اهمیت تحقیقات بازرگانی

  • اهمیت تحقیقات بازرگانی

تحقیقات بازرگانی را می توان به عنوان یک فرآیند سیستماتیک و هدفمند جمع آوری، ثبت و تجزیه و تحلیل داده ها به منظور اتخاذ تصمیم تعریف کرد. از تحقیقات بازرگانی به منظور درک روند بازار، پیدا کردن آمیخته بازاریابی بهینه، تدوین سیاست های منابع انسانی موثر و نیز پیدا کردن بهترین گزینه های سرمایه گذاری استفاده می گردد.

درک روشهای تحقیق به ما کمک می کند که بتوانیم به طور تخصصی درباره این موضوع صحبت کنیم و مطمئن باشیم که تحقیق به یک منبع معتبر بر میگردد و به طور تخصصی تجزیه و تحلیل و گردآوری شده است.

در بازرگانی و به خصوص تحقیقات دانشگاهی باید سوالات معتبر و بی طرفانه بپرسیم که در رابطه مستقیم با اطلاعاتی که نیاز داریم باشد. به بیانی دیگر تحقیق ما باید هدف عینی و روشنی داشته باشد. ما اطلاعات را برای دلایل شخصی جمع نمی کنیم. همچنین باید داده ها را دریک روش سیستماتیک و بی طرفانه گردآوری کنیم. برای مثال در رابطه با اینکه از چه کسی سوال بپرسییم و اطلاعات بگیریم، بیندیشیم  و این که آنها چگونه سوالات ما را درک می کنند، فکر کنیم.

اگر ما نتوانیم از کسانی که درگیر آن موضوع هستند، سوالات مان را بپرسیم، در عوض باید توجیه کنیم که چرا فقط از قشر خاصی از افراد سوال کرده ایم.

همچنین در روش سیستماتیک باید داده ها را با دقت زیادی تجزیه و تحلیل کنیم. این دقت بالا، تاثیر زیادی روی نتایج تحقیق خواهد داشت که آیا نتایج معتبر است یا نه.

اگر هدف ما تعیین محدوده ای از فناوری های جدید برای سرمایه گذاری باشد، آنگاه بسیار مهم است که در نتایج به دست آمده مان تحریف نداشته باشیم. فناوری یا عملکرد ایجاد شده باید با کسانی که ما بررسی می کنیم، مقارن باشد تا در رابطه با فناوری های وابسته بیرونی مان خطا نکنیم که این عدم دقت و اشتباه به تصمیم در سرمایه گذاری غیر کارکردی منجر خواهد شد.

 

تحقیقات بازرگانی چه توانایی های ویژه ای می خواهد؟

اگر تحقیقات بازرگانی را با تحقیقات علم شیمی مقایسه کنیم، یک بحث خاص در آن به روشنی دیده می شود و آن این که تحقیقات بازرگانی مانند شیمی یک ترتیب محض واحد نیست. اگر در شاخه ای از شیمی تحقیق کنیم، ما با موضوعات شیمیایی زیادی به طور جامع و دقیق آشنایی داریم. تاریخچه پیشرفت علم در شیمی و همچنین پیش زمینه ای از تحقیقات شیمیایی جاری را می بینیم و در کل آنجا بسیاری از آگاهی های گذشته این شاخه وجود دارد که ما می توانیم به وسیله آنها، محققان موفقی در این شاخه شویم و به گسترش مرزهای دانش جدید کمک کنیم.

در بازرگانی، موضوعات زیاد متمرکز نیستند و ما نیاز به دانستن و درک مفاهیمی در رابطه با طیف وسیعی از ذی نفعان مانند مدیران، کارکنان، مشتریان، مالکان و غیره داریم. همچنین در مورد نهادهای بازرگانی مانند شرکت ها و شرکا و روابط شرکت – کارکنان، اقتصاددانان و این که چگونه بر روی عملکرد بازرگانی شرکت تاثیر می گذارند نیاز به اطلاعات جامعی داریم.

هنگامی که در بازرگانی و مدیریت تحقیق می کنیم، می خواهیم شماری از بحث ها و حوزه های مختلف را طراحی کنیم. تحقیقات بازرگانی وابسته و چندگانه است.

تحقیقات بازرگانی می توانند در مراحل مختلف هماهنگ شوند. در پروژه ای خاص ممکن است بخواهیم راهی را برای پیش بینی حرکت به مرحله ای بالاتر در چرخه زندگی محصول پیدا کنیم تا پروژه به مرحله ای بالاتر در کل مسیرش بتواند حرکت کند. این بخش مهم و اساسی کار است که عواملی چون مشتریان، رقبا، بازاریابی، فروش و نیز استراتژی های تامین منابع را درگیر میکند.

باید سعی کنیم برای پیش بینی رشد آینده، گرایشات و هدف گیری ها را تجزیه و تحلیل کنیم و یا برای کاهش میزان فروش شرکت رقیبمان، باید تحقیقاتی در سیاست های تاثیرگذار دولت بر بازار انجام دهیم. در این بازار باید با مدیران با تجربه، مصاحبه های میدانی انجام دهیم تا دیدگاه های ذهنی شان درباره پیش بینی تولید در چرخه زندگی محصول را به دست آوریم.

تحققات بازرگانی ما را به سوی دستیابی به نتایج عملی هدایت می کنند و نتایج عملی می توانند بهترین وسیله برای درک یک مفهوم باشند.

 

مسائل بازرگانی که نیاز به مطالعه تحقیقاتی دارند

در هر بخشی از سازمان های بازرگانی یا مالکیتی، امور زیادی به فعالیت های بازرگانی نیاز خواهند داشت. تفکر تحقیقات بازرگانی در زمنینه هایی مشابه، استفاده از بعضی تئوری ها یا مفاهیم است؛ مثلا از پرسش های کاربردی استفاده می کنند مانند پرسش های زیر:

  • چگونه دامنه محصولات در شرایط مشارکت در سود سنجیده می شود؟
  • کددام روش آموزش بیشترین بازدهی را دارد؟ مرشدی گری (مربیگیری) یا دوره آموزش گروهی؟

هر دو سوال بالا، مثالی برای کاربرد تئوری ها است مانند بررسی عددی ساده؛ ولی بعضی مسائل تحقیقات به طور مشهودتری به وسیله تفکرات نظری درک می شوند. برای مثال آن هایی که به دنبال تعمیم یا مقایسه یک سازمان با سازمان های دیگر هستند.

 

چه نوع ادبیاتی را برای تحقیق جستجو کنیم؟

در مرحله اولیه برای شناسایی بیشتر پروژه تحقیق تلاش می کنیم که در اینجا همه نوع ادبیاتی به ما کمک می کند؛ بنابراین یک جستجوی گوگل یا استفاده از ویکی پدیا – یا هر موتور جستجوی دیگر به آزمایش ما با واژگان کلیدی کمک خواهد کرد؛ تا زمانی که ما جستجوی اصولی برای پیدا کردن را شروع کنیم این موتورهای جستجو کاملا کمک کننده هستند.

 

منابع اولیه ادبیات

منابع اولیه ادبیات آنهایی هستند که در درسترس هستند، اغلب فلسفه وجودی شرکت یا تحقیقات منتشر نشده، مکاتبات خصوصی و مصوبات جلسات هستند. در بعضی موارد این اطلاعات به طور مستقیم با مسئله تحقیق و آنچه مورد علاقه شماست در ارتباط است و بسیار با ارزش هستند. هم اکنون دستیابی به منابع اولیه آسان تر شده در حالی که اینترنت اطلاعات سطح متوسط و فوری را ارائه می دهد.

وبلاگ ها و وب سایت های شخصی می توانند به طور مستقیم ادبیات اولیه ای را برای عموم به نمایش بگذارند؛ در حالی که ما باید در زهنمان برداشت کنیم که در چنین انتشار شخصی، بررسی یا فرآیند نظارت وجود ندارد آنچه وجود دارد معمولا در یک منبع ثانویه است. منابع اولیه ادبیات را با "تحقیق اولیه" اشتباه نگیرید!

 

منابع ثانویه ادبیات

این منابع غالبا در سطح عمومی، دردسترس هستندو شامل کتاب های منتشر شده، مقالات، روزنامه ها، اخبار رسانه ای، انتشارات کسب و کارها، مجموعه نشریات دولتی و بین المللی هستند. منابع ثانویه آنچه را که کار اولیه اصلی بوده است، در شکلی متفاوت، دوباره تولید می کنند.

برای مثال اغلب یک محقق ابتدا در یک اجلاس تخصصی اکتشافات و یافته هایش را آشکار می کند و بعد از آن ممکن است دریک مجله دانشگاهی آن ها را انتشار دهد.

 

منابع دست سومی ادبیات

این منابع مجموعه ها یا مدخل هایی برای منابع ثانویه هستند و شامل دایره المعارف ها، واژه نامه ها، راهنمای نقل قول ها، کاتالوگ ها و پورتال های مبتنی بر وب، پایگاه های داده و اوراق محتوی ادبیات ها هستند. ما منابع دست سوم را استفاده می کنیم تا ادبیات ثانویه را که مرتبط با میدان مطالعه مان هست، پیگیری کنیم.

فهرست های مفید و جزئیات مقدماتی، منابع ثانویه و دست سوم منابع ادبیات، در اغلب کتاب های روش تحقیق بازرگانی وجود دارند (برای مثال در ساندرز، لویس و تورنهیل، 2012، ص 66-67(.

منبع:: کتاب روش های تحقیق در بازرگانی
نویسندگان:: دکتر حسین نوروزی و هادی تقوی

مطالب مرتبط

انتخاب رویکردها و استراتژی های تحقیق در بازرگانی

انتخاب رویکردها و استراتژی های تحقیق در بازرگانی

 فکر جالب یا سوال تحقیق، نقطه شروع مشترک همه کارهای تحقیق در همه رشته های مطالعاتی است.

محصولات مرتبط