فین تک ها: استارت آپ های فناوری مالی

  • فین تک ها: استارت آپ های فناوری مالی

فین تک یا همان فناوری های مالی که معادل عبارت Fintech است، یعنی کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه خدمات مالی. البته یک پله بالاتر، به دنبال دادن قدرت به مردم به عنوان کاربران خدمات مالی است. 

استارت آپ های فین تک یکی از جذاب ترین حوزه های استارت آپی برای جذب سرمایه است؛ در سال۲۰۱۷  این حوزه بیش از ۴۰ میلیارد دلار جذب سرمایه کرده است و در فهرست ۱۰ شرکت برتر دنیا از لحاظ ارزش، سه شرکت در این حوزه فعال هستند.


فین تک : تعاریف و زیرشاخه های آن

فین تک تعاریف مختلفی دارد و اگر چه این تعاریف در ظاهر متفاوت هستند اما محتوای یکسانی دارند که نشاندهنده نقش و کارکرد این (فین تک ها) استارت آپ ها در حوزه مالی است. مهمترین تعاریف عبارت است از:

  • نوآوری در ارائه خدمات سنتی و جدید مالی که از طریق طیف وسیعی از اپلیکیشن های فناورانه در تمام بخش های زنجیره ارزش محصولات مصرفی کاربرد دارند.
  •  کسب و کارهای نوآورانه ای که با ارائه خدمات مالی جدید سیطره بانک های سنتی بر صنعت مالی را به چاش کشیده اند.
  •  یک صنعت مالی جدید که از فناوری برای بهبود فعالیت های مالی استفاده می کند.

فین تک به طور کلی، به 9 زیرشاخه تقسیم می شود که در زیر این طبقه بندی آمده است:

۱. رگ تک

۲.  ولث تک

۳. اینشور تک

۴. پی تک

۵. بانک تک

۶. لندتک

۷. مدیریت مالی

۸. رمیتنس

۹. ریسک تک

۱۰. ارزهای رمزنگاری شده


فین تک ها و ارزهای رمزنگاری شده

فین تک ترکیبی از دو کلمه مالی (Finantial) و تکنولوژی (،Technology)  است و اشاره به شرکت هایی دارد که بر ایجاد محصولات مبتنی بر تکنولوژی در صنعت مالی متمرکز هستند. فینتک از پایان دهه اول قرن ۲۱ گسترش یافت تا شامل هر نوآوری تکنولوژیک در بخش مالی اعم از نوآوری در سوادآموزی مالی (حوزه آموزش)، خرده فروشی بانکی، تأمین مالی و سرمایه گذاری و حتی رمزنگاری ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین باشد.

صنعت فناوری مالی طیف وسیعی از مزایا همچون هزینه های پایین، کیفیت بهتر خدمات، دسترسی آسان، زمان پردازش سریع و غیره را نشان می دهند که باعث ایجاد تغییرات وسیعی در بخش مالی شده و دامنه گسترده ای از مدل ها، برنامه ها، فرایندها و محصولات تجاری را در بر می گیرد. در ادامه بر یکی از فین تک ها که ارزهای رمزنگاری شده است، تمرکز شده است.

قبل از ادامه بحث بهتر است بدانیم منظور از ارز رمز نگاری شده چیست؟ در حقیقیت ارز رمزنگاری شده نوعی از ارزهای دیجیتال است که به عنوان ابزاری برای تبادل در نظر گرفته می شود. این ارز به نوعی یک کد اعتباری و مطمئن است. زیرا بر اساس رمزنگار ی و کد بنا شده است. این ارزها الگوریتم ها و پروتکل ها را ایجاد و تجزیه و تحلیل می کنند. بنابراین در طی یک تراکنش این اطلاعات توسط شخص ثالث تغییر نخواهد کرد و جابه جا نخواهد شد.


معرفی صنعت فناوری مالی فین تک

صنعت فناوری مالی یا همان فین تک، صنعتی نوظهور در جهان به شمار می آید که از بهره گیری کاربردهای فناوری اطلاعات در خدمات مالی ایجاد شده است. پذیرش فناوری اطلاعات در یک سیستم مالی اثرگذاری های متفاوتی در ساختارهای سنتی مالی دارد. به طور کلی فناوری مالی را می توان خلاقیت در خدمات مالی تعریف کرد. بدیهی است سطح خلاقیت و تأثیرگذاری خلاقیت در ساختارهای قبلی طیف گسترده ای خواهد داشت.

به عبارت دیگر هر فعالیتی که فصل مشترک فناوری ارتباطات و اطلاعات با یک سیستم مالی است، شامل فین تک می شود.

اگرچه استارت آپ های فعال در حوزه فناوری مالی روز به روز افزایش می یابند، اما هنوز هم این عرصه در حال ظهور محسوب می شود، چرا که صنعت مالی نسبت به پذیرش فناوری نسبتاً کند بوده است. یکی از دلایل شیب کند، وجود محیط قانونی پیچیده است.

علاوه بر این شرکت های فین در کشورهای مختلف دنیا باید با محدودیت هایی در مورد ذخیره سازی داده ها و نحوه انتقال آن ها دست و پنجه نرم کنند. مهم تر از همه این ها، صنعت مالی به طور کلی با تهدیدات گسترده امنیتی رو به رو است. از نقض داده ها تا تقلب و سرقت های گسترده، همه و همه اطمینان به فناوری های مالی را در بین کاربران کاهش داده است.


چه مؤلفه هایی ظهور و رشد فین تک ها را هدایت می کند؟

از منظر مصرف کننده، ظهور فین تک ها ریشه در سه شاخص اصلی زیر دارد:

  • ترکیب فناوری های جدید ارتباط اطلاعات با تلفن های هوشمند که به مشتری اجازه می دهند اطلاعاتی را که سابق بر این نمی توانست از مؤسسات مالی سنتی به سادگی به دست آورد، کسب کند. فناوری هایی مانند سرویس اطلاع رسانی ساده یا SNS، رایانش ابری و اینترنت یا IOT.
  •  مشتریان کلیدی به خصوص از نسل هزاره یا همان نسل وای (Y)؛ یعنی نسلی که از اوایل دهه 80 تا سال 2000 میلادی به دنیا آمده اند و به شدت به فناوری و اینترنت وابسته هستند.
  • نیاز به فین تک ها: بعد از بحران مالی سال 2008 تقاضا برای خدمات مالی جایگزین خدماتی که بانک ها ارائه می کردند، بسیار بالا رفت. اخیراً دولت های سراسر جهان درصدد برآمدند که بفهمند چگونه رشد فین تک ها اشتغال را افزایش می دهد و رشد اقتصادی را تقویت می کند.


آینده فین تک

صنعت فین تک (فناوری مالی) شاهد سرمایه گذاری عظیم بسیاری از سرمایه گذاران خطرپذیر است. بر اساس گزارشی از KPMG، این سرمایه گذاران در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند که نسبت به سال ۲۰۱۶، افزایش ۱۹ درصدی را نشان می دهد.

بر اساس گزارش مشاوره مالی و پژوهشی KPMG درباره سرمایه گذاری خطر پذیر در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ نشان می دهد این نوع سرمایه گذاری در چین کاهش چشمگیری داشته اما ایالات متحده همچنان با قدرت حرف اول را در تأمین سرمایه های جسورانه می زند.

بر اساس این گزارش در مجموع در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ در جهان ۲۶۷۵ معامله برای سرمایه گذاری خطرپذیر انجام گرفته که ارزش آن بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار است. از این میزان ۷۳ درصد مربوط به سرمایه گذاری هایی بوده که در قاره آمریکا صورت گرفته است. در این میان، سهم اروپا و کشورهای آسیایی کاهش یافته و به ترتیب ۱۹ و ۸ درصد است.

همچنین ۶۳ درصد سرمایه گذاری ها به استارت آپ های قاره آمریکا تعلق گرفته و استارت آپ های اروپایی توانستند ۱۲ درصد سرمایه VC را جذب کنند و سهم استارت آپ های آسیایی نیز ۲۵ درصد بوده است.

 

منبع:: کتاب حسابداری فین تک: سه گفتار در باب استارتاپ ها و ارزهای رمزنگاری شده
گروه مولفین:: دکتر فریدون رهنمای رودپشتی | دکتر فاطمه دادبه | دکتر سیدمحمد باقرآبادی

برچسب: حسابداری, مالی


محصولات مرتبط