عوامل شکست کسب و کارها

  • عوامل شکست کسب و کارها

هر کارآفرینی که دست به شروع یک کسب و کار می زنددر پس ذهن خود به سود فکر میکند. اما داشتن یک کسب و کار همانقدر که سودآور است میتواند پرخطر و چالش برانگیز باشد. عوامل مشخصی در شکست کسب و کارها نقش دارند. دراین مقاله سعی شده به طور خلاصه مروری بر مهمترین عوامل شکست کسب و کارها داشته باشیم.


تغییر شرایط

منشا مشکلات "تغییر شرایط" است. مدیران و رهبران کسب وکار موظفند به تغییر شرایط همانند تهدید و فرصت بنگرند. باتوجه به اینکه روند تغییرات قابل پیش بینی است می توان آنها را به فرصت تبدیل کرد.

ناتوانی شرکت ها در تطبیق و سازگاری با شرایط محیطی زمینه نابودی آنها را فراهم میکند. عدم توجه به تغییرات شرایط کسب و کار سرنوشتی جز نابودی نخواهد داشت. در این رابطه رهبران و مدیران عامل اصلی مرگ و اضمحلال کسب وکار شرکت ها هستند. کسب وکارهایی که با تغییرات بهتر تطبیق پیدا میکنند از شانس و اقبال بیشتری نیز برای بقا برخوردارند. اما با افزایش روند تغییرات، تطبیق پذیری نیز دشوارتر میشود.


هراکلیتوس- فیلسوف یونانی- در این باره گفته است:

همه چیز در سیلان و جریان است،چیزی ساکن نیست، جز" تغییر" هیچ چیز پایدار و ماندنی نیست...
عدم تناسب محصول با بازار هدف

ممکن است یک محصول از دید یک کارآفرین بهترین و منحصربفردترین ایده باشد اما از نظر مشتریان چنین نباشد. به همین دلیل یکی از راه حلهای جلوگیری از شکست کسب وکار توجه به نیازهای بازار قبل از ارائه محصول یا خدمت جدید است.

بی توجهی به رقبا

حدود 19 درصد از شکست کسب و کارها به نادیده گرفتن رقبا بر میگردد. بهترین راه حل، انجام کارهای جدید و منحصر بفردی است که رقبا آن ها را پیشنهاد نمیکنند.

تخصیص ضعیف منابع

تخصیص درست منابع مالی و انسانی در مراحل مختلف کسب وکار یکی از فاکتورهای مهم است که نقش به سزایی در موفقیت کسب وکار دارد.

مدل کسب و کار معیوب

کارآفرینان و صاحبان کسب وکار می بایست بر هزینه واقعی جذب مشتری تمرکز کنند و در این باره خوش بینانه رفتار نکنند. و در انتخاب مناسب مدل کسب و کار بر مقیاس پذیری و بازگشت سرمایه در مقایسه با هزینه جذب مشتری تاکید بیشتری داشته باشند.

فقدان استراتژی برند سازی

برندسازی یکی از ضروریات هر کسب وکاری است. عدم توجه به این مهم باعث ایجاد مشکلاتی در طولانی مدت خواهد شد. نام تجاری باید با شروع کسب وکار آغاز شود و هدف آن تبلیغ کسب و کار باشد. جهت آشنایی بیشتر با اصول و استراتژیهای برند سازی کتاب " اصول برند سازی در کسب وکارهای بزرگ "  از انتشارات ادیبان روز را مطالعه کنید.

مدیریت نا کارآمد

بیش از 30 درصد کسب و کارها مخصوصا کسب وکارهای نوپا به دلیل ضعف در مدیریت شکست می خورند. رهبران بی تجربه با انتخاب استراتژیهای نادرست در مورد محصولات، پروژه ها و ارائه خدمات باعث شکست میشوند. یک مدیر موفق و یک تیم خوب با تجربه با در نظر گرفتن نیازهای بازار و توجه به چالش های موجود باعث موفقیت کسب وکار میشوند. برنامه پشتیبان یکی از فاکتورهای موفقیت است که نباید ازدید مدیریت و تیم اجرایی  دور بماند.

عدم مشاوره با افراد با تجربه

مهم نیست چقدر در زمینه کاری خود اطلاعات دارید؛ زمانی که تصمیم به راه اندازی خط جدید در کسب وکار خود میگیرید بهتر است مشورت با افراد با تجربه و حرفه ای را از قلم نیاندازید. این کار کمک میکند که شما در موردکسب وکار خود و سوددهی آن مطمئن شوید.

عدم توجه به مشتری

با توجه به شعار معروف صاحبان کسب وکار که"مشتری شاه است" می توان فهمید که عدم توجه به نیازهای مشتری چه میزان در شکست کسب وکار شما موثر خواهد بود. توجه به مشتری باعث وفاداری آنها به شما میشود. در مورد محصول خود نظر مشتریان را جویا شوید و چنانچه برای کسب وکار خود وب سایتی راه اندازی کردید بخش نظرات مشتریان را حتما راه اندازی کنید.

به مشتریان خود ثابت کنید که برای شما مهم وارزشمندند. واحد ارتباط با مشتریان معرف برند شماست پس از افراد باتجربه و خوشرو در این بخش استفاده کنید.

 

 عوامل شکست کسب و کارهای نو پا

کسب وکارهای نوپا سهم زیادی در توسعه اقتصادی کشورها دارند زیرا باعث اشتغال زایی، بهره وری و بهبود استانداردهای زندگی شهروندان میشوند. آسیب پذیری بالای کسب وکارهای نوپا مخصوصا در مراحل اولیه رشدآنها می تواند باعث سقوط آنها شود. در نتیجه آگاهی از عوامل شکست آنها می تواندمفید باشد.

طبق آمار، در ایالات متحده بیش از نیمی از کسب وکارهای نوپا در سال اول و 95 درصد از این کسب وکارها در 5 سال اول راه اندازی شکست میخورند. طبق آماری که موسسه CBInsights منتشر کرد در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳حدود ۷۹ درصد از شکست شرکت ها مربوط به بخش فناوری و اینترنت است.

استارت آپ ها به دلیل مشکلات مالی، محصولات نابالغ، نداشتن تیم مناسب و عدم اطلاع از نیاز بازار، امکان شکست بالایی دارند.شاید به همین دلایل است که ۵۵ درصد آنها قبل از افزایش سرمایه شکست میخورند.

دلایل شکست استارت آپ ها با توجه به گستردگی آنها از تنوع بالایی برخوردار است.

توان نسبی شرکت ها در پنج حوزه بررسی میشود:

  • ایده اولیه مناسب
  • تیم خوب
  • مدل مناسب کسب وکار
  • سرمایه گذاری مطلوب
  • زمان مناسب

نکته قابل توجه این است، علی الرغم اهمیت چهارعامل اول در شکست و موفقیت کسب و کارهای نوپا، می توان گفت که زمان مناسب مهمترین عاملی است که به میزان ۴۲ درصد در موفقیت و شکست استارت آپ ها دخیل است. به این معنی که آیا ایده شما مناسب زمان خود بوده یا از زمان خود جلوتر بوده است؟ آیاجامعه مشتریان آماده پذیرش محصول شما هستند؟

پل گرام یکی از شرکای تجاری Y Combinator   معتقد است:

یکی از دلایل مرگ کسب وکارهای نوپا، تمام شدن سرمایه شان است و یا یکی از بنیان گذاران آن شرکت را ترک میکند.

استیو هوگن، مالک Tech-Rx (استارت آپ اینترنتی ارایه دهنده مشاوره برای شرکت ها و سرمایه گذاران) می گوید:

شرکت هایی که توسط یک نفر تاسیس شده اند و شریک ندارند، احتمال شکست بیشتری دارند. علت دوم شکست استارت آپ ها نبود تقاضا برای محصول ارائه شده است. وجود شریک تجاری کمک میکند تا بسیاری از دلایل دیگر شکست ازبین بروند.
از دیدگاه هوگن، ناتوانی در جذب سرمایه، خرج کردن احمقانه، از دیگر عوامل شکست استارت آپ ها ست. اما متاسفانه تمام شدن پول گاهی تنها نشانه ای است که یک رهبر کسب و کار می بیند.

 در رابطه با علل و عوامل شکوفایی و شکست کسب وکارها انتشارات ادیبان اثری از محمدرضا حمیدی زاده به نام "شکوفایی و مرگ کسب وکارها" را منتشر کرده است که به بررسی نشانه های رشد، افول و سقوط کسب وکارها می پردازد. مطالعه این کتاب به دانشجویان و علاقمندان و صاحبان کسب و کارتوصیه میشود.

منبع:: دنیای اقتصاد | اقتصاد آنلاین | ictstartup

مطالب مرتبط

مهارتها و قوانین کسب وکار

مهارتها و قوانین کسب وکار

راه اندازی کسب وکار با سرمایه کم، ویژگی ها و مزایای زیادی دارد. تعدادی از مشاغل و کسب و کارها...