استراتژی های فروش

  • استراتژی های فروش

دراین مقاله به طور خلاصه به تعدادی از استراتژی های فروش که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و انقلابی که در روشهای بازاریابی و کسب و کار رخ داده پرداخته شده است. فروش موفق، هدف اصلی تمامی کسب و کارهاست. اما چگونه می توان به این هدف دست پیدا کرد؟ می توان گفت که تولید محصولات و خدمات با کیفیت تنها راه رسیدن به این هدف نیست. همچنین فروش در این بازارها نمی تواند تنها با تکیه بر روش های مشتری محور باشد و برعکس بیشتر به اطلاعات فنی و حل مسئله تکیه دارد تا خریداران را مجاب کند برای رفع نیازهای کسب و کار فروشنده بر محصولات و خدمات آن پول هزینه کنند (یعنی برای رفع و تأمین موارد مربوط به کسب و کار).

یافتن مشتری مناسب برای محصولات و خدمات بخش مهمی از فرآیند فروش است. ابتدا بهتر است تعریف مشخصی از مشتری داشته باشیم و بدانیم به چه کسی می توان گفت مشتری.


مشتری

بطور کلی مشتری کسی است که با پرداخت پول ازخدمات و کالاهای شما  استفاده میکند. مشتریان به دو دسته کلی فعلی و بالقوه تقسیم می شوند.

  • مشتریان فعلی کسانی هستند که حداقل یک بار ازخدمات و کالاهای شما استفاده کرده اند.
  • مشتریانی که می توانند در آینده جزو خریداران کالا و خدمات شما باشند نیز مشتریان بالقوه هستند.

بخش مهمی از بازاریابی و موفقیت در فروش و یکی ازاصول یافتن استراتژی مناسب برای کسب و کار خود شناختن مشتریان و شناسایی محصولات و مزایایی است که مد نظر آنهاست.


استراتژیهای فروش

نکات و تکنیک های موفق فروش حاصل تجربه ی افرادی است که در کسب وکارهای برتر موفق عمل کرده اند. این تکنیک ها برای تمامی کسب وکارها قابل اجرا هستند و فروش و سودآوری بیشتری را برای شما به ارمغان می آورند.

توسعه مزیت رقابتی

خدمات و کالاهای شما باید مزیت یا مزایایی نسبت به رقبای خود در بازار داشته باشد. مشتری باید از عواقب خرید محصول شما مطمئن باشد و از خرید خود راضی بوده و لذت ببرد. به مشتریان خود دلیلی محکم برای خرید کالاها و خدمات خود بدهید.

استفاده از شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوا ورسانه ها

بدلیل گسترش شبکه های اجتماعی، استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی جهت برقراری ارتباط مناسب یکی از استراتژیهای مهم و کاربردی است که تمامی کسب و کارها برای موفقیت در بازار رقابتی حتما باید از آنها بهره ببرند.

بازاریابی محتوا باعث می شود که مشتریان به شما بیشتر و راحتتر دسترسی داشته باشند و همین امر منجر به افزایش میزان خرید و فروش خواهد شد. کانال های ارتباطی بیشتر با هزینه های پائین یکی از مزایای استفاده ازبازاریابی محتواست که به معرفی هر چه بیشتر و موثرتر کسب و کار شما کمک میکند.

جفری گیتمور در این رابطه گفته:
شما نباید با تصمیم گیرنده تماس بگیرید، بلکه باید کاری کنید که تصمیم گیرنده با شما تماس بگیرد.

بازاریابی محتوا به معنای شناخته شدن توسط مشتریان بالقوه یا مشتریانی است که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند و این یعنی شناسایی بازار هدف.

آشنایی با اصول و فنون مذاکره

مذاکره کنندگان ماهر در پی خشنودی و رضایت طرف مقابل هستند و به این منظور به دنبال یک راه حل به اصطلاح برد-برد هستند. آشنایی با اصول و فنون مذاکره در این راه به مذاکره کنندگان و صاحبان کسب وکار کمک میکند تا به هدف خود برسند.

معرفی کتاب-اصول و فنون مذاکره-انتشارات ادیبان روز


حفظ مشتریان فعلی

یکی از اصول موفقیت در کسب و کار و افزایش فروش این است که از مشتریان فعلی خود مشتریان وفادار بسازید و نباید پایانی برای رابطه شما با مشتریان فعلی وجود داشته باشد.

 بیش فروشی

بیش فروشی یعنی ترغیب مشتریان به خرید محصول یا خدمات گران قیمت تر و یا محصولاتی که در ارتباط با محصول مورد نیاز آنهاست. ارائه تخفیف در ازای خرید قلم دوم یکی از روشها و تکنیک های بیش فروشی است. تا زمانی که مشتری در حال و هوای خرید است به راحتی میتوانید محصولات دیگر خود را نیز که مرتبط با خرید اصلی اوست به او معرفی کرده و او را ترغیب به خرید کرد.

شناخت نیاز بازار

محصولی را تولید کنید که مورد نیاز مشتریان بالقوه شماست. تغییر درکیفیت و نحوه ارائه محصول فعلی نیز می تواند به جذب مشتریان بیشتر کمک کند.

رابرت کالیر می گوید:
عرضه همیشه بلافاصله پس از تقاضا می آید.

بر اساس نوع کسب و کار و زمینه فعالیت شما دربازار و محصولی که به بازار ارائه میدهید استراتژیهای فراوان و متنوعی وجود دارد که بخشی از اصلی ترین آنها در این مقاله ذکر شد. کتاب "تعالی فروش- مدیریت سیستماتیک فروش"نوشته کریستین هامبورگ با ذکر مفاهیم اولیه به رویکردهای تعالی فروش به منظوردستیابی به مدیریت فروش سیستماتیک  پرداخته است. 

معرفی کتاب-تعالی فروش مدیریت سیستماتیک فروش- انتشارات ادیبان روز


منبع:: کتاب تعالی فروش - مدیریت سیستماتیک فروش
نویسندگان:: کریستین هامبورگ | هیکو شافر | جانا اشنایدر
مترجمین:: دکتر معصومه حسین زاده | نسرین ماه آور پور

برچسب: فروش, مقالات


مطالب مرتبط

تعالی فروش-مدیریت سیستماتیک فروش

تعالی فروش-مدیریت سیستماتیک فروش

رویکرد تعالی فروش روشی برای بهینه سازی فعالیت های مرتبط با واحد فروش در شرکت ها است. این فرآیند...

اصول و مبانی فروش

اصول و مبانی فروش

به طور یقین رشد سودآوری در بازار یکی از اهداف اصلی موسسات و بنگاه های اقتصادی است ...

محصولات مرتبط