شیوه اقناع و تبلیغ

  • شیوه اقناع و تبلیغ

در دنیای امروز، تبلیغات به یک تجارت و صنعت بزرگ تبدیل شده است. تبلیغات هم یک صنعت است و هم ابزاری است که مورد استفاده ی بسیاری از افراد قرار گرفته است. هر ساله مبالغ زیادی صرف امور تبلیغاتی می شود، بنابراین لازم است انجام تبلیغات به شکلی کارار و موثر صورت پذیرد. از آنجا که تبلیغات اهداف فراوانی را محقق می سازد، حیطه ی کاربردهای آن بسیار گسترده است.

تبلیغات راهکاری است که با توجه به پارامترهای اندازه، میزان فاصله، راحتی و هزینه، توجهات ویژه ای را به خود جلب کرده است. تبلیغات نه تنها برای سازمان های تجاری و صنایع بزرگ امری ضروری است، بلکه برای همه ی ما انسان ها نیز ابزاری مفید و حتی ضروری است.

طنین داشتن تبلیغات به معنای اثرگذاری بر احساسات است. یا به عبارت دیگر طنین اندازی یک تبلیغ، نفس گیر بودن آن است و توانایی اش در متاثر کردن مخاطبان. یک تبلیغ موثر، همچون صدایی رسا پژواک می کند و به سادگی از یادها نمی رود.  

مادامی که مردم به ما ایمان نیاورند، حرفمان باد هواست. اگر آنها آنچه از ما می شنوند را نفهمند، به ما ایمان نخواهند آورد و به حرفمان نیز گوش نمی دهند. پس اگر نتوانیم جلب توجه کنیم، حرفمان خریدار نخواهد داشت. توجه مردم نیز جلب نمی شود، جز با نوآفرینی.

تبلیغات جایگاهی بسیار ویژه در فرآیندهای بازاریابی دارد و موجب ترویج یک ایده، کالا یا خدمت در میان متقاضیان می شود. از طرف دیگر مخاطب نیز باید بداند که چه چیزی برای ارائه داریم تا بتواند خریدار محصول یا اندیشه ما باشد و این دلیلی بر اهمیت تبلیغات و جایگاه آن در فرآیند اقناع است.

هدف اصلی کتاب شیوه اقناع و تبلیغ پرداختن به مباحث ارتباطاتی است که در زمینه اقناع و تبلیغات وجود دارند. در ابتدا به مفاهیم چون اقناع و تبلیغات خواهد پرداخت و سعی می کند برای هریک تعریفی روشن ارائه دهد و سپس به شیوه های موثر در این حوزه ها می پردازد.


تعریف مفهوم اقناع

اقناع گونه ای از ارتباطات جمعی است و افراد زیادی به آن علاقمند هستند. بکارگرفتن متخصصان روابط عمومی در صنایع نیروی اتمی برای بی خطر جلوه دادن قدرت اتمی و در پی آن متقاعد کردن مردم برای این امر، نوعی اقناع است. این افراد سعی دارند تا از طریق پیام های ارتباط جمعی تغییراتی در اشخاص دیگر به وجود آورند.

در این فرآیند، برخلاف " مسخ" از سادگی یا ناتوانی ذهنی انسانها سوء استفاده به عمل نمی آید. درصدد تحمیل اندیشه یا پیام نیز بر نمی آییم. اقناع با خلسه از آن رو متفاوت است که در خلسه جذب بی تفکر و آنی مخاطب تحقق می پذیرد در حالی که اقناع مستلزم بروز تغییر در ذهن آدمی، پذیرش به خواست، اندیشمندانه و درونی سازی پیام است.


انواع تبلیغات

نگاهی به تاریخ تبلیغات نشان می دهد که در مجموع تبلیغات سه شکل عمده دارد:

  • تبلیغات مذهبی و فرهنگی
  • تبلیغات سیاسی
  • تبلیغات اقتصادی و بازرگانی تا قبل از رنسانس

 تبلیغات را می توان از جهتی به دو دسته مثبت و منفی تقسیم کرد. تبلیغات مثبت تبلیغاتی هستند که در بالا بردن سطح آگاهی انسانها و توسعه جنبه های مختلف فرهنگ جامعه تاثیردارند. اما تبلیغات منفی فقط جنبه سوددهی را در نظر می گیرند و درنهایت انسان ها را به مصرف هرچه بیشتر کالاهای مختلف تشویق می کنند. به عنوان مثال چه بسیار افرادی که مقادیر زیادی از لوازم برقی تبلیغ شده را خریداری کرده و در آشپزخانه خود نگهداری کرده و حتی در طول سال یک بار هم از آنها استفاده نمی کنند. زیرا فقط تحت تاثیر تبلیغات منفی آنها را خریداری کرده اند.

واقعیت این است که امروزه تبلیغات، نه تنها رفتار بلکه نگرشهای ما را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع تبلیغات امروز به ما می گوید چگونه لباس بپوشیم و چه غذایی بخوریم وبه چه مکانهایی مراجعه کنیم. بر این اساس فردا تبلیغات به ما خواهد گفت بهتر این است که چگونه باشیم و چگونه رفتار کنیم.


بخوانیم - مدیریت تبلیغات در فرآیند بازاریابی و فروش - انتشارات ادیبان روز


انواع تبلیغات از جنبه های مختلف

به طور کلی چهار تقسیم بندی کلی در مورد تبلیغات موجود دارد که در ذیل به هریک از آنها اشاره می شود:

  • تبلیغات از نظر روش ارائه
  • تبلیغات از نظر موضوع
  • تبلیغات از نظر هدف
  • تبلیغات از نظر منبع

 هریک از دسته بندی های فوق به نوبه خود انواع و روشهای مختلفی دارند که در ادامه به انواع روشهای تبلیغ از نظر روش ارائه می پردازیم. جهت مطالعه روشهای دیگر پیشنهاد می کنیم کتاب "شیوه اقناع وتبلیغ" را مطالعه کنید.


تبلیغات از نظر روش ارائه:


  • تبلیغات مستقیم

در این نوع تبلیغات مردم، بلاواسطه یا صریح مضمون پیام را دریافت خواهند کرد. پیام دهنده پیام خود را هرچند ممکن است، با رنگ و لعاب و بوق و کرنا همراه کرده باشد، اما صریح و بی پروا به مخاطبان خود ابلاغ می کند.

در این روش مستمعان و بینندگان، متن یا تصویری را به عنوان پیام و اطلاعیه " تبلیغی" دریافت می کنند و پیام دهندگان نیز در موقع و مقام "مبلغ" قرار دارند و شناخته می شوند.


  • تبلیغات غیرمستقیم

با این شیوه، اهداف تبلیغی پیام های غیرمستقیم منتشره، پنهان و غیرمحسوس است؛ اما عوام از "هدف تبلیغی" این نوع تبلیغات به آن پی خواهند برد. در این شیوه تبلیغی، هم از شیوه مستقیم و صریح و هم از شیوه غیرمستقیم و غیرمحسوس استفاده می شود.

در تبلیغات غیرمستقیم پیام در لابهلای یک فیلم یا سریال در تلویزیون یا مثلا در لابه لای یک مصاحبه و در غالب عکس در مطبوعات و بدون آنکه مستقیما اسمی از کالا و یا محصول ببرد آن را برای یک لحظه نمایش می دهند.

 

  • تبلیغات نامریی

در این نوع از تبلیغ با استفاده از ضمیر ناخودآگاه مخاطبان بر روی آنها تاثیر می گذارند.

منبع:: کتاب شیوه اقناع و تبلیغ
مؤلف:: ریحانه احمدی دهکاء

مطالب مرتبط

مدیریت تبلیغات در فرآیند بازاریابی و فروش

مدیریت تبلیغات در فرآیند بازاریابی و فروش

در دنیای امروز، تبلیغات به یک تجارت و صنعت بزرگ تبدیل شده است. تبلیغات هم یک صنعت است و هم...

محصولات مرتبط