آمیخته بازاریابی

  • آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی اصطلاحی است که برای توصیف ابزار بازاریابی تحت کنترل یک مدیر به کار می رود. مدیران باید در مورد این ابزار مختلف تصمیم گیری کنند تا موقعیت رقابتی شفافی را در بازار مطابق با ماهیت کلی استراتژی بازاریابی ایجاد کنند. این ابزار که آمیخته ی بازاریابی را تشکیل میدهند شامل چهار عنصر محصول، قیمت، ترویج و مکان است.

شکل ۱. چهار عنصر آمیخته بازاریابی


این عناصر در بازاریابی خدمات به هفت عنصر با افزودن کارکنان، فرآیند و عوامل فیزیکی گسترش می یابند. از طریق این آمیخته ی بازاریابی، استراتژی شکل عملی به خود می گیرد. به بیان دیگر آمیخته بازاریابی توصیف عملی و کاملی از استراتژی بازاریابی است. مشتریان دانش یا علاقه ای به استراتژی ندارند. چیزی که مورد نظر آنها می باشد سود یا مطلوبیتی است که از ارتباط با آمیخته ی بازاریابی تجربه می کنند.

در این راستا تشخیص این موضوع حائز اهمیت است که تصمیمات اتخاذ شده در مورد آمیخته ی بازاریابی ابعاد استراتزیکی و تاکتیکی دارند. بعد استراتژیک آمیخته ی بازاریابی با تصمیماتی پیرامون اهمیت نسبی عناصی مختلف آمیخته ی بازاریابی مرتبط است.

برای مثال، ترویج و به ویزه تبلیغات تلویزیونی نقش مهمی را در آمیخته ی بازاریابی برای حوزه های خرده فروشی خدمات مالی ایفا می کنند. لیکن ممکن است برای خدمات مالی شرکتی تخصصی نامناسب باشند.

شکل ۲. هفت عنصر آمیخته بازاریابی


نقش آمیخته ی بازاریابی خدمات مالی

باید مد نظر داشت آمیخته بازاریابی چیزی ست که تجربه ی مشتری را تعیین می کند. بنابراین، نقش آمیخته ی بازاریابی کسب رضایت مشتری و هم چنین ارتقا ارزش سهام سهامدار است. تصمیم به خرید مشتری بر اساس عرضه کلی خدمات و هم چنین بر اساس نحوه ی رفع نیاز وی از طریق این خدمات شکل می گیرد.

عرضه یک خدمت می تواند به عناصر محصول، قیمت، ترویج و مکان تفکیک شود که این عناصر اساس آمیخته ی بازاریابی سنتی را تشکیل می دهند.

مدیران بازاریابی به منظور اجرای استراتزی بازاریابی تصمیمات لازم را در مورد این متغیرها اتخاذ می کنند به خصوص آنها از این متغیرها برای ایجاد موقعیت شفاف برای بازار استفاده می کنند و چگونگی رفع نیازهای مشتریان هدف  را از طریق محصولات خود نشان می دهند.

مشتریان هدف هر بخش از بازار منتخبف باید تحت لوای آمیخته بازاریابی خاص خود باشند، مگر این که سازمان استراتژی نامتمایزی را برگزیده باشد، در این صورت آمیخته ی بازاریابی باید طوری تنظیم گردد که متناسب با خصوصیات هر بخش مجزا باشد. این استراتژی علاوه بر بخش بندی بازار، اساس مزیت رقابتی شرکت را تشخیص خواهد داد.


مدیریت آمیخته ی بازاریابی

در مدیریت آمیخته بازاریابی، هر تصمیمی که در مورد هر یک از ابزار اتخاذ می گردد پیامی به مشتریان انتقال خواهد داد. برای مثال قیمت بالای محصول می تواند به معنای کیفیت بالای آن باشد. عرضه ی محصول در تعداد محدودی از فروشگاه ها می تواند از منحصر به فرد بوردن آن حکایت نماید. از این رو اگر از آمیخته ی بازاریابی به منظور ایجاد موقعیت رقابتی مطلوب سازمان بهره برداری گردد در این صورت دو نیاز اساسی وجود خواهد داشت:


 سازگاری با موقعیت

تصمیم گیری در مورد هر عنصر آمیخته باید مطابق با موقعیتی باشد که انتخاب شده است. برای مثال " مای بانک" تصمیم به ترویج سبک زندگی جوان پسندانه در مالزی گرفت. این بانک از طریق یک رویداد ترویجی اصلی، از این تصمیم پشتیبانی نمود، رویداد ترویجی شامل موسیقی زنده، عرضه های ترویجی برای تلفن همراه و یک مسابقه به همراه اعطای یک ماشین فولکس بیتل به عنوان جایزه بود.

این رویدادها مطابق با تصویر جوان پسندانه بودند. اما اگر جایزه ی آن به یک ولوو تغییر داده میشد خود مشتریان به این ناسازگاری و عدم تطابق پی برده و هدف ترویج موفق آمیز نمی شد.


هم افزایی حاصل از عناصر آمیخته

بعد از کسب اطمینان در مورد سازگاری یک عنصر آمیخته با موقعیت منتخب، باید از هماهنگی همه عناصر آمیخته با یکدیگر اطمینان حاصل کرد. زیرا هریک از عناصر آمیخته پیام بسیار واضحی در مورد سازمان، محصولات و خدمات آن به مشتری ارائه می دهند.

انتقال پیام یکسان به مشتریان توسط هر یک از عناصر آمیخته، هم افزایی بسیار واقعی ایجاد میکند. و اگر عناصر آمیخته پیام های ناهمانهگ و متفاوتی را به مشتری ارسال کنند او را دچار سردرگمی می کنند.

بنابراین یک آمیخته ی بازاریابی موثر و کارآمد باید به دنبال ایجاد هم افزایی عناصر مجزا و سازگاری با موقعیت استراتژیک باشد. هر یک از عناصر آمیخته ی بازاریابی نباید به طور جدا دیده شوند و همیشه باید در ارتباط با یکدیگر باشند.


عامل کارکنان در آمیخته ی بازاریابی

عامل کارکنان در آمیخته ی بازاریابی بر نقش مهم ایفا شده توسط افراد در حوزه ی ارائه خدمات مالی تاکید می کند. مصرف کنندگان غالبا به سختی جزئیات دقیق خدمات مالی را درک خواهند کرد، آنها اغلب چیز قابل لمسی برای مخارج خود نمی بینند و منافع بسیاری از خدمات مالی نیز در آینده روشن می گردد.

افزون بر این ارائه ی اطلاعات و خرید خدمات مالی بستگی به تعامل میان خریدار و نمایندگی های سازمان دارد. این خصایص خدمات مالی بدان معناست که تصمیم خرید، به شدت متاثر از نحوه ی تعامل میان مشتریان و کارکنان می باشد. افرادی که خدمت را عرضه می کنند بر نحوه دیده شدن محصول از سوی مشتری، چگونگی ارتقا و تحویل محصول تاثیرگذار است.

به ویژه، عنصر کارکنان در بحث بازاریابی خدمات، با فروش شخصی مرتبط است که هم با عنصر ترویج و هم با عنصر توزیع آمیخته ی بازاریابی خدمات، مربوط می گردد. علاوه بر این با عنصر محصول نیز مرتبط است چرا که تاثیر مهمی روی کیفیت کالا دارد.

 

منبع:: کتاب بازاریابی خدمات مالی
نویسندگان:: کریستین ا̗نو | نایجل وایت
مترجم:: دکتر سید مهدی جلالی

مطالب مرتبط

بازاریابی خدمات مالی

بازاریابی خدمات مالی

با تغییر و تحولات جهانی و تغییر اقتصاد صنعتی به اقتصاد خدماتی و توسعه سریع سازمان ها و موسسات خدماتی ...

درباره کتاب بازاریابی و خدمات مالی

درباره کتاب بازاریابی و خدمات مالی

مطالب کتاب بازاریابی و خدمات مالی با بحث در خصوص سهم بالقوه رفاه اجتماعی و اقتصادی در توسعه اقتصادی آغاز می شود. 

درباره کتاب ارتباطات بازاریابی

درباره کتاب ارتباطات بازاریابی

مدیریت راهبردی ارتباطات بازاریابی به یک رویکرد نظام مند و منظم نیاز دارد. ارتباطات بازاریابی موثر با انتخاب ...

استراتژی و تاکتیک‌های بازاریابی

استراتژی و تاکتیک‌های بازاریابی

مدل کسب‌وکار یک شرکت شامل دو جزء کلیدی است: استراتژی و تاکتیک‌ها. استراتژی، بازار هدفی که  شرکت در آن فعالیت می‌کند..

بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی

جلب توجه بازدیدکنندگان به وب سایت شرکت حرکت عظیمی است ولی فقط اولین مرحله است.