درباره کتاب مدیریت رفتار کودکان بیش فعال

  • درباره کتاب مدیریت رفتار کودکان بیش فعال

برای کودکان کاملا طبیعی و عادی است که نسبت به بزرگسالان فعال تر، کم دقت تر، و پرجنب و جوش تر باشند. تعجب آور نیست که کودکان نسبت به بزرگسالان در دنبال کردن رضایت بخش مسیرها و به اتمام رساندن کارهایشان مشکلات بیشتری داشته باشند.

مواقعی پیش می آید که سطح توحه کودک خیلی کم، سطح فعالیت خیلی زیاد و کنترل تحریک آن چنان محدود است که رفتار او در این موارد به وضوح نسبت به سنش افراطی می باشد. مشکلات رفتاری در این سطح که آنقدر شدید شده اند که تعدیل و اصلاح کودک را مختل می کنند احتمالا تسلیم شدنی نیستند و به سختی می توان آن ها را عادی پنداشت.

اگر شما چنین کودکی دارید، کم اهمیت جلوه دادن مشکلات یا در حقیقت زمان دادن به فرزند خود برای بالغ تر شدن نه تنها اشتباه بلکه به شدت برای بهزیستی روانی و اجتماعی کودک مضر می باشد. کودکانی که مشکلاتشان در توجه، بیش فعالی به سطح مشخصی می رسد، دارای یک ناتوانی در رشد می باشند که تحت عنوان کمبود توجه / بیش فعالی یا ADHD، شناخته می شود. این کتاب درباره این موضوع نیز به بحث و بررسی پرداخته است.

 

مخاطب این کتاب چه کسانی هستند؟

این کتاب برای والدینی طراحی شده است که:

  • در حال پرورش کودکی با کودکان بیش فعال/ کمبود توجه هستند.
  • می خواهند بشتر درباره این اختلال و مدیریت آن بدانند.

 

اهداف کتاب

هدف اصلی این کتاب توانمندسازی والدین در مراقبت از این کودکان طاقت فرسا به گونه ای است که سلامت کل خانواده، به طور جمعی و حداگانه را تضمین نماید.

یکی از اهداف کتاب مدیریت رفتار کودکان بیش فعال آموزش به والدین است زیرا نیاز به کمک گرفتن و کسب اطلاعات از افراد متخصص دارند. هدف دیگر این کتاب این است که به پدران و مادران ابزار مورد نیاز برای آگاه شدن را بدهد. این نیاز برای یک شکل خوش بینانه و کنجکاوانه از شک و تردید امروزه حتی از مقدار آن برای نسخه اولیه این کتاب ضروری تر است

کتاب مدیریت رفتار کودکان بیش فعال تلاش می کند تا رازها و اطلاعات غلط درباره کودکان بیش فعال/ کمبود توجه را به صورت خلاصه بیان نماید. آنچه شما در این کتاب خواهید یافت بیشتر از چیزی است که شما برای شناخت کودکان بیش فعال / کمبود توجه نیاز دارید. به طور کلی، این اطلاعات با هدف آموزش وظایف اجرایی والدین، تحقیق علمی و اقدام مبتنی بر اصول ارائه می شوند.

به طور خلاصه، این کتاب به شما آموزش می دهد که چگونه و حتی چه زمانی تصمیم گیری نمایید. اما نمی تواند و نباید بجای شما درباره فرزندتان تصمیم گیری کند. اما نمی تواند و نباید بجای شما درباره فرزندتان تصمیم گیری کند. همان گونه که هیچ شخص یا کتاب دیگری نباید این چنین کاری نماید.

 

ساختار کتاب

یک اصل اساسی این کتاب این است که شما مسئول مراقبت حرفه ای و آموزشی فرزندتان هستید. تمام فصول این کتاب با هدف توانمندسازی شما به منظور پذیرش آن مسئولیت و نیز برای از بین بردن احساس ناراحتی است که باعث می شود شما کنترل مراقبت از فرزندتان را از دست بدهید، نگارش شده اند.

درس هایی که در این جلد ارائه شده است از کار و تحقیقات بالینی  نویسنده با چندین هزار خانواده با فرزندان مبتلا به بیش فعالی / کمبود توجه در طی 35 سال اخیر پدید آمده اند. این دروس همچنین از سفر مداوم نویسنده در تلاش برای خودسازی به عنوان یک انسان، یک پدر، یک همسر، یک دانشمند، یک استاد، یک سرپرست و یک متخصص بالینی استنتاج شده اند. نتیجه گیری های این کتاب تنها بر اساس یک مورد نبوده است.

اطلاعات و توصیه های موجود در این کتاب مشابه آنچه هست که نویسنده به پدر یا مادری که فرزندش را ارزیابی کرده گفته است. این توصیه ها از تحقیقات علمی گسترده استخراج شده اند و معادل تقریبا 20 الی 25 جلسه مشاوره یا درمان می باشند.

چرا این کتاب؟

کتاب های موجود به اندازه کافی به آموزش والدین درباره آنچه که در حال حاضر درباره کودکان بیش فعال / کمبود توجه شناخته شده است و مهم تر از آن، درباره آنچه که می توان انجام داد تا به افراد مبتلا به این اختلال کمک کرد، نمی پردازند.

کتاب های دیگر آنچه را که از سال ها تجربیات بالینی در درمان این دسته از کودکان، حاصل شده استبه خوبی منتقل می کنند، اما در یکپارجه سازی جدیدترین پیشرفت های علمی ناکام بوده اند.

افزایش تحقیقات انجام شده روی کودکان بیش فعال / کمبود توجه در طی سال گذشته به تنهایی، زمانی که نسخه اصلی این کتاب منتشر شدف چیزی کم از شگفتی نبوده است. هنوز در بیشتر کتاب های با این موضوع، نتیجه گیری ها، و پیشنهاد ها تنها از تجربه بالینی نویسنده نشات می گیرند و اغلب اشتباه بوده اند.

 

 

 

منبع:: کتاب مدیریت رفتار کودکان بیش فعال
مؤلف:: روسل ا. بارکلی
مترجمین:: دکتر کبری ابازری | الهام احمدوند | دکتر عاطفه جنبشی | دکتر ناهید محمدی