آگهی نویسی متقاعد کننده

  • آگهی نویسی متقاعد کننده

شما چگونه مخاطب خود را متقاعد می کنید که آگهی تان را تا انتها بخواند؟ اگر می خواهید افراد را برای خواندن آگهی و اقدام مطلوب متقاعد کنید به مطالعه این کتاب نیاز دارید. امروزه آگهی نویسی متقاعد کننده مانند طبابت یا مهندسی، یک تخصص به شمار می آید که بدون داشتن دانش و تخصص لازم انجام آن امکان پذیر نیست.


تعریف آگهی نویسی

آگهی نویسی کلمه ساده ای برای تعریف کردن است. تنی است که شما در تبلیغات مطبوعات، ایمیل ها، بروشورها، پوسترها و کاتالوگ ها می بینید و در تبلیغات رادیو و تلویزیون می شنوید یا می بینید. کلماتی که به فروش می رسند. تعاریف دیگری نیز وجود دارد:

  • مدور: آگهی نویسی کاری است که توسط آگهی نویسان نوشته می شود.
  • سودمندگرا: آگهی هر نوشته ای است که برای گرفتن یک نتیجه طراحی می شود.
  • مفهومی: آگهی نویسی اصلاح رفتار است.

اما هیچ کدام به آگهی نویسی معاصر که شامل تنوع گسترده ای از کانال ها، رویکردها، و اهداف می باشد، نزدیک نیست.

برای رسیدن به یک تعریف قابل قبول، ما باید از افکار سخت و محکم درباره طیف کانال ها و رسانه ها که امروز برای ما مهیاست، افرادی که تجارت می کنند، و اهداف کوچک زیر فعالیت ها و کمپین های خاص اجتناب کنیم. در عوض، باید بر فواید اساسی که آگهی نویسی به تنهایی فراهم می کند تمرکز کنیم.

آگهی نویسی فعالیت تجاری سازی، نگه داشتن و عمیق کردن روابط سودآور با استفاده از کلمات نوشته شده است.


تاثیر اینترنت بر آگهی نویسی

برای بررسی اینکه اینترنت چطور دنیای آگهی نویسی را تغییر دارد، سه جایگاه فیلسوفانه در دسترس ماست:

۱. اینترنت در حقیقت همه چیز را وارونه کرد و تغییر اساسی داد. هیچ چیز مثل قبل نیست. هر چیزی که می دانستیم حالا بی ربط است. این یک جهان کاملا جدید است.

۲. اینترنت چیزی را تغییر نداد. مدرم همان هستند، مغز انسان همان است. محصولاتی که ما ترویج می دهیم همان هستند. این همان دنیای راحت قدیمی است.

۳. اینترنت چیزهای کمی را تغییر داد که ارائه و مصرف پیام تبلیغاتی را تحت تاثیر قرار داد، اما اصول اساسی روان شناختی نفوذ را دست نخورده گذاشت. این همان دنیای قدیمی است که لباس های شیک جدیدی بر تن کرده است.


ظهور بازارایابی محتوا

در زمان نوشتن، علاقه زیادی به موضوع بازاریابی محتوا وجود دارد. بازاریابی محتوا به زبان ساده یعنی فراهم کردن اطلاعات مفید به این امید که مردم آن را جستجو کنند، مصرف کنند و به اندازه کافی به ارائه دهنده آن اعتماد کنند که سفارشات بعدی خود را به او بسپارند. البته کاملا ممکن است که ما در حال آموزش مشتری بالقوه خود باشیم که برای اطلاعات رایگان به سمت ما بیاید و نه هیچ چیز دیگر.

به هر حال این روزها سازمان ها آن چنان رگباری مشغول تولید پست، بلاگ، گزارش، اسلاید، پاکست، ویدئو و غیره هستند که در ذهن کارخانه های قدیمی تراکتورسازی جماهیر شوروی را تداعی می کنند. گویی تمام تلاششان دستیابی به یک سهمیه تولیدی از پیش تعیین شده است.


اما سوال اینجاست که آیا محتوا همان پیغام است؟
اجماع نظر بر این است که، نه نیست. حتی وقتی توسط آگهی نویسان تولید شده باشد. به همین شکل، من فکر می کنم یک تختواب به شکل باغچه که توسط دکوراتور شما طراحی شده، یک اتاق اضافی نیست. اما این تفاوت چقدر شفاف است؟ اگر بازاریبای محتوا به صورت مداوم بی ثمر بود آیا هنوز وجود داشت؟

بر اساس گفته های مدیران مالی در حقیقت، محتوا با تعریفی که نویسنده کتاب از آگهی نویسی می داند به خوبی سازگار است. هدف آن مشابه هدف پیام است:

خلق، نگهداری و تعمیق روابط سودآور. تنها تفاوت واقعی میان پیام تبلیغاتی و محتوا، موضوع است. قصد، نتیجه و منطق تجاری یکسان هستند.


آگهی نویسی غیر مستقیم

آنهایی که در حوزه بازاریابی مستقیم تحصیل کرده اند این مسئله را یادآوری کردند که نتایج قابل اندازه گیری و مستقیما قابل اسناد، همه چیز است. آموزش شخص من به عنوان یک آگهی نویس شامل بازکردن هر روز̗ نامه ها و شمارش فرم های سفارش بود، این مستقیم ترین راه است. با تشکر از ابزارهای تحلیل ارزان در دسترس ما، اندازه گیری نتایج هیچ وقت به این سادگی نبود.

اما در مورد پیام تبلیغاتی غیر مستقیم و تمام جاهایی که کلمات در مقابل مشتریان ظاهر می شوند اما هیچ تماسی وجود ندارد چطور؟ بسته بندی، پیمپ بنزین، پوسترها، بدنه اتوبوس، چترهای ساحل، مطمئن هستم کسی می گوید که یک QR کد در این مکان ها هر پیامی را قابل ردیابی می کند. اما در واقعیت این اتفاق نمی افتد، یا هنوز نیفتاده است.

اما این نوع پیام تبلیغاتی هنوز اهمیت دارد. مایلم باور کنم که شرکت ها ایمان دارند اگر شانسی برای صحبت کردن با مشتریان وجود دارد، شانسی است که ارزش صرف کردن دارد. حتی اگر اثر آن قابل اندازه گیری نباشد و فقط تصور شود.


پیام هایی که مخاطب آن ها کارمندان هستند

چه آگهی نویسان متخصص و چه عموم مردم، گاهی پیام هایی می نویسند که به جای مشتریان، توسط کارمندان یک شرکت خوانده می شوند. این پیام تبلیغاتی فروش نیست. اما ما تلاش می کنیم قدرت رابطه میان کارفرما و کارمند را افزایش دهیم. اگر این کار منجر به افزایش بهره وری، کاهش گردش کارکنان و خلاقیت بیشتر در کار شود، پس آیا مناسب است؟

کتاب راهنمای کارمندان، قراردادهای استخدام، دستورالعمل ها، کتابچه کارکنان، راهنماهای آموزشی، اگر به خوبی به کار گرفته شوند، تمام این ارتباطات می توانند به انگیزه های خواننده تلنگر زده و بر رفتارشان تاثیر بگذارند.

سپس آن روابط مستقیم به سمت کارمندان بالقوه می روند. یک اصطلاح مشترک دیگر بازاریابی منابع انسانی، برند کارفرما است. به زبان ساده یعنی ما با افرادی که ممکن است بخواهند برای ما کار کنند، چطور صحبت می کنیم. همچنین شامل همه چیز از تبلیغات استخدام تا شرح شغل و فرم های درخواست است. که همه آن مجدد با تعریف پیام تبلیغاتی به صروت منطقی و منظمی تناسب دارد.

 

منبع:: کتاب آگهی نویسی متقاعد کننده
مؤلف:: اندی ماسلن
مترجمین:: دکتر مسعود کیماسی | نیلوفر کاظمیان

مطالب مرتبط

آگهی نویسی با استفاده از زبان احساسی

آگهی نویسی با استفاده از زبان احساسی

یکی از تکنیک هایی که می توانید استفاده کنید، که هم ارتباط احساسی با خواننده تان ایجاد می کند...