مزایا و معایب تجارت الکترونیک

  • مزایا و معایب تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک را می توان به انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و از طریق اینترنت تعبیر کرد. به عبارت دیگر به هر گونه معامله ایی که در آن خرید و فروش کالا یا خدمات از طریق اینترنت انجام شود تجارت الکترونیکی گفته میشود که مفهوم گسترده تر آن کسب وکار الکترونیک می باشد.

این مدل از کسب وکار در مدت کوتاهی از آغاز پیدایش تا کنون رشد قابل توجهی در کشورهای پیشرفته داشته و پیش بینی میشود با سرعت شگفت انگیزی این رشد در سطح جهانی ادامه داشته باشد.


تجارت الکترونیکی در ایران

مدل کسب وکار اینترنتی در ایران می توان گفت که در مراحل اولیه خود قرار دارد اما اهمیت و لزوم استفاده از فناوری اطلاعات باعث شده تا قوانین مورد نیاز این عرصه تدوین شده و دوره ها و کارگاههای آموزشی مختلف بیشتری در این زمینه برگزار شوند. یکی از عواملی که باعث شده کاربران ایرانی اطمینان لازم جهت خریدهای آنلاین را نداشته باشند میزان امنیت موجود در شبکه های داخلی و بعضا جهانی است.

نماد اعتماد، تحویل درب منزل یا گارانتی 7 روزه تعویض یا پس گرفتن کالا و بازگشت وجه روشهایی است درجهت جلب اعتماد کاربران.


مزایای تجارت الکترونیک

قیمت مقرون به صرفه

با رشد تجارت الکترونیکی و الکترونیکی شدن تمامی تراکنش ها و معاملات، تمامی شرکت ها و فروشگاه ها ناچارند جهت جذب مشتری قیمت خودرا پایین بیاورند و در این زمینه با هم رقابت داشته باشند. در حقیقت با دنبال کردن روش سود کمتر، فروش بیشتر ، این موقعیت برای کاربر و یا مشتری فراهم میشود که کالای مورد نظر خود را با قیمت عادلانه و مقرون به صرفه ای نسبت به فروشگاه های سنتی تهیه کند.

حاشیه سود بیشتر

با توجه به حذف واسطه ها و هزینه های اولیه مانندمکان، حاشیه سود بیشتر میشود و فروشنده سود بیشتری خواهد داشت.

بهره وری بیشتر

بهره وری برای هر دو طرف معامله یعنی فروشنده وخریدار خواهد بود. زیرا خرید آنلاین باعث ذخیره وقت شده و خرید را راحت تر می کنددر نتیجه هم کاربر و هم فروشگاه سود میکنند.

مقایسه سریع

فروشگاه های اینترنتی به شما این امکان را میدهدکه بتوانید که کالای مورد نظر خود را با کالاهای مشابه از نظر قیمت و یا خصوصیات وگزینه های دیگر مقایسه کنید و درنهایت خریدی هوشمندانه و با صرفه داشته باشید. ضمن اینکه در وقت و پول خود صرفه جویی کرده اید.

سود اقتصادی

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، تنها نیازبه یک وب سایت با ضریب امنیت بالا دارید تا بتوانید محصولات و کالاهای خود را عرضه کنید. در نتیجه نیاز به هزینه کردن برای تهیه مکان و هزینه های جانبی آن ندارید.

از مزایای دیگر خرید های آنلاین این است کهمشتری می تواند در هر زمانی خرید خود را انجا م دهد و محدود به ساعات کاری فروشگاه نخواهد شد. ضمن اینکه نیازی نیست برای تهیه کالای خود مسافت های طولانی را طی کند.


معایب تجارت الکترونیک

امنیت

نحوه پرداخت وجه و انجام تراکنش های الکترونیکی باید مطمئن و امن باشد. وب سایت با معتبر بوده و با تکیه بر این اعتبار، مشتریان بتوانند خرید خود را با اطمینان انجام دهند. یکی از روشهای جلب اعتماد مشتریان دریافت گواهی الکترونیکی یا نماد اعتماد –enamad- است که جهت اطمینان سازی واعتماد سازی و احراز هویت در فضای مجازی به صاحبان کسب وکارهای آنلاین اعطا میشود.

مقیاس پذیری

در فضای مجازی همه چیز به سادگی مورد مقایسه قرار میگیرد. چنانچه نحوه خدمات رسانی و پشتیبانی شما ضعیف باشد و یا ازاستانداردهای لازم برخوردار نباشد مشتریان خود را برای همیشه از دست خواهید داد.

امنیت داده ها

فراهم کردن امنیت مشتریان و حفاظت از داده ها واطلاعات آنها امری بسیار ضروری است و باعث جلب اعتماد آنها میشود. عدم موفقیت دراین زمینه به معنی ترد شدن از دنیای تجارت الکترونیک است. نحوه فراهم کردن امنیت در تجارت الکترونیک نیاز به تخصص و مهارت و مشاوره با متخصصان این حوزه دارد. اماشاید مطالعه در این زمینه نیز به آگاهی شما در این زمینه کمک کند.


معرفی کتاب - امنیت در تجارت الکترونیکی - انتشارات ادیبان روز

این کتاب ضمن بررسی مفاهیم پایه امنیت اطلاعات و تجارت الکترونیکی به موضوع تهدیدها و آسیب پذیری های رایج در این فضا پرداخته و راه کارهای لازم را برای رفع و مواجهه با آنها پیشنهاد کرده است. مقوله کنترل ها، ساز و کارها، خدمات و فناوریهای امنیتی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است.


از دست دادن مشتریان

افرادی که بسیار ریز بین و سخت پسند هستند قطعا از طریق اینترنت و تنها با دیدن عکس کالای مورد نظر اقدام به خرید آن نخواهند کرد درنتیجه این دسته از مشتریان که قشر وسیعی هستند را از دست خواهید داد.  

سرویس مشتریان و مشکلات آن

در تجارت الکترونیک به دلیل عدم ارتباط مستقیم با مشتری و مصرف کننده که یکی از عوامل مهم در تجارت است ، باعث عدم موفقیت درتجارت میشود.


این معایب غیر قابل اجتناب نیستند و با مدیریت خوب می توانیم آنها را تاحدی کم رنگ تر کنیم و از مزایای این نوع تجارت بیشتر بهره ببریم. 

مطالب مرتبط

مدل های کسب وکار تجارت الکترونیکی

مدل های کسب وکار تجارت الکترونیکی

اینترنت دنیای امروز را دگرگون کرده و کسب و کار و تجارت نیز از این قاعده مستثنی نبوده امروزه شاهد...

مبانی خدمات الکترونیک

مبانی خدمات الکترونیک

مفهوم خدمات الکترونیک ترکیب ساده ای از واژه های خدمات و الکترونیک نیست. در حقیقیت خدمات الکترونیک...

خرید و فروش الکترونیکی

خرید و فروش الکترونیکی

تجارت الکترونیک باعث ایجاد تغییرات چشمگیر درشرایط رقابتی شده است...

موضوعات امنیتی و قانونی تجارت الکترونیکی

موضوعات امنیتی و قانونی تجارت الکترونیکی

به مرور زمان تبهکارهای اینترنتی و مجازی درتجارت الکترونیکی جای خود را درمیان انواع روش های بزهکاری...