بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM چیست؟

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM چیست؟

با ظهور وب سایت های شبکه اجتماعی، رسانه های اجتماعی واسط جدیدی بین کسب و کاری که درصدد پیشبرد فروش محصول است و مشتریانی است که از رسانه های اجتماعی جهت آگاهی بیشتر درباره یک محصول خاص استفاده می کنند.

امروزه اهمیت کلی رسانه های اجتماعی، منجر به شکل گیری رشته جدیدی در حوزه بازاریابی شده است، رشته ای که بازاریابی رسانه های اجتتماعی نامیده شده است. هدف اصلی این رشته بهره مند شدن از منافعی است که شبکه های اجتماعی در راستای تحقق برخی اهداف بازاریابی مانند پیشبرد فروش، برقراری ارتباطط با مشتریان و غیره ارائه می کنند.


درباره بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing) که به اختصار SMM نامیده می شود، یکی از انواع بازاریابی دیجیتال است. این نوع بازاریابی نسبتاً جدید که از زمان روی کار آمدن شبکه های اجتماعی مطرح شد، امروزه یکی از روش های مؤثر در بازاریابی و همچنین برندسازی به شمار می رود.

در بستر بازاریابی رسانه های اجتماعی، کسب و کارها می توانند ارتباط خود را با کاربران نزدیک تر نموده و دیدگاه ها، پیشنهادات و انتقادات آن ها را به صورت مستقیم مشاهده و دریافت کنند. در بازاریابی رسانه های اجتماعی یک کسب وکار می تواند با ارائه محتوای مرتبط، مفید و کاربردی، کاربران را جذب کرده و آن ها را وفادارتر می سازد.

یکی از مهمترین ویژگی های رسانه های اجتماعی، قابلیت به اشتراک گذاری محتواست. از این طربق می توان با یک برنامه بازاریابی درست و هدفمند، به سرعت در هر رسانه اجتماعی کاربر جذب کرد.

برنامه های بازاریابی رسانه های اجتماعی معمولاً بر تلاش برای ایجاد محتوایی تمرکز دارند که به واسطه آن می توانند توجه مخاطبین را جلب و آن ها را تشویق به اشتراک گذاری محتوا در رسانه های اجتماعی کنند. تبلیغ توصیه ای شفاهی الکترونیکی (e WoM) منجر شده که کاربران از طریق اینترنت (به ویژه رسانه های اجتماعی) در رابطه با یک رخداد، کالا، خدمات، برند یا شرکت، مطالبی را به اشتراک بگذارند.




انواع وب سایت های رسانه های اجتماعی

بیشتر افراد هنگامی که واژه رسانه های اجتماعی را می شنوند، وب سایت های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر را تصور می کنند. اما در واقع این واژه به وب سایت های متفاوتی دلالت دارد که تعامل میان کاربران و تبادل اطلاعات از طریق انواع مختلفی از کانال ها را امکان پذیر می سازند.

بر اساس انواع پروفایل های اجتماعی، فرآیندهای اجتماعی، انواع تعامل و انواع محتوایی که مبادله می شود، تا کنون شش نوع رسانه اجتماعی ایجاد شده است:

  • پروژه های همکاری جویانه: این رسانه اجتماعی شامل مجلات آنلاین، ویکی ها، پلتفرم های پرسش و پاسخ و غیره است.
  • بلاگ ها و میکرو بلاگ ها: این رسانه اجتماعی شامل پلتفرم هایی مانند توییتر و تامبلر است. جایی که محتوا به صورت مقالات متنی کوتاه و بلند به اشتراک گذاشته می شود.
  • جوامع محتوا: وب سایت هایی مانند یوتیوب، و این و غیره جایی که در آن محتوا به اشتراک گذاشته می شود. پس از آن کاربران می توانند با اشتراک دیدگاه های خود درباره محتوا با یکدیگر تعامل داشته باشند.
  • وب سایت های شبکه اجتماعی: این گروه شامل وب سایت هایی است که معمولاً افراد آن را به طور کلی به عنوان رسانه های اجتماعی می شناسند. وب سایت هایی مانند فیس بوک و گوگل پلاس در این گروه قرار دارند.
  • وب سایت های بازی مجازی: یکی از وب سایت های معروف در این گروه، جهان جنگ پیشه است.
  • وب سایت های اجتماعی مجازی: طراحی بازی مانند به کاربران امکان می دهد هویت مجازی خلق کنند و با کاربران دیگر از طریق پلتفرم آنلاین تعامل برقرار نمایند.


درگیری رسانه های اجتماعی چیست؟

درگیری رسانه های اجتماعی بر احتمال آن که کاربر در فعالیت خاصی مشارکت داشته باشد، مانند تأیید کردن، اظهارنظر کردن، کلیک کردن، یا اشتراک گذاری در نتیجه تشویق شما، دلالت دارد. طرح فعالیت در شبکه های اجتماعی باید بدین صورت انجام شود که مخاطب را درگیر کرده و به وی الهام بخشد که به شما کمک می کند به روشی به آن ها دسترسی پیدا کنید که این روش در شبکه های اجتماعی خاصی قابل دسترس است.




درگیری رسانه های اجتماعی چگونه افزایش می یابد؟

رویکردهای متعددی نسبت به فعالیت رسانه های اجتماعی وجود دارد که می توانند به افزایش درگیری کمک کنند. با این وجود بدون در نظر گرفتن رویکردی که شما به کار می برید یا نوع کسب و کاری که از طریق شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنید، در اینجا نکات کلی درباره آن که چگونگ درگیری رسانه های اجتماعی افزایش یابد وجود دارد:

 

الف. زمانبندی مناسبی انتخاب کنید

انتخاب زمانبندی مناسب عمل بسیار مهمی است. همان طور که ممکن است بر این واقعیت تأثیر گذارد که مخاطب هدف تان مطلبی را که منتشر می سازید، مشاهده کند. اگر شما یک به روزرسانی وضعیت را منتشر سازید در حالی که دنبال کنندگان تان آنلاین هستند به احتمال قوی جذابیت این به روز رسانی وضعیت را افزایش می دهید. این امر به خصوص در رابطه با شبکه هایی مانند توییتر و فیس بوک صادق است. در آخرین به روز رسانی الگوریتم های این شبکه ها سعی شده است اهمیت یک مطلب ارزیابی شود تا از اغماض مطالب مهم جلوگیری گردد.

به طور کلی زمانی رسانه اجتماعی خود را به روز رسانی کنید که تصور می کنید دنبال کنندگان تان آنلاین هستند. به این منظور می توانید از ابزار آمارگیری که در شبکه های اجتماعی که مخصوص کسب و کار راه اندازی شده اند در دسترس هستند برای آگاهی از زمان های آنلاین دنبال کنندگان خود استفاده کنید.


 ب. مخاطب هدف خود را خطاب قرار دهید

شما باید بدانید که چه کسی را خطاب قرار می دهید تا رویکرد موفقی ایجاد کنید که برای مخاطب شما جذاب است. اگر افراد را مستقیماً با استفاده از زبان و عباراتی که با آن آشنا هستند خطاب قرار دهید فضایی ایجاد خواهید کرد که در آن کاربران می توانند احساس اعتماد به نفس و راحتی داشته باشند.

شناسایی مخاطب هدف کمک می کند علاوه بر یافتن زبان مناسب، زمان مناسب برای به روز رسانی را نیز انتخاب کنید. زیرا آگاهی از عادات مخاطب به شما کمک می کند دریابید چه زمانی بیشتر احتمال دارد که آن ها آنلاین باشند.


ج. واقعی باشید

رویکرد صداقت به شما اطمینان می دهد رابطه ای با مخاطب هدف خود برقرار کنید که مزایای دو جانبه دارد. مخاطب شما در صورتی که رابطه با شما را صادقانه و واقعی پندارد، در می یابد که شما قابل اعتماد و راستگو هستید. سعی کنید از مطالب عمومی یا اشتراک صرفاً پیوندها پرهیز کنید. زیرا اغلب مصنوعی و غیرجذب در نظر گرفته شده و درگیری مخاطب هدف شما را کاهش می دهد.


معرفی کتاب

در رابطه با ابزار و استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی کتاب "بازاریابی شبکه های اجتماعی" را معرفی می کنیم. مباحث کتاب بازاریابی رسانه های اجتماعی با برخی مفاهیم اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی و معرفی برخی از شبکه های اجتماعی معروف مورد استفاده شرکت ها، آغاز خواهد شد. سپس نشان می دهد که چگونه از رسانه های اجتماعی می توان بیشترین مزایا را کسب نمود و استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی چگونه باید طراحی شوند تا نتایج مطلوبی به دست آید. علاوه بر این مطالبی نیز درباره محتوا و شیوه های جذاب تر نمودن این محتو و همچنین نکاتی درباره اینکه چگونه محتوا را می توان از طریق رسانه های اجتماعی نشر داد، مطرح می شود، زیرا همه این موضوعات، عناصر جدائی ناپذیر بازاریابی رسانه های اجتماعی به شمار می روند.

ابزار معرفی شده در این کتاب صرفاً به عنوان چند نمونه پیشنهادی، مطرح می شوند و بیشتر آنها دارای جایگزین های رایگان و غیررایگان می باشند. در این کتاب صرفا کارکدهایی که هر گروه از ابزار خاص ارائه می کنند و امکان استفاده از آن کارکردها برای مخاطبان این کتاب وجود دارد، معرفی شوند. این کارکردها می توانند به شما در برنامه ریزی و مدیریت استفاده از رسانه های اجتماعی کمک کنند.

منبع:: کتاب بازاریابی رسانه های اجتماعی
نویسنده:: مؤسسه بازاریابی الکترونیکی - eMarketing Institute
گروه مترجمین:: دکتر نگین سنگری | مژگان کمپانی | فاطمه صابریان

مطالب مرتبط

 مدیریت شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای پلتفرمی

مدیریت شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای پلتفرمی

تعریف اینکه یک کسب­و­کار پلتفرمی چیست کار دشواری است. واژه پلتفرم در زمینه‌های مختلف به معانی گوناگون به ­کار رفته است. 

خودکارسازی و رسانه های اجتماعی

خودکارسازی و رسانه های اجتماعی

فرآیند خودکارسازی در رسانه های اجتماعی بر زمانبندی مطالب جهت انتشار در زمان مشخصی در آینده دلالت دارد. 

محصولات مرتبط