استراتژی های کسب و کار بین المللی

  • استراتژی های کسب و کار بین المللی

کسب و کارهای بین المللی نقش مهمی در عرصه بین المللی کسب و کار بازی می کنند. در دنیای رقابتی کسب و کارهای امروزی تنها فرصتی که برای رشد یک کسب و کار و دستیابی به سود وجود دارد فعالیت در خارج از مرزهای کشور است. مطالعه کسب و کار بین المللی به شما کمک می کند تا با این جهان در حال تحول مواجه شوید.

توسعه مهارت های مرتبط با فعالیت در بازارهای بین المللی برای موفقیت در کسب و کار در جهان امروز ضروری است. در این رابطه کتاب استراتژی بازرگانی بین الملل به شما کمک می کند تا زمینه مناسبی برای شکل گیری کسب و کار بین المللی خود فراهم کنید.


کسب و کارهای بین المللی و استراتژهای ورود به آن

کسب و کارهای بین المللی می توانند هر یک از فعالیت های زنجیره ارزش خود را در هر کجای دنیا انجام دهند. به این معنی که یک شرکت که وارد بازار کسب و کارهای بین الملل می شود می تواند در یک کشور تولید کند، در کشوری دیگر قطعات و اجزای محصولات را به هم متصل کند، و در کشور سومی محصولات خود را به فروش برساند و نهایتاً در کشور چهارم خدمات پس از فروش را انجام دهد.

کارکرد اصلی استراتژی های ورود به کسب و کار بین المللی ارائه مکانیزم هایی برای انجام فعالیت های مختلف زنجیره ارزش، در موقیعت ها (و مکان های) دیگر است. به عنوان مثال، اجازه دهید بررسی کنیم که چگونه شرکت کامپیوتری اپل، از استراتژی های ورود در عملیات خود در اروپا استفاده می کند. از جمله استراتژی های ورود به بازار بین المللی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صادرات مستقیم و غیرمستقیم
  • لیسانس و فرانچایز
  • به اشتراک گذاری فناوری
  • سرمایه گذاری مستقیم خارجی

قبل از نهایی کردن انتخاب یک استراتژی ورد به کسب و کار بین المللی، مدیران باید چندین مسئله استراتژیک وسیع تر را به عنوان بخشی از فرموله کردن چنین استراتژی در نظر بگیرند. به طور خاص مدیران بین المللی باید موارد زیر را در نظر داشته باشند:

  • اهداف استراتژیک شرکت با توجه به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مانند سود در برابر یادگیری
  • قابلیت های بین المللی شرکت برای انجام تجارت در بازارهای هدف
  • مقررات دولتی محلی مربوط به محصولات یا خدمات شرکت در کشورهای هدف
  • ویژگی های فرهنگی و نهادی محصولات هدف و بازار هدف
  • فاصله جغرافیایی و فرهنگی بین کشور و منطقه هدف
  • توازن بین ریسک و کنترل


کسب و کار بین المللی فرهنگی در بازارهای نوظهور

کسب و کار بین المللی بدون درک کافی از محیطی که کسب و کار در آن انجام می گیرد، کامل نخواهد بود. به طور خاص، بررسی تأثیر عناصر مهم محیط سازمانی مانند محیط سیاسی و حقوقی ضروری می باشد. بینش استراتژیک کسب و کارهای بین المللی در بازارهای نظهور نشان می دهد که فقدان عملکرد صحیح نهادها و همچنین اجرای ضعیف چنین نهادهایی، نقش مهمی در چالشی شدن محیط کسب وکار در بازارهای نوظهور ایفا می کنند. بنابراین برای مدیر کسب و کار بین المللی، درک این نهادها و اینکه چگونه چنین چالش هایی می توانند مورد توجه قرار گیرند، ضروری می شود.


گزینه های استراتژیک پیش روی یک کسب و کار بین المللی

شرکت هایی که به کسب و کارهای بین المللی می پردازند نیز مانند تمامی کسب و کارها، با ضرورت پاسخ به نیازهای خاص مشتریان خود روبه رو هستند. با این وجود، زمانی که کسب و کار شما از یک منطقه دیگری در جهان آمده است، برای پاسخ به نیازها و ترجیحات مشتریان خود، با چالش های متفاوت دیگری نیز روبه رو می گردد.

استراتژی پاسخ به اقتضائات محلی

در صورتی که یک کسب و کار بین المللی تصمیم بگیرد که نیازهای خاص مشتریانش را با توجه به ملیت و منطقه جغرافیایی محل اقامت آن ها برآورده نماید، استراتژی پاسخ به اقتضائات محلی را اتخاذ نموده است. مهمترین عاملی که انتخاب استراتژی سفارشی سازی محلی را توجیه می کند تفاوت های فرهنگی است که در سلایق مصرف کنندگان وجود دارد و موجب می شود که مصرف کنندگان در نقاط مختلف دنیا، نیازهای متفاوتی داشته باشند.

عوامل دیگری نیز مانند موقعیت های اجتماعی، مذهبی و سیستم های سیاسی حاکم بر کشورهای مختلف نیز بر تفاوت ترجیحات مصرف کنندگان در این کشورها اثرگذار است.

استراتژی یکپارچه جهانی

در مقابل در صورتی که یک شرکت از تفاوت های محلی و منطقه ای چشم پوشی کرده و محصولات خدمات خود را به صورت استاندارد نقاط مختلف دنیا بر مبنای مزیت های رقابتی ارائه نماید، استراتژی یکپارچه جهانی را اتخاذ نموده است.

شرکت های با کسب وکار بین المللی که این استراتژی را انتخاب می کنند به واسطه انتخاب محصولات استاندارد، استراتژی های ترویج و فروش استاندارد و کانال های توزیع استاندارد در همه کشورها، در هزینه های خود صرفه جویی می کنند. همچنین برای استقرار سایت ها تولیدی خود در سراسر دنیا به دنبال یافتن منابع ارزان قیمت تر یا برخوردار از کیفیت بالاتر جستجو می کنند.


ماهیت کسب و کارهای بین المللی

ماهیت کسب و کارهای بین المللی را می توان به این صورت بیان کرد: یک کسب و کار بین المللی، امور کسب وکار خود را فراتر از مرزهای داخلی انجام می دهد. فعالیت های کسب و کاری مختلف ممکن است یک شرکت را بین المللی سازند. از میان این فعالیت ها فروش بین المللی مهمترین فعالیتی محسوب می شود که موجب بین المللی شدن یک کسب و کار می گردد.

در صورتی که یک کسب و کار، محصولات خود را در مرزهای داخلی تولید نموده و در سایر کشورها به فروش برساند، به ساده ترین سطح کسب و کار بین المللی یعنی فروش بین المللی دست یافته است. با این حال فعالیت بین المللی کسب و کارها، چارچوب های متعدد و متفاوت دیگری نیز دارد.

در ادامه این تعاریف می توان گفت شکرتی که در یک کسب و کار بین المللی فعالیت دارد نیز یک شرکت چندملتی به حاسب می آید. شرکت چندملیتی یا بین المللی یه یک طیف گسترده از شرکت های کوچک و بزرگ اشاره دارد که به نوعی در فعالیت های تجارت بین المللی شرکت می کنند.


معرفی کتاب در زمینه کسب و کار بین المللی

در رابطه با استراتژی های کسب و کار بین المللی می توان کتاب استراتژی های بازرگانی بین الملل را معرفی کرد. کتاب استراتژی های بازرگانی بین الملل به پنج بخش اصلی تقسیم شده است. هر بخش شامل فصل هایی می باشد که اطلاعات لازم در رابطه با موضوعات مرتبط با کسب و کار بین الملیی و مثال هایی از کاربرد این موضوعات در بازارهای نوظهور ارائه می دهند.

هدف از تدوین کتاب استراتژی های بازرگانی بین الملل این بوده که خوانندگان با دنیای پیچیده و شگفت انگیز کسب و کارهای بین المللی و چالش هایی که شرکت های چندملیتی با آن در هنگام انجام عملیات جهانی خود مواجه می شوند، آَشنا گردند. در بررسی کسب و کارهای بین المللی و فضای عملیاتی آن ها در بازارهای جهانی، در این کتاب تأکید ویژه ای بر بازارهای نوظهور نیز شده است.


بخش بندی و ساختار کتاب استراتژی های بازرگانی بین المللی

  • بخش اول: موضوع کسب وکار بین المللی به صورت مقدماتی مورد بررسی قرار گرفته است.
  • بخش دوم: به بررسی زمینه جهانی فعالیت و رقابت شرکت های چندملیتی اختصاص یافته است.
  • بخش سوم: با تمرکز بر بازارهای نوظهور، به بررسی شرایط داخلی کشورهایی اختصاص یافته که شرکت های چندملیتی در آن به فعالیت می پردازند.
  • بخش چهارم: خوانندگان با شرایط داخلی شرکت های بین المللی آشنا می شوند و درمی یابند که استراتژی های عملیاتی و وظیفه ای که از استراتژی های بین المللی کلان تر این شرکت ها پشتیبانی می کنند، کدامند.
  • بخش پنجم: آخرین بخش از این کتاب است که تنها شامل یک فصل می باشد. این فصل مدیریت مسئولیت های اخلاقی و اجتماعی در یک شرکت چندملیتی نام دارد.

 

منبع:: کتاب استراتژی های بازرگانی بین المللی
گروه مولفین:: دکتر مهدی ابراهیمی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی) | فاطمه صابریان(مدرس دانشگاه الزهرا)

مطالب مرتبط

تحقیقات بازاریابی کاربردی

تحقیقات بازاریابی کاربردی

در محیطی که ثابت ترین چیز موجود در آن، عدماطمینان است، به شدت رقابتی و مرگبار شده...

محصولات مرتبط