تجزیه و تحلیل وب به چه معناست؟

  • تجزیه و تحلیل وب به چه معناست؟

به­ عنوان یک واژه کلی، تحلیل وب به­ معنای تحلیل رابطه بین یک وب­سایت و کاربران آن است. با این وجود، در حوزه مشاوره وب و تجارت الکترونیک، تحلیل وب دارای معنای دقیق در هر زمینه­/صنعت است.

با غلبه ­یافتن تجارت الکترونیک در صنایع مختلف، اهمیت وجود افراد متخصصی که بتوانند اثربخشی استراتژی­ها را اندازه ­گیری کنند، وضعیت وبسایتها را مورد ارزیابی قرار داده و ویژگی­های جمعیت­ شناختی و تقاضای کاربران یک سایت را بررسی نمایند، بیشتر شده است. از مهمترین نتایج رشد اینترنت، ایجاد کلان­ داده­ ها است. این موضوع، چالش­ها و الزامات جدیدی را پدید آورده که یک زمینه بدیع تخصصی و دانش تکامل­ یافته را شکل داده که «تحلیل وب» نامیده می­شود. یکی از بخش­های اصلی مطرح در این حوزه جدید از فناوری­ اطلاعات، نرم­ افزار مورد استفاده جهت اندازه­ گیری و تحلیل وب است. این نوع ابزار و برنامه ­های رایانه­ ای، به ­منظور کنترل رابطه بین سایت­ها و کاربران آن­ها مورد استفاده قرار می­گیرند؛ یعنی دو سوی مهمی که در قالب یک رابطه پویا، اصول تحلیل وب را می­ سازند.

 

۱. تجزیه و تحلیل وب چیست؟

تحلیل وب، فعالیتی است که اطلاعاتی در مورد ابعاد مختلف یک وب­سایت ارائه کرده و همچنین، به شما کمک می­ کند به برخی سؤالات مربوط به ترافیک و عملکرد کلی وب­سایت پاسخ دهید. پاسخ دادن به این سؤالات باید به ایجاد تجربه بهتر برای کاربر و شناخت آن، بهینه­ سازی وب­سایت و کشف اشکالات وب­سایت و عملکرد آن منجر شود. اشکالاتی که مانع از کسب درآمد از محل ایجاد ترافیک بیشتر یا فعالیت کاربران می­ شوند. این امر، اساس تحلیل وب است که موجب می­شود یک وب­سایت، تقاضای کاربران و اهداف صاحب سایت را محقق سازد.


۲. تجزیه و تحلیل وب چگونه می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند؟

درصورتی که تحلیل وب به­ درستی به­ کاربرده شود، می­تواند به یکی از قدرتمندترین ابزار برای دستیابی به موفقیت و افزایش سودآوری یک کسب­ وکار تبدیل شود. رشد کسب­ وکار از طریق تحلیل وب میسر می­گردد، زیرا:

  • به شما کمک می­کند مخاطب را بشناسید.
  • نقاط قوت و نقاط ضعف وب سایت شما را برجسته می سازد.
  •  ایده ­ها و ابتکاراتی را پیشنهاد می­ دهد.

 

۳. ابزارهای تجزیه و تحلیل وب

ابزارهای بسیاری وجود دارند که صاحب یک کسب­ وکار می­تواند آن­ها را برگزیند تا مشخص نماید وب ­سایت بصورت آنلاین چه عملکردی دارد. هر یک از این ابزار، پاسخ­ های متفاوتی ارائه کرده و به روش­های مختلفی به تحلیل یک بعد خاص از طراحی وب، محتوا و ترویج استراتژی کمک می ­کند. بنابراین، اینکه شما کدام یک از این ابزارها را برمی­ گزینید، به نیازتان برای تحلیل وب­سایت­ تان بستگی دارد. در ادامه برخی معیارهای اصلی جهت مقایسه ابزار تحلیلی متعدد که برای استفاده قابل دسترس هستند، ارائه شده است.

۳-۱. نیاز

ابزار تحلیلی که برمی­ گزینید، عمدتاً به نیاز شما برای تحلیل بستگی دارد. چرا شما می­ خواهید تحلیل وب را بخشی از فرآیند کنترل خود سازید؟ شما می­ خواهید برای رسیدن به چه هدفی به ابزارهای تحلیلی دست یابید؟ هنگامی که نیاز را مشخص کردید، انتخاب یک ابزار ساده می­ شود.

۳-۲. هزینه

تجزیه و تحلیل وب یک اقدام بدون هزینه نیست. علاوه ­بر انتخاب ابزار مناسب، هزینه­ های مربوط به تغییرات زیرساختی، پیاده­ سازی و ساخت، و کشف نتایج ناشی از داده ­ها نیز وجود دارد.

 ۳-۳. توانایی ادغام

یک ابزار تحلیل وب به ورودی از معیارهای متعدد نیاز دارد و خروجی آن ورودی برای شاخص­های دیگر می­شود. بنابراین، بسیار مهم است که ابزارهای انتخابی شما، به­خوبی با کل استراتژی عملکرد تان ادغام شوند.

۳-۴. قابلیت اطمینان عرضه­ کننده

این مورد نیز یک عامل ضروری در تحلیل وب است، زیرا بسیاری از ابزار تحلیلی توسط عرضه­کننده­ای طراحی می­شوند که نمی­توان به آن­ها اطمینان کرد. شما صرفاً باید ابزاری را خریداری کنید که توسط یک عرضه­کننده قابل اطمینان ساخته شده است.

۳-۵. پشتیبانی زبان و سندسازی

هر ابزار دارای یک سبک و زبان خاص است که داده ­ها براساس آن ایجاد می­ شوند و نتایج تحلیل می­ گردند. ابزاری که شما انتخاب می­ کنید باید دارای پشتیبانی زبان و متن باشد تا متخصص تحلیل که او را برای این وظیفه به­ کار گماشته ­اید، بتواند نتایج را درک کند. بدون این پشتیبانی، هیچ میزانی از داده­ ها منطقی نخواهد بود.


شاخص های کلید عملکرد چه هستند؟

 «شاخص ­های کلیدی عملکرد (KPIs)­» در هر حوزه ­ای از کسب ­وکار مورد استفاده واقع می ­شوند تا اطمینان حاصل کنند استراتژی­ هایی که پیاده­ سازی می­ شوند، سازمان را یک قدم به تحقق اهدافش نزدیک­تر می­ کنند. شاخص­ های کلیدی عملکرد قابل سنجش و قابل اندازه­ گیری هستند که پیشرفت یک سازمان، یک کمپین جدید یا بخش جدیدی از یک کسب­ وکار را در رابطه با اهداف بلند­مدت و کوتاه ­مدت و استراتژی­ها اندازه­ گیری می ­کنند.

شاید بزرگ­ترین مزیت استفاده از شاخص­ های کلیدی عملکرد آن است که هیچ معیار مشخصی وجود ندارد که آن­ها را تعریف کند. عنصر قابلیت انعطاف­ پذیری و سازگاری آن چیزی است که شاخص­های کلیدی عملکرد را بسیار مفید می ­سازد. شاخص­ های کلیدی عملکرد که در هر حوزه از کسب­ وکار استفاده می­ شوند، متفاوت و مرتبط به حوزه موردنظر هستند. از این رو، شاخص­ های عملکرد برای تحلیل وب مختص این حوزه می ­باشند.

 

منبع:: کتاب تجزیه و تحلیل وب
مؤلف:: Emarketing Institute
مترجمین:: دکتر نگین سنگری(عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا) | مژگان کمپانی | فاطمه صابریان

مطالب مرتبط

استفاده از رسانه های اجتماعی در پیشبرد فروش

استفاده از رسانه های اجتماعی در پیشبرد فروش

هنگامی که بحث پیشبرد فروش در شبکه های اجتماعی مطرح می شود، دو بخش اصلی وجود دارد...

محصولات مرتبط