روش هایی که هنگام بهینه سازی محتوا باید از آنها اجتناب کرد

  • روش هایی که هنگام بهینه سازی محتوا باید از آنها اجتناب کرد

بازاریابی محتوا نوعی بازاریابی است که از طریق ایجاد و انتشار مطالب آنلاین به طور مستقیم یا غیرمستقیم جایگاه و عملکرد یک برند را بهبود می دهند. بازاریابی محتوا به فرآیند تولید و به اشتراک گذاری محتوایی می پردازد که موجب حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می شود. این محتوا و اطلاعات می تواند اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافیک، مطالعه موردی، راهنما و دستورالعمل ها، سؤالات و پاسخ ها، مقالات و تصاویر و انواع دیگری باشد.

شرکت هایی که از استراتژی بازاریابی محتوا استفاده می کنند، همواره در دستیابی به اهداف شان نتایج بهتری را نشان می دهند. این شرکت ها از محتوا با رویکردهای مختلفی مانند سودمندی، آموزش، سرگرمی و ... استفاده می کنند. به همین علت است که تولید و انتشار محتوای با کیفیت بالا بخش مهمی از استراتژی کسب وکاری محسوب می شود که از این نوع بازاریابی استفاده می کند.


بهینه سازی محتوا

بهینه سازی به دو بخش بهینه سازی داخل و خارج سایت تقسیم می شود. این تقسیم بندی بر مبنای جایی که بهینه سازی موتور جستجو صورت می گیرد، قرار داد. بهینه سازی محتوا یکی از عوامل و فاکتورهای مهم بهینه سازی داخل سایت محسوب می شود.

هنگامی که بحث بهینه سازی محتوا مطرح می شود، شما می خواهید بر آنکه چگونه عملکرد محتوا را با پیروی از دستورالعمل ها و روش های پیشنهاد شده بهبود بخشید، تمرکز کنید. از طریق محتوای وب سایت شما مستقیماً با خزندگان موتور جستجو ارتباط برقرار می کنید و به آنها اطلاع می دهید که موضوع محتوا و اساساً وب سایت چیست؟ اگر شما به درستی محتوا را بهینه سازی کنید خزندگان قادر خواهند بود چنین محتوایی را شاخص گذاری کرده و آن را به کلمات کلیدی مناسب مربوط سازند. بدین ترتیب، هنگامی که یک واژه مرتبط در موتور جستجو بررسی می شود، وب سایت شما به عنوان یکی از نتایج نشان داده خواهد شد.

از آنجا که داشتن رتبه بالا در صفحه نتایج موتور جستجو SERP بیشترین تعداد کلیک ها را ضمانت می کند، این می تواند هدف شما باشد. سعی کنید از طریق بهینه سازی محتوا در وب سایت خود آن را محقق سازید.


استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

نخستین عنصر بهینه سازی محتوا، کلمه کلیدی است. کلمه کلیدی یک کلمه یا گروهی از کلمات است که به محتوای وب سایت تان مربوط است. کلمه کلیدی باید به موضوع وب سایت و به کسب و کار شما مرتبط باشد. بدین ترتیب، هنگامی که جست و جویی انجام می شود که شامل کلمه یا عبارت کلیدی شماست، سایت شما در میان نتایج پدیدار خواهد گشت.

چنانچه وب سایت به کلمه کلیدی نادرست و غیرمرتبط مربوط باشد، ترافیک غیرمرتبطی را جذب خواهد کرد و شما قادر نخواهید بود بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید. همچنین این امر منجر به افزایش نرخ پرش وب سایت تان نیز خواهد شد. نرخ پرش بالا نشان دهنده این است که محتوایی که در نتایج جستجو نشان داده شده با کلمه کلیدی که مورد نظر کاربر بوده مرتبط نبوده و همین امر منجر به از دست دادن رتبه در صفحات نتیجه موتور جستجو خواهد شد.

پیشنهاد می شود از کلمات مترادف با کلمه کلیدی نیز استفاده کنید. از طرف دیگر توصیه می شود از کلمات کلیدی بسیار در متن خود استفاده نکنید. اینجاست که چگالی کلمه کلیدی به عنوان معیاری برای کمک به شما مطرح می شود. موتورهای جستجو محتوایی که در آن کلمات کلیدی به حد افراط به کار برده شده اند را به عنوان هرزنامه علامت گذاری می کنند.

هیچ دستورالعمل رسمی در مورد آن که چه درصدی از چگالی کلمه کلیدی توصیه شده وجود ندارد اما بیشتر متخصصان سئو موافق هستند که باید بین 1 تا 3 درصد باشد.


بهینه سازی بیش از حد

مدیران سایت در تلاش برای بهینه سازی وب سایت ها با استفاده از روش هایی شک برانگیز هستند . هر چند ممکن است این اقدامات به عنوان بهینه سازی به نظر برسد، در واقع بهینه سازی بیش از حد هستند و ممکن است منجر به خسارت شود. در ادامه مواردی از بهینه سازی بیش از حد ذکر شده است:

  •   متن لنگر با متن URl متناسب باشد.
  • جذب ترافیک با کلمه کلیدی غیرمرتبط
  •   همه پیوندها به صفحات سطح بالا ارجاع داده شوند
  •   همه پیوندهای جاذبه ای از اظهارنظرها یا گردهمایی ها نشأت می گیرند.
  •  استفاده از چندین برچسب h1 در یک صفحه
  • جایگذاری تعداد زیادی کلمه کلیدی در پانویس
  •  جایگذاری پیوندهای مرتبط در پانویس
  •   درصد بالای چگالی کلمه کلیدی


پنهان سازی

با این اقدام شما محتوا یا URL های مختلف را به کاربران انسان و ربات های جستجو نشان می دهید. در صورتی که وقتی ربات گوگل صفحات وب شما را بازدید می کنند چیزی که مشاهده می کنند باید دقیقاً مانند آن چیزی باشد که یک کاربر انسانی مشاهده می کند. در واقع پنهان سازی (clocking) یکی از تکنیک های کلاه سیاه است و برای فریب دادن موتورهای جستجو استفاده می شود. پنهان سازی باعث می شود شما از ایندکس گوگل حذف شوید.


اظهارنظرها در مورد وب سایت

اظهارنظرها در مورد وب سایت یا بلاگ شما روش مناسبی برای ایجاد یک جامعه و برقراری ارتباط با گروه هدف تان است. این روش درگیری مخاطب با وب سایت شما را نشان می دهد و فرصت خوبی برای کسب بازخورد از خوانندگان است. به همین دلیل است که شما باید بازدیدکنندگان را تشویق کنید نظر خود را بیان کرده و به بحث و گفتگو ملحق شوند.

این روش نیز مکرراً مورد سوء استفاده هرزنامه نویسان (کسانی که هرزنامه ها را می نویسند و تبلیغات و پیوندهای غیرمرتبطی در واقع برای وب سایت شما زیان آور هستند) قرار میگیرد. در مواجهه با این مشکل شما باید به دقت این فعالیت را دنبال کنید تا بتوانید هر اظهارنظر مشکوک و بیهوده را حذف کنید. متناوباً می توانید از ابزارهای ضدهرزنامه استفاده کنید که در برابر متن هرزنامه اثربخش هستند. اما این ابزار در برابر اظهارنظرهای بیهود و مشکوک که به دست بشر ایجاد شده اند هیچ تأثیری ندارند.


منبع:: کتاب بازاریابی محتوا
نویسنده:: Emarketing Institute
گروه مترجمین:: دکتر نگین سنگری (عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا) | مژگان کمپانی | فاطمه صابریان

مطالب مرتبط

سئو چیست  و کاربردهای آن کدام است؟

سئو چیست و کاربردهای آن کدام است؟

از آنجایی که موفقیت و محبوبیت یک موتور جستجو از طریق توانایی آن در تولید نتایج مرتبط تر...

تکنیک های رایج سئو

تکنیک های رایج سئو

سئو به­ طور کلی متشکل از روش­ های پیچیده­ای مانند شناخت الگوریتم ­ها و تجزیه وتحلیل دقیق اینترنت نیست...

محصولات مرتبط