درباره کتاب بانکداری الکترونیکی

  • درباره کتاب بانکداری الکترونیکی

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به موسسات و سازمانها این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های تجاری و مبادلات خود را با سرعت و انعطاف‌پذیری انجام دهند. لذا بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی تاثیرات شگرف این پدیده را بیش‌از‌پیش نمایان ساخته است. مزایای فراوان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگانی شامل صرفه‌جویی در هزینه مبادلات، افزایش بهره‌وری بنگاه و صنعت، تغییر فرآیندهای مدیریت و تولید بنگاه‌های اقتصادی، کاهش هزینه تمام شده وقیمت کالا و تسهیل تجاری موجب توجه روزافزون به این پدیده نوین شده است.

برخی دولت‌ها در کشورهای پیشرفته با بسترسازی حقوقی، قانونی، اقتصادی، فنی، مخابراتی و ارتباطی و باسیاست گزاری و هدایت کلان به توسعه تجارت و بانکداری الکترونیکی همت گمارده‌اند. در این کشورها بخش خصوصی پویا و کارآمد محوریت را به عهده گرفته و از آخرین تحولات فنی در فعالیت های خود استفاده می‌کند.

از سوی دیگر در برخی کشورهای درحال توسعه پیشرو همانند کشورهای آسیای جنوب شرقی، دولت‌ها علاوه بر سیاست گزاری و هدایت کلان، حمایت گسترده‌ای از توسعه تجارت و بانکداری الکترونیکی به عمل آورده‌اند.


بخوانیم: خدمات الکترونیک - انتشارات ادیبان روز


رشد و گسترش روزافزون فناوری ارتباطات، انقلابی را در ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها و عملکرد سازمان‌ها ایجاد کرده است. این فناوری روش‌های کارکرد و نگرش افراد، سازمان‌ها، دولت‌ها را دگرگون ساخته وباعث ایجاد صنایع نوین، مشاغل جدید و خلاقیت در انجام امور شده است.

ظهور پدیده‌هایی چون کسب‌و‌کار الکترونیک، تجارت الکترونیک، و بانکداری الکترونیک از نتایج عمده نفوذ و گسترش فناوری اطلاعات در بعد اقتصادی است. بانکداری الکترونیکی نوع جدیدی از بانکداری است که خدمات بانکی در آن با استفاده از محیط‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد. اینگونه فعالیت بانکی با همه‌گیر شدن اینترنت در تمامی دنیا رواج پیدا کرده است.


بخوانیم: امنیت در تجارت الکترونیک - انتشارات ادیبان روز


اگر در جامعه‌ای بانکداری الکترونیکی شکل بگیرد، باید به رونق تجارت الکترونیکی نیز امید بست، چون بانکداری الکترونیکی خود پیش نیازی برای ورود به دنیای پررمز‌و‌راز تجارت الکترونیک است.

در بانکداری الکترونیکی از ابزارهایی مانند دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های فروشگاهی، کارت هوشمند، این امرمنجر به تسریع روند مبادلات مالی و بانکی، رونق تجارت الکترونیک، رضایتمندی مردم و کاهش هزینه‌های بانکی می‌شود.

هدف ازکتاب بانکداری الکترونیکی آشنایی دانشجویان در رشته‌های گوناگون به‌ویژه گرایش‌های فناوری اطلاعات و نیز مدیریت با مقوله بانکداری الکترونیک و موارد مرتبط با آن می‌باشد. به همین منظور سعی شده است تا بصورت مختصر، مهمترین نکات این حوزه برای مخاطبان گردآوری‌شده و در قالب مجموعه‌ای به ترتیب ذیل تقدیم علاقه‌مندان گردد.


ساختار کتاب


فصل اول

در فصل اول، سیر تکاملی نظام بانکداری در جهان و ایران، از سال‌های آغازین تا دوران معاصر مرور گردیده است.


فصل دوم

در فصل دوم در خصوص تجارت الکترونیکی تحث و بررسی به عمل می آید. هدف از ارائه این فصل آشنایی با ابعاد و زیرساخت‌های تجارت الکترونیکی و تبیین نقش و جایکاه انتقال اکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در آن می‌باشد.


فصل سوم و چهارم

در فصل سو م و چهارم دو زیرساخت بسیار مهم در حوزه تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی یعنی مبادله الکترونیکی داده‌ها و انتقال الکترونیکی وجوه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.


فصل پنجم

پس از این زیرساخت‌ها، سیستم سوئیفت در فصل پنجم به‌عنوان نمود عینی آنها ارائه گردیده است.


فصل ششم

در فصل ششم، مفهوم بانکداری الکترونیک وشیوه‌های گوناگون آن مورد بررسی کامل و دقیق قرار گرفته است.


فصل هفتم، هشتم و نهم

در این سه فصل به ترتیب مفاهیم کارت‌های بانکی، پول الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی معرفی شده‌اند.


فصل دهم

در فصل دهم کاربرد جدید بانکداری بر روی تلفن‌های همراه مورد بررسی قرار گرفته است.


فصل یازدهم

در فصل یازدهم زیرساخت‌ها و بسترهای مورد نیاز بانکداری الکترونیکی معرفی گردیده‌اند.4


فصل دوازدهم

در فصل دوازدهم امنیت در بانکداری الکترونیکی ارائه گردیده است.


فصل سیزدهم و چهاردهم

در فصل سیزدهم با نظام‌های پرداخت الکترونیک و در فصل چهاردهم نیز با وضعیت این نظام‌ها و بانکداری الکترونیک در ایران بیشتر آشنا خواهید شد.

 

منبع:: کتاب بانکداری الکترونیکی
مؤلف:: علیرضا جهانی

مطالب مرتبط

خدمات ارزش افزوده در فناوری اطلاعات

خدمات ارزش افزوده در فناوری اطلاعات

به طور کلی خدمات ارزش افزوده، دسته‌ای از خدمات هستند که بر بستری آماده و درحال فعالیت اضافه شده و ...

محصولات مرتبط