکار، ویژگی های کسب وکار، عبارتند از:

  • فروش یا انتقال کالاها و خدمات برای کسب ارزش
  • معامله ی کالاها و خدمات
  • تکرار معاملات
  • انگیزه ی سود
  • فعالیت توام با ریسک. کسب وکار همیشه برآینده متمرکز است و عدم اطمینان، ویژگی آینده است. از این رو، همواره کسب وکار، توام با ریسک است.

 

اهداف کسب وکار

باور عمومی این است که تنها هدف کسب وکار، به دست آوردن سود اقتصادی است، در حالی که این امر، واقعیت ندارد. آرویک معتقد است همان طور که انسان تنها با هدف خوردن زندگی نمی کند، تنها هدف کسب وکار هم، کسب سود نیست. بنابراین، کسب وکارها، هم دارای اهداف اقتصادی و هم اهداف اجتماعی اند.

 

انواع کسب وکار

کسب وکار خانگی

به هرنوع فعالیت اقتصادی درم حل سکونت شخصی که با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه اندازی شود کسب وکار خانگی می گویند. امروزه کسب وکارهای خانگی از بخشهای حیاتی و ضروری فعالیت های اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب می شوند. کسب وکار خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات، موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می شوند. همچنین برای جوانان، کسب وکارهای خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی کسب وکار شخصی است. زیرا راه اندازی آن در مقایسه با انواع دیگر کسب وکار ساده و آسان است.

 

کسب وکار اینترنتی

این نوع کسب وکار جدید بوده و با پیدایش کامپیوتر، اینترنت، و توسعه جامعه خدماتی به عنوان یکی از سریع ترین کسب وکارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه تجارت جهانی مطرح هستند. کسب وکار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود. این نوع کسب وکار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب وکارها نیز این امکان و فرصت را میدهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند. امروزه بیش از 900 میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می کنند. 69 درصد از این جمعیت، در طول 90 روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشته اند.

 

کسب وکار روستایی

این نوع کسب وکارها با توجه به اندازه ی کوچک روستاها، در مقیاسی کوچک هستند و اغلب بین 10 الی 20 نفر می باشند. با توجه به غالب بودن فعالیت های کشاورزی و کارگاهی از کارایی خاصی برخوردارند. با توجه به تغییرات عصر کنونی و ورود به جامعه ی اطلاعاتی، کسب وکارهای روستایی نیز در نوع خود دچار تغییر و تحول شده اند و انواع کسب وکارهای خدماتی، تولیدی، صنعتی و فناوری اطلاعات در آن دیده میشود.

 

کسب وکارهای خانوادگی

کسب وکار خانوادگی یک نوع کسب وکار است که صاحبان آن با هم خویشاوند و فامیل باشند. به عبارت دیگر به کسب وکارهایی گفته میشود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب وکاری می نمایند. این نوع کسب وکارها را می توان در بسیاری از کشورها همچون ایتالیا مشاهده نمود.

 

کسب وکارهای کوچک

به منظور تحلیل آماری و با قاعده در خصوص کسب وکار کوچک، باید گفت که این مقوله دارای قوانین اجرایی تجاری است. هر صنعتی بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه، اندازه استانداردی را برای خود تعریف می کند. در بیشتر موارد این تعریف به واسطه نمایندگی های دولتی تعریف میشود. کسب وکار کوچک بصورت مستقل است و هر شرکتی با کمتر از 500 پرسنل دراین حیطه قرار میگیرد. این اندازه مرسومترین استاندارد تعریف شده است.

 

تاثیر بنگاه های کوچک و متوسط بر اقتصاد

بنگاه های کوچک و متوسط را از روی تاثیرات عمده ای که روی اقتصاد دارند می توان شناسایی کرد. اهم این تاثیرات عبارتند از:

  • نوآوری
  • کارآفرینی و توسعه
  • پویایی صنعتی


معرفی کتاب-نقش و جایگاه واحدهای صنفی کوچک ومتوسط-انتشارات ادیبان روز

منبع:: کتاب مهارت ها و قوانین کسب وکار
نویسندگان:: دکتر آناهیتا امینی حاجی باشی | دکتر الناز بیات | دکتر حسین بهرامی

مطالب مرتبط

عوامل شکست کسب و کارها

عوامل شکست کسب و کارها

هر کارآفرینی که دست به شروع یک کسب و کار می زنددر پس ذهن خود به سود فکر میکند. اما داشتن یک کسب و کار ...

جایگاه واحدهای صنفی کوچک و متوسط در اقتصاد ایران

جایگاه واحدهای صنفی کوچک و متوسط در اقتصاد ایران

در سال های اخیر اهمیت و نقش واحدهای صنفی کوچک و متوسط، هم در کشورهای صنعتی و هم...

بخش های مختلف  طرح کسب وکار و لزوم ایجاد آن

بخش های مختلف طرح کسب وکار و لزوم ایجاد آن

کسب وکار مانند سایر امور زندگی اصولی دارد که باید در یک فرآیند تدریجی آموخته شود...

محصولات مرتبط