کسب و کارهای فین تک

  • کسب و کارهای فین تک

فلسفه به وجود آمدن فین تک ها چیست؟ آیا فناوری اطلاعات تأثیری بر حوزه مالی داشته یا خیر؟ فین تک های مهم دنیا کدامند و چارچوب بندی فین تک ها به چه صورت است؟ و نهایتا اینکه یک فین تک موفق چه ویژگی هایی خواهد داشت؟


فین تک چیست؟

کلمه فین تک از ترکیب دو حوزه مکمل برگرفته شده است: خدمات مالی و راهکارهای مبتنی بر فناوری پیشرفته. ادبیات اقتصادی به دلیل تنوع حوزه های کسب و کار با یک تعریف واحد از فین تک موافق نیست.

آکسفورد کلمه فین تک را به این شکل تعریف می نماید:

برنامه های رایانه ای و یا فناوری هایی که برای پشتیبانی یا فعال نمودن خدمات بانکی و مالی برای مشتریان مورد استفاده قرار می گیرند.

فناوری مالی که عموماً به آن فین تک گفته می شود، امروزه به مفهومی بسیار پرکاربرد تبدیل شده است.

شرکت های استارت آپی از طریق ارائه خدمات مشتری محور با بهره گیری هم زمان از دو ویژگی سرعت بالا و افزایش انعطاف پذیری با راهکارهای خدمات مالی سنتی و جاافتاده در دنیا، در حال رقابت هستند.

این شرکت ها به طور اساسی انتظارات و شیوه تعامل مشتریان را تغییر می دهند. مشتریان از این رویکردهای دجیتالی در مقایسه با خدمات سنتی لذت بیشتری می برند.

کسب و کارهای فین تک توسط حذف واسطه ها و افزایش دسترسی مشتریان به اطلاعات، شیوه های تعامل با مشتریان را متحول ساخته اند، کسب و کارهای فین تک این دو عامل را به وسیله ابزار فناورانه ای مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها و سایر روندهایی ، مانند اینترنت اشیاء (IOT) ایجاد می نمایند.

امروزه شرکت های فین تک به دنبال فرآیندهای حذف واسطه از طریق نوآوری هستند. اهرم هایی مانند فناوری بیگ دیتا، بلاکچین، ربات های مشاوره، اینترنت همه چیز (IOE) با فراهم آوری شرایطی بهتر برای بهره برداری از کانال های دیجیتالی و دستگاه های تلفن همراه، امکان ایجاد تغییر در صنعت خدمات مالی را فراهم می نمایند.




تاریخچه فین تک

بحث در رابطه با فین تک یک مفهوم نسبتاً مدرن است، ولی قدمت آن به نیمه اول قرن نوزدهم بازمی گردد (Douglas et al. 2015). با معرفی تلگراف در سال ۱۸۳۸ و بعداً با ساخت اولین کابل زیر اقیانوس اطلس در سال ۱۸۶۶ (اشاره به شبکه اینترنت)  این دو نوآوری در کنار هم پایه و اساس جهانی سازی مالی را در اواخر دهه ۱۸۰۰ شکل داده است.

امروزه در عصر اینترنت اشیاء، تفکر در رابطه با دنیای بدون ارتباط دشوار به نظر می رسد اما در این زمان هم مناطق و قاره هایی وجود دارند که جریان اطلاعات با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

آنچه به عنوان یکی از بزرگترین نوآوری های فناوری مالی قرن گذشته به رسمیت شناخته شده است، دستگاه خودپرداز است. بانک بارکلیز اولین دستگاه خودپرداز خود را در تاریخ ۲۷ ژوئن ۱۹۶۷ در شهر آنفیلد، انگلستان نصب نموده است.

دستگاه خودپرداز یکی از کاربردهای اولیه فناوری در حوزه مالی است و با معرفی خودکارسازی به جای فعالیت کاری روزمره افراد در روابط بین مشتریان و مؤسسات مالی،  صرفه جویی اقتصادی مهمی را برای آن مؤسسه مالی ایجاد نموده است.

در دهه ۱۹۹۰ سی تی کورپ یک پروژه با هدف ترویج و تقویت همکاری های فناوری با افراد بیرون از شرکت خود آغاز نمود. نام رسمی این برنامه کنسرسیوم فناوری خدمات مالی بوده که بعدا نام مستعار آن فین تک شد.

امروزه این اصطلاح دامنه ی خود را تغییر داده و دیگر محدود به یک ابتکار یا یک سازمان خاص نیست. فین تک یک مفهوم گسترده بوده و شامل نوآوری هایی است که ارزش  های پیشنهادی مبتنی بر فناوری را به بازار ارائه می نماید. این نوآوری ها قادرند تا موارد مرتبط با خدمات مالی را فعال سازی، ارتقاء و حتی متحول سازند.

بنابراین از منظر واژه شناسی فین تک شامل موارد زیر است:

  • استارتاپ ها
  • استفاده از فناوری های پیشرفته مالی در مؤسسات مالی سنتی
  • همکاری شرکت های استارتاپی و سنتی، از جمله مؤسسات مالی یا شرکت های فناوری


فین تک و خدمات مالی

سازمان های فین تک عمدتاً شرکت های استارتاپی، از طریق ارائه خدمات مشتری-محور با بهره گیری هم زمان از دو ویژگی سرعت و انعطاف پذیری و با پشتوانه راهبردهای آینده نگرانه و مدل های کسب و کار نوین، در حال تغییر صنعت خدمات مالی هستند.

در چند سال گذشته، تغییرات قابل توجهی در بخش های بانکی و مالی به وجود آمده است. این تغییرات دلایل زیادی دارد، از قبیل تأثیر بحران مالی و اقتصادی سال ۲۰۰۸، تغییر روزافزون قوانین برای بازیگران فعلی و تغییر اجتماعی و رفتاری مشتریان. در چند سال گذشته، تحول دیجیتال، مهم ترین تسهیل کننده پدیده فین تک بوده است.

با خروج اقتصاد جهانی از بحران، مشخص گردید که بسیاری از مشتریان به ویژه نسل های جوان، اعتماد خود به خدمات مالی سنتی را از دست داده اند. از نظر آن ها، مؤسسات مالی عامل اصلی بحران مالی و اقتصادی بوده اند.

اگر خود بانک ها نتوانند ریسک هایشان را مدیریت نمایند، چرا باید کسی پس اندازش را به آن ها بسپارد و به مشاوره های آن ها اعتماد نماید؟

مشتریانی از نسل های قدیمی و جدید مایل هستند پشت بازیگران سنتی را خالی نموده و مشتاق همکاری با شرکت های جدیدی هستند که هیچ نقشی در بحران اخیر نداشته اند، علاوه بر اینکه این شرکت های جدید راهکارهای نوآورانه ای را برای خدمات مالی ارائه می دهند.

 

عوامل موفقیت ابتکارات فین تک

فین تک به خدمات مالی نوآورانه یا محصولات ارائه شده از طریق فناوری اشاره دارد. با پیشرفت فناوری هایی مانند قابلیت سیار و اینترنت و پزیرش گسترده جهانی آن ها، انتظارات مشتریان در حال تغییر است.

بسیاری از شرکت ها یا استارتاپ ها بر محصولات مرتبط با فین تک متمرکز شده و انتظار می رود تحولات عمده ای در خدمات مالی ایجاد نمایند. از سوی دیگر، باید به این نکته توجه نمود که راه اندازی و اجرا یک استارتاپ کار آسانی نخواهد بود.

عوامل حیاتی موفقیت ابتکارات فین تک موارد معدودی هستند که یک مدیر یا سازمان برای کسب موفقیت بایستی به آن ها به خوبی بپردازد. بنابراین این عوامل نمایانگر جنبه های مدیریتی یا سازمانی هستند که باید به آن توجه ویژه و مستمری شود تا به عملکرد سطح بالایی دست یافت. عوامل موفقیت شامل مواردی است که برای فعالیت های فعلی سازمان و موفقیت آینده آن ضروری هستند.

سیستم ها و اجزایی که ICT را تشکیل می دهند، می توانند سازمان کسب وکار را با مزیت رقابتی قابل توجه همراه سازند. تحقیقات نشان می دهد که تعدادی از عوامل ضروری برای موفقیت پروژه ICT وجود دارد. این عوامل عبارتند از: درگیری ذهنی مشتری، نگرش مثبت به موفقیت پروژه، ابزار پروژه انعطاف پذیر، معیارهای تعریف شده برای موفقیت، کنترل برنامه ها و بودجه ها و مدیریت تیم و ارتباطات.

در مجموع، فین تک هزینه های کسب و کار را کاهش داده و حاشیه سود را افزایش می دهد.

 

کتاب کسب و کار فین تک با نگاهی مدیریتی و تحلیلی به بررسی فلسفه به وجود آمدن فین تک ها و تأثیر فناوری اطلاعات بر حوزه مالی می پردازد. همچنین با بررسی فین تک های مهم دنیا، ضمن چارچوب بندی انواع فین تک، ویژگی های یک فین تک موفق را ارائه می دهد.

این کتاب می تواند راهنمایی جامع برای فعالین و مشاورین حوزه فین تک باشد.

نویسنده:: برناردو نیکولتی
مترجمین:: حسین خسروپور | حسین حقیقی

محصولات مرتبط