بازاریابی رسانه های اجتماعی

  • بازاریابی رسانه های اجتماعی

جهان مسطح است عنوان کتاب توماس ال فریدمن است که برنده جایزه پولیتزر در سال 2005 شد. طبق اظهارات این نویسنده آغاز قرن بیست و یکم یادآور هیچ گونه جنگ نظامی یا رخداد سیاسی نیست، بلکه یادآور عصر کاملاً جدیدی از جهانی سازی است مسطح سازی جهان.

حق با فریدمن بود: انفجار سریع فناوری های پیشرفته اکنون سبب شده است که تمام مخازن و منابع دانش در کل سیاره به هم متصل شوند و میدان بازی به گونه ای تسطیح و تعدیل شده است که قبل از این هرگز اینچنین نبوده است، به طوری که هر کسب و کار و کارآفرینی به طور بالقوه، هم یک مشتری و در عین حال هم رقیبی برای سایرین محسوب می شود.

در این محیط تحول یافته، ارتباطات بازاریابی نیز متحمل توسعه و تحول سریع شده است، به طوری که شیوه های ارتباطی برای همیشه تغییر کرده اند. محبوبیت فزاینده وبلاگ نویسی، پادکست سازی، و شبکه های اجتماعی، مشتریان جهان مدرن را قادر ساخته تا دیدگاه هایشان در مورد یک محصول یا خدمت را به گوش میلیاردها شنونده و مخاطب بالقوه برسانند. فراوانی و سادگی دسترسی به اینترنت حتی در فقیرترین جوامع نیز این امکان را به هر کسی داده است تا بتواند از این ابزار برای پرداختن به مباحث و مسائل مرتبط با محصولات و شرکت ها استفاده کند.


مبانی بازاریابی رسانه های اجتماعی

شکی نیست که اینترنت روش برقراری ارتباط بین مردم را دستخوش تغییر کرده است. برای بسیاری از افراد، پست الکترونیکی به عنوان گزینه اصلی برقراری ارتباط، عملاً جایگزین نامه های سنتی و حتی تماس های تلفنی شده است. هر روزه، میلیاردها پیام پست الکترونیکی ارسال می شود. این موضوع حتی روش انجام کسب و کار را تحت تأثیر قرار داده است. بازاریابی پست الکترونیکی یکی از مقرون به صرفه ترین ابزار برقراری ارتباط است. این روش سریع، ارزان و اثربخش است و نرخ های پاسخگویی آن چندین برابر نرخ پاسخگویی پست مستقیم است. با این حال فعالیت های بازاریابی پست الکترونیکی تحت تأثیر بی اخلاقی های بازاریابان قرار گرفته است که لقب توزیع کنندگان هرزنامه، مزاحمان مشتریان، نقض کنندگان قوانین حریم خصوصی و مواردی بدتر به آن ها داده شده است.

با توجه به آنچه گفته شد، برنامه ریزی رسانه نیز دستخوش تغییر چشمگیری شده و تمرکز از ابزار ارتباطاتی سنتی بالا خطی نظیر روزنامه ها و مجلات به ابزار غیر سنتی پایین خطی نظیر بازاریابی همراه و اینترنتی تغییر کرده است.


وب به عنوان ابزار کسب مشتری

جلب توجه بازدیدکنندگان به وب سایت شرکت حرکت عظیمی است ولی فقط اولین مرحله است. تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران، چالش بزرگتری است که اکثر فروشندگان آنلاین در مواجهه با آن شکست می خورند. شرکت ها مشتریان بالقوه را در مراحل مختلفی در فرآیند خرید از دست می دهند.

رفتار خرید مصرف کننده (هالنسن و اپرسنیک ۲۰۱۵)


مراحلی که مشتریان در آن علاقه مندی و اشتیاق خود را از دست می دهند به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • صفحه اصلی وب سایت
  • جستجوی محصول
  • پس از پیدا شدن محصول
  • سبد خرید
  • صرفنظر از خرید مجدد

یکی از عوامل حائز اهمیت که می تواند علت شکست در هر یک از مراحل ذکر شده در شکل 1 باشد، زمان دانلود غیرقابل قبول است.


تعریف بازاریابی رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی، فناوری هایی مبتنی بر اینترنت هستند که گفتگوی آنلاین را بین مردم تسهیل می نمایند و شامل طیف وسیعی از انجمن های آنلاین دهان به دهان می شوند. از جمله وب سایت های شبکه اجتماعی، وبلاگ ها، اتاق ها و تالارهای گفتگو تحت حمایت شرکت ها، پست الکترونیکی مصرف کننده به مصرف کننده، وب سایت ها و انجمن های رتبه بندی خدمات و محصولات مصرفی، تالارهای گفتگو و انجمن های اینترنتی و سایت هایی که حاوی مطالب صوتی، تصویر، فیلم یا عکس هستند.


ده سایت شبکه اجتماعی محبوب در دنیا در سال ۲۰۱۷


نقش شبکه اجتماعی

شبکه اجتماعی به عنوان یک ابزار ارتباطی دو نقش ترویجی وابسته به هم دارد:

  • شبکه اجتماعی باید هم راستای استفاده از ابزار سنتی ارتباطات بازاریابی یکپارچه باشد. یعنی برای گفتگو با مشتریان شرکت ها باید از رسانه های اجتماعی همچون وبلاگ ها و گروه های فیس بوک و توییتر استفاده کنند. این رسانه ها احتمالاً یا تحت حمایت مالی شرکت قرار دارند یا توسط افراد و سازمان های دیگر حمایت می شوند.
  • شبکه اجتماعی امکان گفتگوی مشتریان با یکدیگر را ایجاد می کند. این نقش از مصادیق بازاریابی دهان به دهان سنتی است. در حالی که شرکت ها نمی توانند پیام های مصرف کننده به مصرف کننده را به طور مستقیم کنترل کنند، ولی می توانند روی گفتگوهایی که مصرف کنندگان با یکدیگر دارند، تاثیر بگذارند. توانایی مصرف کنندگان برای برقراری ارتباط با یکدیگر، میزان کنترل شرکت ها روی محتوا و اشاعه اطلاعات را محدود کرده است. مصرف کنندگانی که امروز کنترل در دستان آن هاست، دسترسی بیشتری به اطلاعات دارند و بیش از هر زمان دیگری بر میزان مصرف رسانه ای تسلط دارند.

مدیران بازاریابی در جستجوی روش هایی برای به کار گیری شبکه های اجتماعی در استراتژی های ارتباطات بازاریابی یکپارچه هستند. پارادایم ارتباطات سنتی که مبتنی بر آمیخته بازاریابی کلاسیک می باشد، باید جای خود را به الگوی جدیدی دهد که شامل تمام اشکال رسانه های اجتماعی به عنوان ابزار بالقوه در طراحی و پیاده سازی استراتژی های ارتباطات بازاریابی یکپارچه می شود. بازاریابان معاصر نمی توانند پدیده رسانه های اجتماعی را نادیده بگیرند، چرا که اطلاعات بازار فعلی بر تجربیات تک تک مصرف کنندگان استوار است و از طریق آمیخته بازاریابی سنتی منتشر می شود. ولی پلتفرم های گوناگون رسانه های اجتماعی که بسیاری از آن ها کاملا مستقل از شرکت هستند توانایی مشتری در برقراری ارتباط با یکدیگر را افزایش می دهند.


 درباره کتاب

کتاب بازاریابی رسانه های اجتماعی از طریق شرح جوامع بسترها و ابزار رسانه های اجتماعی به بازاریابان کمک می کند تا بتوانند تصمیم بگیرند که از کدام یک استفاده کنند و چگونه با بالاترین سطح اثربخشی از آن ها بهره ببرند. این کتاب با رویکردی هدفمند و شفاف و با زبان ساده، نشان می دهد که چگونه کمپین های هوشمندانه طراحی و پیاده سازی می شوند و چگونه می توان نتایج و بازگشت سرمایه گذاری آن ها را سنجید.

این کتاب شما را از بیگانگی و غریبی به سوی چیرگی و استادی در بازاریابی رسانه های اجتماعی خواهد برد. اما این همه مطلب نیست. این کتاب شبیه راهنمایی در سرتاسر فرآیند استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما است. تمامی بینش ها طبعاً توصیف خواهند شد، اما شما همچنین خواهید آموخت چگونه به آن ها دست یابید. بنابراین در این کتاب شما نه تنها آنچه برای اطلاع رسانی برند خود جهت بهبود ارتباطات با بازار هدف نیاز دارید را می خواهید خواند بلکه آنچه برای تدوین و پیاده سازی استراتژی خود به عنوان مبنایی مناسب برای افزایش و حفظ ارزش افزوده و پیشنهاد برند نیاز دارید را یاد خواهید گرفت. تمام این موارد به شیوه ای مختصر ارائه شده اند و به راحتی قابل درک هستند.

این کتاب راهنمای واقعی خواهد بود. از مفاهیم و پیشنهادهای عملی در این کتاب در زندگی خود بهره ببرید! مهارت های خود را پرورش دهید! هنگامی که از نمایش نامه نویس معروف ایرلندی  بریتانیایی و برنده جایزه نوبل، جورج برنارد شاو پرسیدند که چگونه توانسته است یک سخنران قانع کننده، جذاب و درگیر کننده شود، پاسخ داد: من این کار را به همان شیوه ای یاد گرفتم که اسکیت بازی را یاد گرفتم با پشتکار و پیگیری. آنقدر مثل احمق ها رفتار کردم تا بتوانم این کار را انجام دهم.

با مطالعه و تمرین زیاد با این کتاب و با به کار بردن ابزار ایجاد ارتباطات موفق بازاریابی رسانه های اجتماعی در زندگی روزمره تان، شما به متخصص بازاریابی رسانه های اجتماعی تبدیل خواهید شد.

منبع:: بازاریابی رسانه های اجتماعی (یک راهنمای کاربردی)
گروه مولفین:: اسوند هالنسن – فیلیپ کاتلر – مارک اولیور اپرسنیک
گروه مترجمین:: مسعود کیماسی | علی عموئی اوجاکی | شقاییق سخته

مطالب مرتبط

آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی اصطلاحی است که برای توصیف ابزار بازاریابی تحت کنترل یک مدیر به کار می رود. 

 مدیریت شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای پلتفرمی

مدیریت شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای پلتفرمی

تعریف اینکه یک کسب­و­کار پلتفرمی چیست کار دشواری است. واژه پلتفرم در زمینه‌های مختلف به معانی گوناگون به ­کار رفته است. 

خودکارسازی و رسانه های اجتماعی

خودکارسازی و رسانه های اجتماعی

فرآیند خودکارسازی در رسانه های اجتماعی بر زمانبندی مطالب جهت انتشار در زمان مشخصی در آینده دلالت دارد. 

محصولات مرتبط