تحلیل شبکه در نرم افزار R

  • تحلیل شبکه در نرم افزار R
در اوایل سال 2000، استفان هاوکینگ بیان داشت:
"قرن بعدی، قرن پیچیدگی خواهد بود".

اگر پیش بینی او درست باشد، در نتیجه ما به نظریه های علمی جدید، روش های جدید جمع آوری داده ها و تکنیک های تحلیلی نوینی نیاز داریم که برای مطالعه نظام ها و رفتار پیچیده مناسب باشند.علم شبکه یکی از این رهیافت هاست که جهان را از لنز شبکه می بیند. جایی که نظام های فیزیکی و اجتماعی از کنشگران ناهمگنی تشکیل می شوند و از طریق انواع مختلفی از روابط پیوندی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.


شبکه چیست؟

شبکه ها اطراف ما را احاطه کرده اند. انسان ها به طور طبیعی خود را در نظام های شبکه ای محصور کرده اند. خانواده و دوستان هر یک از ما انسان ها، شبکه های اجتماعی خصوصی را در اطرافمان شکل داده اند. کسب و کارهایی که به صورت پیچیده با یکدیگر و یا در رقابت با همدیگر فعالیت می کنند و یا مجموعه ای از شبکه های منسجم و درهم تنیده از همکاری های مالی و تجاری نمونه ای از شبکه ها هستند.

با نگاهی دقییق به اطراف می توان شبکه های غیرانسانی را مشاهده کرد. پروتئین و ژن های موجود در بدن انسان ها از طریق شبکه های زیستی بسیار پیچیده با یکدیگر تعامل دارند.


تحلیل شبکه  چیست؟

تحلیل شبکه مجموعه ای از ابزار تحلیلی است که برای مطالعه این نوع از نظام ها مورد استفاده قرار می گیرد. طی چند دهه گذشته، تحلل شبکه به طور چشمگیری به بخشی از جعبه ابزار تحلیلی برای دانشمندان اجتماعی، سلامت و فیزیک تبدیل شده است.

اخیراً تحلیل شبکه برای مدیریت داده های شبکه و تحلیل ها نیازمند نرم افزارهای تخصصی است. این در حالی است که از سال 2000، ابزار تحلیل شبکه در محیط برنامه نویسی R در دسترس قرار گرفتند.


زبان برنامه نویسی R

تغییرات فزاینده فناوری اطلاعات منجر به معرفی زبان های برنامه نویسی متعددی شده است. این زبان ها با اهداف متفاوتی معرفی شدند. بنابراین انتخابات زبان برنامه نویسی منحصر به فرد بر مبنای یک هدف مشخص و از پیش تعریف شده، تا حدودی دشوار به نظر می رسد. در این میان، زبان R یکی از زبان های قدرتمند در حوزه تحلیل های آماری است که طی چند سال گذشته به طور چشمگیری مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

زبان برنامه نویسیR از قابلیت های شگفت انگیزی در زمینه تحلیل شبکه های اجتماعی برخوردار است. در این خصوص، زبان R از قابلیت های جالب توجهی در زمینه بازنمایی بصری داده ها و ایجاد گرافیک های مناسب در جهت پشتیبانی از فرایندهای تحلیلی برخوردار است.


تحلیل شبکه در R

وقتی شما تصمیم دارید تحلیل شبکه ای در R انجام دهید، می بایست آن را چگونه آغاز کنید؟ البته پاسخ به این سؤال بستگی به سؤالات تحلیلی دارد که شما تمایل دارید به آن ها پاسخ دهید. وضعیت داده های شبکه که در دسترس دارید و نوع مخاطبانی که نتایج شما را دریافت خواهند کرد، در این خصوص اهمیت دارد. این نرم افزار گزینه های متعددی را جهت تحلیل شبکه در اختیار کاربران قرار می دهد.


پنج دلیل مناسب برای انجام تحلیل شبکه در R

قلمرو R

زبان و محیط برنامه نویسی آماری R یک نظام یکپارچه و گسترده از هزاران بسته و تابع است که امکان مدیریت، تحلیل و تصویرسازی داده های زیادی را فراهم می کند. نظام R متشکل از تعدادی بسته است که برای وظایف تحلیلی شبکه های خاص طراحی شده اند. با این حال، با انجام این وظایف شبکه در محیط R، تحلیل گران می توانند از سایر قابلیت های آن نیز بهره ببرند. اغلب برنامه های دیگر تحلیل شبکه صرفاً بر یک بسته استوارند و بدین ترتیب فاقد مزایای کار در یک محیط برنامه نویسی یکپارچه هستند.


دسترسی آزاد و ماهیت باز نرم افزار R

یکی از دلایل مهم محبوبیت و موفقیت نرم افزار R رایگان وبدن و ماهیت باز این نرم افزار است. بدین معنا که امکان دسترسی به طور رسمی از طریق لایسنس عمومی GNU که کد R تحت آن منتشر شده، تضمین می شود.


قابلیت های مدیریت پروژه ها و اطلاعات در R

اگر چه تعداد زیادی از نرم افزارهای مناسب برای تحلیل شبکه وجود دارند که قادر به هدایت طیف وسیعی از آمارهای توصیفی و وظایف بصری شبکه هستند، اما هیچ بسته نرم افزاری در راستای هدایت داده های پیچیده و اجرای وظایف مدیریت پروژه برای تحلیل های شبکه های در مقیاس بزرگتر با توانی مشابه R وجود ندارد.

 

گستردگی بسته های مرتبط با شبکه در R

دلیل اولیه به منظور مناسبت نرم افزار R برای تحلیل شبکه را می توان در گستردگی بسته های موجود برای مدیریت داده های شبکه، هدایت مصورسازی شبکه، توصیف شبکه ها و مدل سازی آن ها دانست. ده ها مورد از بسته های مربوط به شبکه ها وجود دارند و همچنان در حال افزایش هستند.


قدرت مدل سازی شبکه در R

در نهایت لازم است قدرت منحصر به فرد مدل سازی شبکه در R تبیین شود. R تنها بسته نرم افزاری در دسترس به شمار می رود که مشتمل بر تسهیلات جامعی برای مدل سازی شبکه های تصادفی، مدل های شبکه مبتنی بر کنشگر پویا که تغییرات شبکه را در طول زمان نشان می دهند و دیگر رویه های شبیه سازی شبکه ها است.

منبع:: کتاب راهنمای کاربران برای تحلیل شبکه در R
نویسنده:: داگلاس اِی. لوک
مترجمین:: دکتر امیر علم بیگی (استادیار دانشگاه تهران) | دکتر رسول لوایی آدریانی | دکتر احسان اسدآبادی