برساخت ها و پیکره بندی دانش های سازمانی و ملی

  • برساخت ها و پیکره بندی دانش های سازمانی و ملی

دانش، جوهره حیات و کیفیت زندگانی است. اگرچه هسته اصلی دانش، انسان ها هستند اما انسان ها در سازمان ها، دانشی می آفرینند که به تنهایی و بدون بهره گیری از سازمان ها امکان تولید آنها وجود نخواهد داشت.سازمان ها هم در کنار یکدیگر و در تعاملات حرفه ای و تخصصی، دانش هایی را درسطح ملی می آفرینند که هیچگاه به تنهایی قادر به تولید و دستیابی به آنها نخواهند بود.

دانش های ملی هرچند تکیه بر دانش انسان ها و سازمان ها دارد اما سازمان ها، آنها را با تکیه بر کلیه منابع در چارچوب بسترسازیهای ملی خلق می کنند. بنابراین، برساخت ها و پیکره بندی دانش های سازمانی و ملی متکی بر رهبری سه هسته دانشی شخص، سازمان و کشور است که زیربنای این سه هسته رافرهنگ و اخلاق شکل می دهد و امکان حرکت و پیشرفت را به وجود می آورد.

ایده توسعه دانش ملی در میان نظریه های توسعه وبرنامه ریزی ملی، جایگاه ویژه ای در دانش بنیان کردن امور کشور دارد، هرچند کمبود تعاریف جامع و کامل از طبیعت و کاربردهای این مفاهیم موجب تلاش های بیشتری شده است. اما اثری که ایجاد شده در نوع خود منحصربه فرد است.

توسعه دانش ملی مشتمل بر دانش سازمانی- ملی تکیه بر مدیریت و برنامه ریزی راهبردی دانش دارد. از این رو، حیطه تقویت ایده های اساسی توسعه دانش ملی  سازمانی، هدف پایه ای این کتاب است.

با مطالعه دقیق ساختار تفکر و اجرای توسعه دانش، مطابق مباحث این کتاب، مشخص می شود که برساخت ها و پیکره بندی تفکر و نظریه پردازی توسعه دانش سازمانی ملی نه تنها عامل الزامی برای بقا در جهان پرشتاب و تحول آفرین است، بلکه مهم تر ازآن، می تواند در درون تشکلی فعال، کمک بنیادی و کارآمد به تسخیر، خلق و کسب دانش برای آحاد ملت و برنامه ریزان راهبردی توسعه دانش جهت پیشرفت فراگیر و همه جانبه کشور، به نماید.

دانش، سرچشمه هویت، منزلت، شایستگی، تخصص و مهارت های انسانی، سازمانی و ملی است. راهکار پیشرفت در عرصه تعالی سازمان ها و نهادهای ملی و راه حل مشکلات مرتبط با آنها در دانش، مدیریت دانش و خردورزی نهفته است.

هر چند در این کتاب به انواع و طبقه بندی دانشهای متنوع اشاره شده است، اما این دسته بندی آن که دانش در دو نوع نافع و غیرنافع،عملکرد خود را نمایان می سازد و شاهراه دانش را به دو مسیر کاملا متمایز از هم تفکیک می کند بسیار تامل برانگیر است.

در بخش دانش نافع، سعادت، خوشبختی، صداقت، پاکی،خیرخواهی، نوع دوستی و تعالی قرار می گیرد، در حالی که نقطه مقابل آن دانش غیرنافع، است. دستاوردهای دانش غیرنافع، مطبوع جامعه بشری نیست.

انجمن مدیریت ایران که یکی از انجمن های علمی ممتاز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است تلاش دارد با ایفای نقش مرجعیت علمی، ازآثار گران بهای پژوهشی حمایت کند که حاصل عمری از تلاش محققان و نویسندگان برجسته کشور است تا اساتید، پژوهشگران، مدیران، کارشناسان و دانشجویان را با مفاهیم نوین،علمی و کاربردی مدیریت آشنا سازد.

کتاب " برساخت ها و پیکره بندی دانش های سازمانی و ملی" دریچه ای از جلوه های بسیار نوین و کم نظیری را در عرصه دانشهای سازمانی و ملی با برساخت های نوآورانه و پیکربندی خلاقانه به روی جامعه علمی می گشاید. این کتاب در ۷ بخش و ۱۴ فصل تنظیم شده است.


بخش اول:

بخش اول تحت عنوان ماهیت، قلمرو، اهداف و فعالیتها شامل توسعه دانش و پیشرفت ملی و دانش ملی کشورهای منتخب می شود که در فصل  اول و فصل دوم به این دو موضوع پرداخته شده است.


بخش دوم:

بخش دوم، مفاهیم، آرمانها و هدفها شامل فصل سوم و فصل چهارم بوده که به دانش و چالش های دانشی و تبیین آرمان ها و اهداف توسعه دانش اختصاص داده شده است.


بخش سوم:

بخش سوم با نام مولفه ها، ابعاد و شاخص ها شامل فصل پنجم و ششم است. فصل پنجم به دارایی های دانشی و فصل ششم به توسعه دارایی های دانشی می پردازد.


بخش چهارم:

روش ها، فرآیندها و کارکردها در بخش چهارم آمده که شامل سه فصل است. فصل هفتم تحت عنوان روش ها و روندها، فصل هشتم با عنوان فرآیندها و سطوح و فصل نهم تحت عنوان مدل ها و کارکردها می باشد.


بخش پنجم:

در بخش پنجم تحت عنوان ساختار و سازوکارها، مباحث ساختارها (فصل دهم) و ظرفیت سازی (فصل یازدهم) مورد بحث قرار گرفته اند.


بخش ششم:

فصل دوازدهم با نام توسعه دانش و فصل سیزدهم بانام الگوها در بخش ششم کتاب آمده اند.


بخش هفتم:

بخش آخربا نام الگوهای توسعه شبکه دانش شامل فصل آخر کتاب می باشد که به شبکه دانش سازمانی ملی پرداخته است.


سرفصل های این کتاب را به طور کامل و با جزئیات می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود فهرست / خلاصه کتاب
منبع:: کتاب برساخت ها و پیکره بندی دانش های سازمانی و ملی
مؤلف:: دکتر محمدرضا حمیدی زاده

مطالب مرتبط

مدیریت راهبردی در سازمان

مدیریت راهبردی در سازمان

مدیریت راهبردی به سازمان این امکان را میدهد که به شیوه ای خلاق و نوآور عمل کند و برای شکل دادن به آینده خود ...

درباره کتاب مفاهیم نوین در مدیریت و سازمان

درباره کتاب مفاهیم نوین در مدیریت و سازمان

ایده های بزرگ و کوچک فراوانی در شکل گیری مفاهیم نوین مدیریت اثرگذار بوده اند....

محصولات مرتبط