سئو چیست و کاربردهای آن کدام است؟

  • سئو چیست  و کاربردهای آن کدام است؟

از آنجایی که موفقیت و محبوبیت یک موتور جستجو از طریق توانایی آن در تولید نتایج مرتبط تر در هر جستجوی صورت گرفته مشخص می شود، کیفیت پایین یا نتایج نامرتبط می تواند سبب سوق دادن کاربران به منابع جستجوی دیگر شود. به همین دلیل، موتورهای جستجو با توسعه الگوریتم های رتبه بندی پیچیده تر به این ضرورت پاسخ دادند و تدابیری اندیشیدند که به واسطه آن، سایت هایی با ویژگی های خاص در رتبه های نخست صفحات نتایج جستجو ظاهر می شدند. به این ترتیب، مدیرانی که علاقه مند بودند وب سایت هایشان در نتایج جستجوی کاربران، زودتر ظاهر شده و مورد توجه قرار گیرد، ملزم به رعایت موارد خاصی شدند.


تعریف سئو

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو، فرآیند یا علمی است که قابلیت مشاهده سایت ها را در موتورهای جستجو، بهبود می دهد وبهینه می سازد. در نتیجه آن ها سطح مطلوب ترافیک مرتبطی را کسب می کنند که به یک سایت می تواند هدایت شود. از این رو کلمه بهینه سازی برای توصیف این اقدام استفاده شده است.

سئو ممکن است شامل انواع مختلف جستجو باشد، از جمله جستجوی تصویر، ویدئو، مقالات، اخبار، و نقشه. سئوی یک وب سایت از منظرهای مختلف و براساس معیارهای متعدد، توسط موتورهای جستجو بررسی و بازبینی می شود.


عوامل مؤثر بر سئو

از نظر آماری ثابت شده که هرقدر یک وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو جایگاه بالاتری داشته باشد و یا زودتر نمایان شود؛ احتمالاً ترافیک بیشتری از کاربران آن موتور جستجو کسب می کنند.

دومین عامل مؤثر بر ترافیک، تعداد دفعاتی است که یک وب سایت معین در صفحه نتایج موتور جستجو پدیدار می شود. هدف اصلی یا اساسی بهینه سازی موتور جستجو، بیشینه ساختن هر دو بعد حضور است تا ترافیک بیشتری را به سمت یک وب سایت از سوی یک موتور جستجو هدایت کند.


خزندگان یا عنکبوتها

موتورهای جستجو از روبات های اینترنتی که خزنده یا عنکبوت نامیده می شوند جهت نمایه سازی وب سایت ها در اینترنت و به روز نگه داشتن نمایه سازی آن ها استفاده می کنند. فرآیند خواندن و فهرست کردن وب سایت ها در اینترنت خزیدن نامیده می شود.

 

الگوریتم های سئو

در همکاری با خزندگان الگوریتم هایی نگاشته می شوند تا از نمایه سازی هایی که این عنکبوت های اینترنتی به وجود می آورند، نتایجی ایجاد شود. به خاطر داشته باشید سئو به بهبود نتایج طبیعی که یک موتور جستجو برای یک وب سایت ایجاد می کند، می پردازد. منظور از طبیعی نتایجی است که از طریق پرداخت پول به موتور جستجو بهینه سازی نشده اند.


چرا سئو مهم است؟

به دو دلیل موتورهای جستجو ستون اصلی شهرت و دیده شدن هر وب سایتی هستند:

  • اول:  موتورهای جستجو بزرگراه های مجازی هستند که از طریق آن ها بخش قابل ملاحظه ترافیک اینترنتی جریان یافته و مقاصد خود را پیدا می کنند.
به گفته مجله فوربز، در پایان سال ۲۰۱۳ تنها گوگل ۴۰% از کل ترافیک اینترنت را ایجاد کرد. بنابراین، اگر یک وب سایت در برقراری ارتباط با موتورهای جستجو موفق نباشد، در واقع، اکثریت ترافیکی که در اینترنت یافت می شود را از دست می دهد.

  • دوم: یکی از ویژگی های اصلی موتورهای جستجو، توانایی آن ها در ایجاد و هدایت ترافیک هدف گذاری شده به سمت یک وب سایت است. به عبارت ساده تر، هدایت بازدیدکنندگان هدف گذاری شده که یک موتور جستجو برای یک وب سایت ایجاد می کند، مؤلفه اجتناب ناپذیر موفیت و رشد یک وب سایت هستند. موتورهای جستجو منبع اصلی و منحصر بفرد شهرت و درآمد یک کسب و کار هستند و به هیچ وجه با هیچ کدام از سایر انواع بازاریابی قابل مقایسه نیستند. در نتیجه سرمایه گذاری در سئو برای دستیابی به موفقیت در هر سرمایه گذاری اینترنتی به دلیل خطراتی که این نوع سرمایه گذاری ها به همراه داند، ضروری است.


تکنیک های سئو

تکنیک های سئو به روش های متعددی طبقه بندی می شوند اما یکی از این روش های دسته بندی دارای ماهیت قانونی یا آیین نامه ای است. این دسته بندی سئوی  کلاه سیاه است که در مقابل سئوی کلاه سفید قرار می گیرد. حدفاصل بین این دو نوع تکینک نیز سئوی کلاه خاکستری است.


سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سیاه متشکل از تکنیک هایی است که موتورهای جستجو آن ها را تأیید نکرده و در برخی موارد آن ها را مجاز نمی شمارند. این تکینک ها می توانند باعث جریمه شدن یک وب سایت شوند که به معنای از دست دادن رتبه یا حذف کامل از نتایج موتور جستجو می باشد. تمامی تکنیک های کلاه سیاه حول محور فریب دادن و اغفال کردن موتورهای جستجو می چرخند و درصدد ایجاد رتبه بندی بالاتر و نتایج بهتر برای وب سایت هستند.


سئوی کلاه سفید

برخلاف سئوی کلاه سیاه که یک سرمایه گذری کوتاه مدت است، سئوی کلاه سفید سرمایه گذاری طولانی مدت به حساب می آید. سئوی کلاه سفید متمرکز بر ایجاد محتوای بهتر، خدمت رسانی و ایجاد پایگاه گسترده تر کاربر می باشد. درواقع سئوی کلاه سفید بهینه سازی وب  سایت در قالب دستورالعمل هایی است که موتور جستجو آن ها را تأیید کرده است.

 

سئو از منظر بازاریابی

از منظر بازاریابی، سئو به بازاریابی اینترنتی کمک بسیاری می کند و چگونگی عملیات موتورهای جستجو و اینکه کاربران چه چیزی را جستجو می کنند و چه کلمات کلیدی را تایپ می کنند و به کدام یک از موتورهای جستجو بیشتر توجه می کنند، مورد بررسی قرار می دهد.

هنگامی که بحث پیشرفت کردن و بهتر کردن در بازار رقابتی امروز و در اینترنت مطرح می شود، داشتن قابلیت دید و رتبه بهتر در موتورهای جستجو می تواند در موفقیت یک کسب و کار تحول کلی ایجاد کند. سرمایه گذاری در سئو به سرعت به بخش جدایی ناپذیر استراتژی بازاریابی کسب و کارها، گروه ها و افراد مستقل در کنار روش های دیگر تبدیل می شود که بودجه بازاریابی را مصرف می کنند، مانند تبلیغات، حمایت ها، بازاریابی رسانه های اجتماعی و غیره. دلیل آن بسیار ساده است: تجربه.

سرمایه گذاری در سئو هزینه های آن را جبران کرده و کسب و کار ها پس از اینکه سئو را بخشی از بازاریابی خود قرار دادند، شاهد دستاوردهای قابل ملاحظه در شهرت و درآمد خود خواهند بود. 

منبع:: کتاب سئو
مؤلف:: Emarketing Institute
مترجمین:: دکتر نگین سنگری | فاطمه صابریان | مژگان کمپانی

مطالب مرتبط

تکنیک های رایج سئو

تکنیک های رایج سئو

سئو به­ طور کلی متشکل از روش­ های پیچیده­ای مانند شناخت الگوریتم ­ها و تجزیه وتحلیل دقیق اینترنت نیست...

استفاده از رسانه های اجتماعی در پیشبرد فروش

استفاده از رسانه های اجتماعی در پیشبرد فروش

هنگامی که بحث پیشبرد فروش در شبکه های اجتماعی مطرح می شود، دو بخش اصلی وجود دارد...

امتیاز کیفیت را چگونه بهبود ببخشیم

امتیاز کیفیت را چگونه بهبود ببخشیم

گوگل چگونه تصمیم می گیرد کدام تبلیغ را نمایش دهد، چگونه تبلیغات را در فهرست تبلیغات مرتب می کند،

تبلیغ درموتورهای جستجو بینگ و یاهو

تبلیغ درموتورهای جستجو بینگ و یاهو

موتورهای جستجوی بینگ و یاهو خدمات تبلیغاتی را ارائه می دهند که تبلیغات در بینگ نامیده می شود. 

استراتژی های بازاریابی مشارکتی برای فعالان اقتصادی

استراتژی های بازاریابی مشارکتی برای فعالان اقتصادی

به عنوان یک تلاش تجاری، بازاریابی مشارکتی به برنامه ای برای اجرا و مدیریت موفق نیاز دارد. ..

بازاریابی مشارکتی و بازاریابی آنلاین

بازاریابی مشارکتی و بازاریابی آنلاین

بازاریابی مشارکتی بخشی از بازاریابی آنلاین است که نشان دهنده مدل بازاریابی مبتنی بر عملکرد است 

روش های بهینه سازی محتوا که باید از آنها اجتناب کرد

روش های بهینه سازی محتوا که باید از آنها اجتناب کرد

بهینه سازی به دو بخش بهینه سازی داخل و خارج سایت تقسیم می شود. این تقسیم بندی ...

محصولات مرتبط