اصول برندسازی

  • اصول برندسازی

مفهوم برندسازی

  • برند سازی – branding – دانشی است که باعث افزایش اعتبار و شهرت یک نام تجاری در بازار کسب و کار میشود. به عبارت دیگربرند سازی روش هوشمندانه تجارت و تولید است. 
  • برند سازی امری فراتر از ایجاد یک نام یا لوگوی تجاری زیبا برای محصول یا خدمات شما ست. در واقع برندسازی به درک بیشتر محصولات وخدمات یک شرکت توسط مشتریان شما کمک میکند.

برند سازی دو بعد مهم دارد:

۱. عملکرد محصول 
۲. ارتباطات یکپارچه بازاریابی


توجه داشته باشید که عملکرد محصول مفهومی کامل تر وفراتر از کیفیت محصول دارد. کیفیت بالا، سرعت بالا، و یا قیمت محصول می تواند به عنوان عملکرد محصول تعبیر شود.


کریستین ژیواژ در این رابطه گفته:

"برند شما تعهد و یا وعده ای است که شما رادر هر حرکت و تصمیم گیری سازمانی، در هر اقدام بازاریابی و هر تعامل با مشتری بهاو می دهید و در دراز مدت هم تلاش میکنید به آن ها وفادار باشید."

 

اصول اولیه برندسازی

صاحبان کسب وکارهای موفق همیشه با کارشناسان ومشاوران بازاریابی وتبلیغات مشاوره می کنند تا همیشه تمایز خود با دیگر برندهای موجود در بازار را حفظ کنند. برای داشتن یک برند موفق اصولی را باید رعایت کرد:

 نام برند

انتخاب یک نام مناسب با کسب وکار از اصول اولیه برند سازی است. فراموش نکنید که اصل مهم در نام گذاری به خاطر سپاری آن توسط مردم است. به همین دلیل نامی که انتخاب میکنید باید متمایز و ساده باشد و به راحتی تلفظ شود و در فرهنگ ها و ملل های مختلف تداعی کننده موارد منفی نباشد.

لوگو

لوگو معرف شماست و باعث میشود تبلیغات شما بسیارسریع تر شناسایی شود. برای داشتن یک لوگوی حرفه ای با طراحان حرفه ایی و یا شرکتهای تبلیغاتی موفق مشورت کنید.

شعار

شعار باید تعریفی کوتاه و قابل درک از کسب و کارشما باشد. اصل مهم در انتخاب شعار باورپذیری آن است.

تبلیغات

تبلیغات باعث معرفی هر چه بیشتر برند شما دربازار رقابت و افزایش فروش محصول خواهد شد. تبلیغات هوشمندانه و خلاقانه در معرفی هر چه بهتر کسب وکار شما و به خاطر سپردن آن توسط مشتری میشود.

یکی از نکاتی که در تبلیغات مطرح است این است که تبلیغات در زمان تبلیغ قابل اندازه گیری نیست یعنی تبلیغ امروز شما ممکن است منجربه افزایش فروش در یک ماه بعد شود.
کسب اطلاعات

صاحبان کسب وکارهای بزرگ باید وارد موج اطلاعات شوند تا بتوانند روی بازار کسب و کارتاثیر کارآمد داشته باشند. زمان سنجی مناسب در خصوص تصمیم های تجاری و برنامه های تبلیغاتی از اصول مهم برند سازی است.

روابط عمومی

عامل اصلی برندسازی، روابط عمومی است که باعث ایجاد رابطه دو طرفه بین فروشنده و مشتری میشود. برقراری روابط عمومی موفق باعث میشود مشتریان همیشه در کنار شما باشند.

با مشتریان خود به عنوان افراد دخیل در تکامل برند خود رفتار کنید. اظهار نظر مشتریان درباره محصولات شما باعث هدفمند شدن رابطه شما با آنها شود.

یکپارچه سازی برند

برندسازی باید در تمامی جوانب کسب وکار شما مشاهد شود مانند نحوه پاسخگویی تماس های تلفنی، لباس یا یونیفرمی که مسئولان فروش در ملاقات های خود می پوشند، امضای پست الکترونیک شما، و بخش های دیگر.


نتیجه گیری

برند سازی موفق ازتبلیغات مهم تر است، برندسازی موفق باعث می شود کسب وکار و محصول ما به راحتی و به سرعت در بازار معرفی شود. بنابراین برندسازی از تبلیغات جلوتر و مقدم تر است.


کتاب "اصول برندسازی در کسب وکارهای بزرگ" می تواند اطلاعات جامع تر و دقیق تری در جهت ایجاد یک برند موفق در اختیار رهبران، مالکان و مدیران ارشد کسب و کار ( افرادی که فرهنگ، عملیات مرکزی و تجربیات مشتری یک سازمان را بر می انگیزانند) و  دانشجویان (بویژه دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری در گرایش های مختلف رشته مدیریت بازرگانی و مدیریت اجرایی) قراردهد.  


منبع:: کتاب اصول برندسازی در کسب وکارهای بزرگ
مؤلف:: دنیزلی یون
گروه مترجمین:: دکتر عباسعلی حاجی کریمی | سیدرضا جلال زاده | بابک عزیزیان

مطالب مرتبط

هویت و برندسازی

هویت و برندسازی

برندها واقعا چه هستند؟ چرا تا این اندازه مهم شده اند؟ دلایل این همه نفوذ از ناحیه این پدیده کدامند؟...

نقش برندها در توسعه کسب وکار

نقش برندها در توسعه کسب وکار

نقش برندها درتوسعه کسب وکار را میتوان ازدودیدگاه می توان بررسی کرد. دیدگاه مصرف کننده برندها و ...

اهمیت فرهنگ سازی در شرکتها

اهمیت فرهنگ سازی در شرکتها

فرهنگ سازی به سادگی تبلیغات درونی نیست. تبلیغات درونی، تلاش هایی برای ارتباطات داخلی است...

درباره کتاب مدیریت استراتژیک برند

درباره کتاب مدیریت استراتژیک برند

جزء استراتژیک مدیریت برند شامل شناسایی بازارهای هدف می باشد.

توسعه استراتژی برند

توسعه استراتژی برند

استراتژی برند، بازار مورد هدفی را مشخص می‌کند که در آن برند فعالیت می‌کند و ارزشی که به وجود می‌آورد...

استراتژی و تاکتیک‌های بازاریابی

استراتژی و تاکتیک‌های بازاریابی

مدل کسب‌وکار یک شرکت شامل دو جزء کلیدی است: استراتژی و تاکتیک‌ها. استراتژی، بازار هدفی که  شرکت در آن فعالیت می‌کند..